מונית לונדונית שחורה (יח``צ: גלובס)
האם הגיע הזמן להתחדש אחרי 60 שנה?|יח``צ: גלובס

המונית הלונדונית הפכה מזמן, כמו אוטובוס הקומותיים, לאייקון המסמל את הבירה של הממלכה המאוחדת. היא שומרת על מראה פחות או יותר זהה כבר מאז סוף שנות החמישים של המאה הקודמת, העיצוב הרבוע מקל על הזיהוי של המונית ומעניק לנוסעים חלל אחורי מרווח למדי.

אבל על אף שלל העדכונים שעבר הדגם המיושן שכללו שילוב יחידת הנעה העומדת בתקני זיהום אוויר מחמירים ברור שלא יעבור זמן רב מדי עד שהמוניות בבירה הלונדונית ידרשו לעבור מהפכה שתהפוך אותן לקטנות ומזהמות פחות. בעיר בה יש כל כך הרבה מוניות וכשעל נהגי כלי רכב פרטיים הנכנסים לעיר לשלם היטל זיהום אוויר אין מתבקש יותר מלעבור למוניות חשמליות.

אין תמונה
תכבוש את רחובות לונדון?

לכן, כחלק מסדרת דגמי הקונספט החשמליים שפולקסווגן שוקדת עליהם בפרויקט החשמלי שלה שזכה לכינוי UP היא חשפה קונספט למונית עירונית חשמלית.  

המונית העירונית העתידנית מבית פולקסווגן מציגה תפיסת מרחב מעניינת עם נתונים צנועים כמו אורך של 3.7 מטרים ורוחב של 1.6 מטרים שאמורים לאפשר לה לנוע בקלילות ברחבי הכרך העמוס והסמטאות הצרות.

יחידת ההנעה החשמלית, שתתרום להפחתת זיהום האוויר במרכזי הערים, נמצאת במרכזו של הקונספט. ע"פ הנתונים המנוע מפיק כ115 כ"ס ומאפשר קצב תנועה זריז עד להגבלת המהירות האלקטרונית ב-120 קמ"ש. את הכוח ישאב המנוע מסוללת ליתיום חזקה שאמורה לספק טווח נסיעה מרשים של כ300 ק"מ בין טעינות, נתון חשוב ביותר כשמדובר על מונית העובדת שעות ארוכות על הכביש. מערכת טעינה מהירה המסוגלת לטעון בתוך כשעה כ80 אחוזים מעוצמת הסוללה תעזור אף היא לא לעצור את המונית המחושמלת ליותר מדי זמן.

אין תמונה
הקונספט החשמלי על רקע תא טלפון לונדוני
אין תמונה
למרות המימדים הצנועים - מרחב מכובד לשני מבוגרים

המונית החשמלית כוללת שתי דלתות בלבד, דלת לנהג ודלת הזזה גדולה בצד הנוסעים הנעה על מסילה קדימה.
לאחר פתיחת הדלת מתגלה מרחב פנימי מרווח ביותר עם שפע מקום לרגליים לשני נוסעים. הנתונים הללו מתקבלים הודות לויתור על חלל המטען המוכר לטובת הזזת מושבי הנוסעים אחורה ויצירת מקום ייעודי למטען ולמזוודות במיקום מושב הנוסע הקדמי ממש כמו במונית הלונדונית הקלאסית.

קונספט המונית משלב מסך מגע מתוחכם המאפשר לנוסעים לבחור בין צפייה בערוצי בידור, נתיב הנסיעה, שליטה במערכת בקרת האקלים האחורית וגם אפשרות לתשלום בעבור הנסיעה בכרטיס אשראי.

אמנם הקונספט מבית פולקסווגן לא עומד בכל התקנות הבסיסיות הדרושות כדי להפוך למוניות לונדונית ובראשן אפשרות לשינוע יותר משני נוסעים, אבל מצד שני אין ספק שהוא מציע כמה פתרונות מעניינים ביותר לתחבורה עירונית.

פולקסווגן הצהירה בעבר שב-2013 דגם חשמלי ראשון יגיע לייצור סדרתי, ובשלב זה לא ברור אם ומתי המונית החשמלית תגיע לקווי הייצור. בכל מקרה, דגם הקונספט נצבע בצבעי מונית לונדונית ונשלח לסט צילומים על רקע אתרים ואייקונים מפורסמים בבירה הבריטית.

>> חשמל בישראל. החשמלית הראשונה שצפויה לכבוש את הכבישים במבחן ראשון
אין תמונה
טווח נסיעה של כ-300 ק"מ בין טעינות