אין תמונה
סיכון מקצועי: לוקחים ויאגרה על הסט כדי לתפקד

זה לא סוד שלכלי רכב חשמליים יש לא מעט חסרונות, כשהגדול בהם הוא טווח הנסיעה היחסית קצר. יש לכך כמה פתרונות – כמו תחנות להחלפת מצברים של חברת בטר-פלייס – אך נראה שהעתיד של התחבורה החשמלית מצוי בטכנולוגית תא-דלק (הסבר על הטכנולוגיה בהמשך).
בתערוכת טוקיו 2009 סוזוקי הציגה אב-טיפוס, קטנוע חשמלי (בורגמן), העושה שימוש בטכנולוגיית תא-דלק. לטענת החברה טווח הנסיעה של הבורגמן המונע בטכנולוגיית זאת עומד על 354 ק"מ, יותר מכל כלי רכב חשמלי וגם מכלי רכב דו-גלגלי המונעים על ידי מנוע בעירה.
המגזין הבריטי MCN בחן לפני זמן מה את הבורגמן החשמלי וסרטון וידאו עלה לרשת. נראה מעניין ומבטיח מאוד.

סוזוקי היא לא היצרנית הראשונה להציג קטנוע העושה שימוש בתא-דלק, למיטב ידיעתנו, יצרנית הדו"ג הראשונה להציג קונספט העושה שימוש בטכנולוגיה זאת, הייתה אפריליה, שהציגה ב- 2004 קטנוע חשמלי המוזן על ידי מימן.

מהי מערכת תא הדלק?

אופנוע או קטנוע עם תא-דלק הוא כלי רכב חשמלי לכל דבר ועניין. אולם במקום לקבל את האנרגיה החשמלית מסוללות כבדות, מסורבלות ויקרות, שדורשות שעות רבות של טעינה לטווח נסיעה מצומצם (לפחות בשלב זה) – הוא מצוידת במכל לאחסון מימן ובמערכת שמסבה את המימן לאנרגיה חשמלית.

הפליטות היחידות של כלי רכב תא-דלק הן חום ומים. גם נושא השימוש בסוללות יורד כמעט לגמרי מהפרק. זו הסיבה שרבים רואים בתא-הדלק את טכנולוגיית האנרגיה העתידית.

האתגר המרכזי כיום בפיתוח המערכת איננו בתא-הדלק עצמו, אלא באחסון המימן והאתגר המשני נמצא בהפקתו. המימן עצמו הוא אחד החומרים הנפוצים ביותר בכדור הארץ (נמצא במים, למשל), אך הפקתו דורשת בעצמה שימוש באנרגיה, ונדרשת שיטת הפקה יעילה מאוד כדי שמחירו יהיה אטרקטיבי. את המימן צריך לאחסן בלחץ גבוה ולשמור עליו היטב מפני התלקחות. היצרנים עדיין נמצאים בשלבי פיתוח של מערכות אפקטיביות לאחסון המימן במכונית ובאופנועים, כך שעדיין ייקח זמן עד שנראה כלי רכב העושים שמימוש בטכנולוגיה זאת ביצור המוני.

פורסם לראשונה ב"מוטובייק"

לקבלת גליון של מגזין מוטו במתנה לחצו כאן

>> יונדאי מפתיעה: תא דלק כבר ב-2015