Chevy Volt (צילום: mako)
החשמלית שאוהבת בנזין - וולט|צילום: mako

כמה  קילומטרים גומעת החשמלית של שברולט על ליטר בנזין? לכאורה מדובר בשאלה מעט לא הגיונית אך לשאלה זאת מסתבר שיש כעת תשובה רשמית.

כזכור, בג'נרל מוטורס התלבטו איך לייצר מכונית חשמלית ולהתמודד עם בעיית הטווח המוגבל של הסוללות בשלב זה.
לבסוף, מהנדסי החברה הגו רעיון פשוט אך מקורי -  שילוב של גנרטור מונע בנזין כמאריך טווח שיכנס לפעולה ויטעין את הסוללה במידה וזו תיחלש.

לפני כשנה וחצי, במסיבת עיתונאים בנושא התקדמות הפרויקט הציגו בג'נרל מוטורס תוצאות של מחקרים מקיפים שהגיעו למסקנה שמרבית האנשים לא נוסעים ביום יותר מ-60 ק"מ ועל כן  הוולט תתפקד במרבית המקרים כמכונית חשמלית מלאה ללא צורך להיעזר בגנרטור מונע הבנזין. על פי אותו אופי שימוש חישבו יחצ"ני החברה עלויות וטענו שהוולט תעשה שימוש בגלון דלק על כל לא פחות מ-230 מייל או כמעט 100 ק"מ לליטר בנזין.

כחודש אחרי שעולם הרכב האמריקאי סער לאחר שהתברר שה"גנרטור" משמש לא רק לטעינת המצברים אלא גם כמנוע שעוזר בפעולות הנעת הרכב בדומה למכונית היברידית, מתפרסמים נתוני צריכת הדלק הרשמיים של המכונית.

נתונים אלה מתפרסמים בהתאם לחוק האמריקני, על מדבקה גדולה המודבקת על השמשה של כל מכונית חדשה ומדווחת על נתוני צריכת הדלק ופליטת המזהמים בתוך העיר ומחוץ לה כפי שנבדקו על ידי בוחני המשרד לאיכות הסביבה הEPA. כמו כן, באותה מדבקה מופיעה גם עלות שנתית משוערת לפי חישוב של 24 אלף קילומטר בשנה.

Chevy Volt (צילום: mako)
בניגוד לחשמליות אחרות בוולט טווח הנסיעה לא מוגבל |צילום: mako

 אז כמה דלק החשמלית של שברולט באמת צורכת?

הנתונים שהושגו על ידי בוחני ה- EPA רחוקים מאוד מאותו נתון מדהים של 98 ק"מ לליטר כפי שג'נרל מוטורס טענה בעבר.
כייוון שמדובר במכונית לה כמה אפשריות הנעה בוחני המשרד חילקו את דירוג צריכת הדלק של הוולט על פי שלושה תרחישים: נסיעה באמצעות המנוע החשמלי בלבד, נסיעה משולבת ונסיעה עם שימוש מסיבי במנוע הבנזין (במהירויות גבוהות או שהמצברים ריקים).

במצב חשמלי בלבד המכונית לא תשתמש בדלק לכן הבוחנים חישבו את עלות החשמל השנתית המשוערת שנדרש לצורך טעינת הוולט (600 דולר ל24 אלף ק"מ) או לפי עלות מקבילה לצריכת ליטר בנזין (בארצות הברית) על כל כ-40 ק"מ.

במצב משולב כשנעשה לסירוגין שימוש במנוע הבנזין, הנתון יעמוד על כ25 ק"מ לליטר – לא מרשים כמו שצפינו אבל עדין טוב מהפריוס, ההיברידית הנמכרת בעולם. 

במצב של שימוש מסיבי במנוע בנזין החסכוניות תצנח והוולט תספק נתון לא מרשים במיוחד של 15.7 ק"מ  לליטר – לא יותר טוב מנתון של מכונית דיזל מודרנית.

לפני מספר שבועות בוחני המשרד בחנו את הניסאן ליף המונעת באמצעות סוללות בלבד כשבסיומם של המבחנים הליף זכתה לציונים מחמיאים ולחישובי עליות שנתיות נמוכות במיוחד.

נתוני הוולט הלא מרשימים במיוחד שוב העלו טענות כלפי ג'נרל מוטורס שבניגוד להצהרות הוולט היא לא בדיוק מכונית חשמלית ונתוני צריכת הדלק מוכיחים שלמעשה מדובר בלא יותר ממכונית היברידית מתקדמת.

בג'נרל מוטורס טוענים שמדובר באחת המכוניות היותר ידידותיות לסביבה והחסכוניות הקיימות כיום בעולם ובניגוד למכוניות חשמליות דוגמת הניסאן ליף שימוש בוולט לא מחייב את בעליה לעשות כל פשרה בדרך או על המרחקים אותם הוא רגיל לנסוע.

 

אין תמונה
המנוע של הוולט - פתרון מבריק אבל חשמלי למחצה

>> סערה בארצות הברית: הוולט היא היברידית ולא חשמלית

אין תמונה
יותר חסכונית מהפריוס, פחות מהניסאן ליף - שברולט וולט