הויכוח הבלתי מסתיים בין האופנוענים לנהגים באשר לכלי הרכב המתאים ביותר לתחבורה יומיומית בעידן המודרני זוכה השבוע להתייחסות מעניינת משני כיוונים שונים ומנוגדים.

כל אופנוע שווה 4 מכוניות  
מצד אחד מחקר אוניברסיטאי שנערך בבלגיה אשר בחן את אחד מצירי התנועה הצפופים ביותר במדינה הגיע למסקנה חד משמעית לפיה אילו רק 10 אחוזים מנהגי המכוניות היו עוברים לאופנועים, הצפיפות בכבישים בשעות העומס הייתה יורדת לא רק בעשרה אחוזים כצפוי אלא בלא פחות מ-40 אחוזים. יתרה מזאת על פי אותו מחקר הגיעו החוקרים למסקנה שאם רבע מכלל הנהגים היו עוברים לתחבורה דו גלגלית פקקי התנועה הגורמים לעצבים ומבזבזים מאות אלפי שעות עבודה קשה היו נעלמים לחלוטין.

פקק תנועה (צילום: MCCAIG, Istock)
אם עשרה אחוזים מהנהגים יעברו לאופנועים הפקקים יצטמצמו ב-40 אחוזים |צילום: MCCAIG, Istock

למרות שהמחקר נערך בבלגיה אין ספק שמסקנותיו רלוונטיות  מאוד לישראל הסובלת מתשתית תחבורתית שלא מסוגלת להכיל את כמות הרכבים שנעים בה, אך המדיניות של הרשויות הכוללת מיסוי גבוה ותעריפי ביטוח לא הגיוניים רחוקה מלעודד אנשים לוותר על שני גלגלים בכלי התחבורה שלהם.

לראיה, למרות מחירי המכוניות הגבוהים, העומס בכבישים ומזג האוויר הנוח, אופנועים וקטנועים מהווים פחות מ-5 אחוזים מסך כלי הרכב בישראל.

מצד שני, בעוד שלכולם ברור שאופנועים מסוגלים לצמצם את עומסי התנועה לא פעם נשאלת השאלה האם מעבר מסיבי לכלי תחבורה דו גלגליים יביא גם לצמצום משמעותי בזיהום האוויר.

אופנוע ידידותי יותר לסביבה?
לכאורה, בגלל שאופנועים נהנים ממשקל קל באופן משמעותי ממכוניות, משתמשים במנועים קטנים יותר הצורכים הרבה פחות דלק התשובה לכך נראית ברורה וחיובית - אבל האם זה גם נכון במציאות?

אנשי תוכנית הטלוויזיה "מנפצי המיתוסים" הבוחנים מיתוסים מוכרים ומעמידים אותם למבחן ססגוני במציאות ועם זאת מעמיק, החליטו לבחון את הנושא.

מבין אלפי דגמי המכוניות והאופנועים הקיימים בשוק החליטו בהפקת התוכנית לבחור דגם של מכונית ואופנוע שהיו פופולריים בכל אחד משלושת העשורים האחרונים (80', 90' ושנות ה-2000) ולמדוד את זיהום האוויר שהם פולטים במהלך נסיעה במסלול מבחן שמדמה נהיגה יומיומית הכוללת נסיעה בכבישים עירוניים ובין עירוניים.

 

אין תמונה
אז מי מזהם יותר אופנוע או מכונית?

בסיום שלושת סבבי המבחן התוצאות הושוו. כצפוי, בכל הבדיקות האופנועים צרכו פחות דלק מהמכוניות וכתוצאה ישירה מכך פלטו פחות C02 (פחמן דו חמצני) המהווה כ-90 אחוזים מסך פליטת המזהמים של מנוע בעירה פנימית וידוע כגורם מרכזי לאפקט החממה אבל כשחושבו התוצאות של פליטות הגזים המזהמים האחרים הנפלטים ממנועי בעירה פנימית, התגלתה תמונה שונה לגמרי. כך למשל גזים כמו פחמן חד חמצני, פחמימנים ותחמוצת חנקן היוצרים ערפיח, גשם חומצי וגורמים למחלות כמו סרטן ואסטמה אצל בני אדם וחיות נמדדו בפליטות הגזים של האופנועים באחוזים הגבוהים בצורה דרמטית שבין מאות ל-8000 (!) אחוזים מאשר בפליטות הגזים של המכוניות.


מנפצי המיתוסים יוצאים לבחון מי מזהם יותר אופנוע או מכונית

 
המסקנות בהחלט מפתיעות

התוצאה המדהימה הזו נובעת בעיקר בשל יעילות הפעולה של מנועי המכוניות המודרניות המשתמשים במערכות מחשב לניהול מנוע ובממירים קטליטיים.

אמנם אין בבדיקה של "מנפצי המיתוסים" כדי לקבוע באופן חד משמעי מהו הכלי היעיל ביותר לתחבורה יום יומית אבל אם עברתם לאופנוע רק כדי להיות ידידותיים יותר לסביבה אולי כדאי שתשקלו בכל זאת מכונית. 

>> מי מהיר יותר אופנוע או מכונית?