חיפושים באתר מיזבלה אחר מיליון דולר שהוטמנו במזרון (צילום: איקו טבשי)
הזבל יהפוך לדלק |צילום: איקו טבשי

אם יש דבר אחד שכל תושבי העולם המערבי ממש טובים בו, זה ייצור כמויות אדירות של זבל מסוגים שונים. אנחנו קונים וזורקים ללא הכרה ורק חלק קטן מהזבל שלנו מגיע למחזור ולשימוש חוזר.

האם מדובר בחלק מהמחיר של החיים המודרניים או שניתן לעשות משהו בנדון, משהו מעבר לשינוי הרגלי הצריכה וניסיון לרדת בכמות המוצרים שאנו קונים?

חובבי סדרת הסרטים "בחזרה לעתיד" בוודאי זוכרים שבפרק השני של הטרילוגיה ד"ר אמט בראון חוזר מהעתיד (אגב, 2015 ממש מעבר לפינה), לתקופה בה נוצר הסרט, שנות השמונים של המאה העשרים, ובמקום לתדלק את מכונית הדלוריין שהוסבה למכונת זמן הוא פותח את הפח וזורק כמה שאריות מזון ישנות לתוך מתקן שהופך אותם לדלק.

לא ברור אם סרטיו של רוברט זמקיס היו ההשראה, אך תומס קווין, מייסדה של חברת E Fuel, הגה ותכננן מערכת דומה שמסוגלת להפוך זבל לדלק שיכול להניע את המכונית שלכם.

אל המכשיר שקווין פיתח, שגודלו כגודלן של שתי מכונות כביסה, מעמיסים זבל אורגני. בתוך המכשיר יש מעין כור קטן שמחמם ומתסיס את כל הזבל למרק שיוצר ריאקציה בשילוב הסוכרים והחיידקים מהזבל שהופכים את התרכובת האלכוהולית לאתנול הניתן לשימוש בהרבה מכוניות מודרניות שמותאמות לשימוש ב-Flexi Fuel.

המכונה של קווין אמנם צורכת חשמל כדי להפוך את הזבל לדלק, אך באופן מפתיע כמות האנרגיה הנדרשת להפקת ליטר אתנול מזבל נמוכה מכמות האנרגיה הנדרשת להפקת ליטר בנזין מנפט.

פרארי 430  (צילום: אודליה כהן)
שמתי פול טנק של עגבניות ומלפפונים רקובים |צילום: אודליה כהן

בשלב זה, ככל הנראה, לא מדובר בפתרון שיהפוך למסחרי ויחליף את הדלק שאנו מכירים, בעיקר בשל העלות הגבוהה העומדת על 30 אלף דולר ליחידה ביתית אך בחברת E Fuel מקווים שאוניברסיטאות וממשלות אשר יש ביכולתן להוציא סכומי כסף כאלה לטובת עתיד כדור הארץ ירכשו את המכונות ויתחילו לעשות בהן שימוש שיעזור לחברה להמשיך את הפיתוח ולהגיע לפיתוח דגם זול ויעיל יותר בעתיד.

מייסד החברה תומס קווין ציין: "אמנם, הפתרונות שלנו לא זולים, אבל אני חושב שהעלות היא לא הנושא באמת, כל טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך כמו זאת היא יקרה, לפחות בהתחלה".
החברה אף יצרה 70 מכונות להמרת אשפה לדלק ובקרוב היא תציע אותן להשכרה לשימוש מי שרוצה לקחת חלק בניסוי רחב ההיקף של הטכנולוגיה.

בחברת E Fuel מאמינים שבשנה הקרובה החברה יכולה להכפיל את מכירותיה, אך כמו כל סטארט אפ בדרך להגשמת החזון החברה צריכה לגייס הון, והשגת ממון לחברה שמתעסקת בזבל כפי שמסביר המייסד זה לא דבר פשוט: "למרות המודעות הנרחבת לסביבה, אחרי שבנקים וקרנות הון סיכון השקיעו בשלל פתרונות אנרגיה חלופיים שיעבור זמן, אם בכלל, עד שיחזרו את ההשקעה, הם לא לוקחים כעת שום סיכונים, מה שמעמיד בסכנה את קיומן של חברות רבות שעוסקות בפיתוח טכנולוגיות שעשויות להציל את הכדור שאנו חיים עליו".  

>> מכונית שנוסעת על חרא

אין תמונה
בסרט "מפריז באהבה". דווקא לא רע לו קרחת