הווידאופדיה: מחמוד אחמדינג'אד (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
סכנה גרעינית מיידית - לא רק מאירן|צילום: אימג'בנק - gettyimages

האם הדליפה מהכור בפוקושימה תחסל את חזון המעבר למכוניות עם מנועים חשמליים?
הפאניקה ביפן ובעולם סביב הדליפה הרדיואקטיבית מהכור בפוקושימה העלתה שוב לראש סדר היום את נושא השימוש בכורים גרעיניים להפקת אנרגיה חשמלית. בגרמניה כבר נסגר כור אחד בשבוע שעבר וגם בארצות הברית פעילי סביבה וחברי קונגרס דורשים לשקול מחדש את המשך השימוש בכורים ואת בניית תחנות כוח גרעיניות נוספות.

אם באסון צ'רנוביל ניתן היה להאשים את מבנה הכור המיושן ואת תחזוקתו העלובה הרי שכשאירוע כזה מתרחש ביפן, אולי האומה הכי טכנולוגית וקפדנית בעולם, כבר ברור לכולם שבהחלט קיימת סכנה של ממש מתקלה גרעינית בכל כור שעל הגלובוס.

איך כל זה קשור למכונית החשמלית, אתם ודאי שואלים? ובכן, כידוע, האנרגיה של המכונית החשמלית מגיעה מסוללה אותה טוענים מרשת החשמל. בשלב זה, כשכמות המכוניות החשמליות זניחה למדי אין בעיה לרשת החשמל הנוכחית, במרבית העולם, להתמודד עם תוספת ביקוש החשמל המינורית.

עם זאת, בעולם כבר ברור לכולם שבעתיד יצטרכו לעזוב את השימוש במכוניות עם מנועי בעירה פנימית. האיחוד האירופי שואף שעד 2020 ינועו על כבישי אירופה לא פחות ממיליון כלי רכב חשמליים, ממשל אובמה מעודד ותומך בפרויקטים חשמליים של יצרניות הרכב האמריקאיות ובארץ שי אגסי ומיזם בטר פלייס שייסד מדברים על פרויקט גמילה מהיר מהדלק שיביא לכך שבתוך עשור כ-50 אחוזים מהמכוניות שינועו על כבישי הארץ יהיו חשמליות.

במידה וכל הנבואות הללו יתגשמו, המכוניות החשמליות יהפכו לפופולריות ויהוו אחוזים נכבדים ממצבת כלי הרכב, אין ספק שיהיה צורך בעוד כוח חשמלי או במילים אחרות: תחנות כוח נוספות.

כשלים אנושיים גרמו לאסון הגדול בפוקשימה (צילום: AP)
בעולם חוששים - אם כזה אסון יכול לקרות ביפן הוא יכול להתרחש בכל מקום |צילום: AP

מאיפה יגיע החשמל?

אמנם, בניגוד למכוניות עם מנוע בעירה פנימית שהאנרגיה שלהן יכולה להגיע רק מדלק, אנרגיה חשמלית ניתן להפיק במספר רב של דרכים.

הבעיה היא שתחנות כוח שעובדות על פחם או על דלקים לא באמת פותרות את בעיית זיהום האוויר אלא רק מרכזות אותה למספר מצומצם של צינורות מפלט (ארובות תחנות כוח) וניתן להניח שרק מעטים ירצו לשלם יותר על מכונית חשמלית שמצריכה התפשרות על טווח הנסיעה ולא באמת תורמת לשיפור איכות הסביבה.

טכנולוגיה להפקת אנרגיה חשמלית ירוקה היא בהחלט פתרון טוב אבל שבשבות רוח, מתקנים סולאריים או סכרים גוזלים שטח גדול ועלויות הקמה יקרות ובמרבית המקומות לא באמת יכולים לספק אחוזים נכבדים מסך כל תצרוכת החשמל.

על כן, אחוזים נכבדים מהחשמל שמופק, כבר היום, בעולם המערבי, מגיע מתחנות כוח גרעיניות שכל עוד לא קורות בהן תקלות הן יעילות מאוד ולא פולטות זיהום אוויר בכלל.

עד לפני מספר שבועות, כשבזיכרון העולמי הייתה צרובה בעיקר התקלה בכור המיושן בצ'רנוביל, לא הייתה לממשלות בעיה מיוחדת להקים עוד ועוד תחנות כוח גרעיניות, אך כעת, לנוכח המשבר שמסרב להסתיים ביפן ובייחוד במידה והמצב שם יחמיר, לא רק שלא יוקמו יותר תחנות כוח גרעיניות בעולם, יתכן שרבות אף יסגרו, מה שעשוי להוביל למחסור זמין באנרגיה ולא יאפשר מעבר מסיבי למכוניות חשמליות.

טעינה של מכונית חשמלית -שברולט וולט (צילום: נעם וינד)
ממה תופק האנרגיה שתטעין את המכוניות החשמליות |צילום: נעם וינד

>> המשבר ביפן: אובדן של  600 אלף כלי רכב

>> בטר פלייס חונכת תחנת החלפת סוללות ראשונה