על רקע רעידת האדמה החשמלית בעקבות הדחתו של מייסד "בטר פלייס" שי אגסי מתפקידו כמנכ"ל החברה, שמבטיחה ב-5 שנים האחרונות לגמול את ישראל (ובמשך העולם כולו) מהתלות בדלק, מגיעות עדויות נוספות מרחבי העולם על הפער שבין חזון המעבר לעידן החשמלי לבין מימושו במציאות ואחוזי החדירה של המכוניות החשמליות לשווקים השונים מסביב העולם.
יצרנית הרכב הגדולה בעולם - הלקוחות לא מוכנים לרכב חשמלי
כך למשל, דווקא על רקע השקת המכונית החשמלית השנייה ביצור סדרתי מתוצרת טויוטה, ה-IQ ev העירונית בתערוכת פריז, הכריזו בכירים ביצרנית הרכב הגדולה בעולם כי נוכחו לגלות שהעולם עדיין אינו בשל לרכב חשמלי.
בהצהרה הרשמית שהחברה שיחררה נמסר כי "לקוחות רבים לא מוכנים להתפשר על טווח וגם לא על זמן הטעינה הנדרש למילוי המצברים, זאת במיוחד לאור העובדה שתשתית הטעינה בעולם לא צמחה בקצב שחזו בתחילה".
וכך, למרות שטויוטה מצהירה שה- IQ ev היא מכונית שלמה שמוכנה לשימוש עירוני, בחברה החליטו בשלב זה לייצר רק כמויות קטנות ביותר ממנה שישווקו בערים שונות בעולם במתכונת של חוזה חכירה.
בטויוטה מאמינים שבשלב זה לפחות טכנולוגית הפלאג-אין היבריד היא יעילה יותר ומעניקה פתרון שלם למשתמש ולכן החליטו בחברה לרכז את מאמצי השיווק באפיק זה.
הליף לא עומדת בציפיות
גם בניסאן, הנמצאת בחזית המהפכה החשמלית מזה מספר שנים, מודים לאחרונה כי קצב המכירות של הליף ברחבי העולם לא עומד בציפיות של החברה ועד כה נמסרו השנה ברחבי העולם רק קצת יותר מ-5,000 רכבים מדגם ליף – כ-28 אחוזים פחות מהכמות בתקופה המקבילה אשתקד ורחוק רחוק מהתחזיות האופטימיות של ניסאן שדיברו על מכירתן של כ-20 אלף יחידות של הרכב החשמלי של החברה השנה.
בנוסף החברה ניצבת בימים אלה בפני חשש מתביעה ייצוגית של בעלי ליף בארצות הברית. לטענת התובעים החברה מפרסמת את הרכב החשמלי שלה ומציינת טווח נסיעה העומד על כ-160 קילומטרים בכל טעינה אך מתברר שנתון זה מתייחס לטעינה מלאה של הסוללה ל-100 אחוזי הקיבולת שלה בעוד שבמציאות מתברר שניסאן מעודדת את הרוכשים של המכונית שלא להטעין את הסוללה מעבר ל-80 אחוז, זאת על מנת שלא לגרום נזק לסוללה היקרה וכדי לשמור עליה במצב תקין לאורך שנים, כך שלמעשה כל בעל ליף שנשמע להוראות התחזוקה של היצרן נאלץ להסתפק בפועל בטווח נסיעה הנמוך בלפחות 20 אחוזים מהנתון הרשמי.
הוולט לא רווחית
נתוני המכירות של השברולט וולט, המתחרה המרכזית של הליף החשמלית, אמנם טובים בהרבה אך עדיין נמצאים הרבה מתחת לציפיות של ג'נרל מוטורס בנקודת הזמן הזאת - שנתיים לאחר תחילת השיווק של המכונית ברחבי העולם.
יתרה מכך, מעבר לטענות שנשמעו כנגד ג'נרל מוטורס לפיהן החברה ניצלה מענקים נדיבים של הממשל האמריקאי לעידוד ייצור מכונית חשמלית ולבסוף ייצרה לא יותר ממכונית היברידית מתקדמת, לאחרונה סוכנות הידיעות רויטרס טענה שאל מול עלויות הפיתוח והייצור הגבוהות, לנוכח קצב המכירות עד כה ולמרות תג מחיר לא נמוך בכלל של כ-40 אלף דולרים בארצות הברית, החברה למעשה מפסידה על כל מכונית וולט שמיוצרת לא פחות מ-49 אלף דולרים.
בג'נרל מוטורס אמנם הסתייגו באופן רשמי מהנתונים אך הודו שלא מדובר במוצר רווחי בעבור הקונצרן וציינו כי בחברה מקווים שכאשר יוצג הדור השני של המכונית הנתונים יתהפכו וההפסדים יהפכו לרווחים.
>> כשהחזון פגש את המציאות – הסיבות לכישלון שהביא להדחתו של שי אגסי מ"בטר פלייס"