סיטרואן על אויר (צילום: אוטו)
צילום: אוטו
מזה מספר שנים, לכולם בעולם הרכב ברור כי החגיגה שנמשכה יותר ממאה שנים תצטרך להסתיים בקרוב. אמנם מומחים מרגיעים ומציינים כי ההערכות מלפני כמה שנים בדבר מועד סיום מלאי מאגרי הדלק בעולם היו מעט מוגזמות, אבל גם אם הכמות תספיק לעוד כמה עשרות שנים לכולם ברור כי מדובר בזמן שאול וזה עוד לפני שהזכרנו את הנזקים העצומים לסביבה ששריפת הדלקים גורמת.

למרות שזו רק שאלה של זמן עד שמנוע הבעירה הפנימית יהפוך להיסטוריה, עדיין, עד שיפתרו את בעיית הטווח המוגבל של המכוניות החשמליות או שתפותח טכנולוגית תא דלק במחיר מתקבל על הדעת, צריך לחשוב על פתרונות ביניים שיהפכו את המכוניות ליעילות ולחסכוניות יותר.

הפתרון הטוב ביותר בשלב זה הן מכוניות היברידיות המשלבות בין מנוע בעירה פנימית חסכוני לבין מנוע חשמלי שמקבל את הכוח שלו מסוללה ייחודית הנטענת מהרגנרציה במהלך בלימה.

הרעיון בהחלט מבריק אך מחירו הגבוה. תוספת המשקל והצורך בהחלפת סוללה יקרה בכל כמה שנים בהחלט מעמידים בסימן שאלה את הכדאיות הכלכלית והסביבתית של הטכנולוגיה.

בניסיון להפוך את הנעת הכלאיים ליעילה יותר, מרבית יצרני הרכב שוקדים על פיתוח גרסאות היברידיות נטענות שיגדילו את האפקטיביות של היחידה החשמלית, אבל יש רעיונות נוספים. מאזדה, למשל, פיתחה מערכת שבמקום סוללה עושה שימוש בקבלים אוגרי אנרגיה.
פתרון נוסף, מעניין ביותר, מגיע מכיוון קונצרן פיג'ו סיטרואן שחשף השבוע מערכת היברידית המשלבת בין מנוע בעירה פנימית ומנוע הידראולי העובד על אוויר דחוס.

השימוש באוויר דחוס ככוח להפעלת מכשירים וכלים שונים מקובל מאוד בתעשייה ובמוסכים, אך כמו במקרה של החשמל גם הוא מצריך לסחוב איתו מאגרי כוח גדולים בדמות מכלים גדולים מאוד  של אוויר דחוס בלחץ גבוה שהופכים את העניין לקצת בעייתי.

לא מכבר דיווחנו לכם כאן על ה-AirPod שפיתח צרפתי בשם גאי גארה שלטענתו מסוגל לנוע, בעזרת אוויר שנאגר בצמד מיכלים גדולים בשלדת הרכב העשויים מסיבי פחמן, יותר מ-150 קילומטרים במהירות של עד 80 קמ"ש. וכעת, כאמור, בקונצרן פיג'ו החליטו לשלב מערכת הנעה קטנה על אוויר דחוס שתפעל במקביל למנוע הקונבנציונלי.


צפו: כך עובדת המערכת

כמו במערכות היברידיות חשמליות, גם כאן תהליך הבלימה יעזור לאגירת הכוח - אוויר במקרה זה,  שידחס בעזרת משאבה הידראולית למיכל שימוקם בתחתית המרכב.
המערכת תנוע באופו אוטומטי בין 3 מצבי פעולה – נסיעה בכוחו מנוע הבנזין בלבד, נסיעה משולבת עם מנוע הבנזין והמנוע ההידראולי המוזן מאוויר ונסיעה ללא פליטת מזהמים בכוח האוויר בלבד.
אמנם בקונצרן לא מדווחים בשלב זה מהו הטווח  שהמכונית תוכל לנוע על אוויר בלבד אך מציינים כי נסיעה ללא זיהום תתאפשר למהירות של עד 70 קמ"ש.
לטענת פיג'ו-סיטרואן המערכת תוכל לחסוך עד 45 אחוזים מצריכת הדלק בנסיעה עירונית ועד כ-35 אחוזים בנסיעה משולבת.

סיטרואן על אויר (צילום: אוטו)
טכנולוגיית כלאיים מעניינת|צילום: אוטו

המערכת, שמיועדת בשלב זה למכוניות מיני וסופר מיני, תשודך למנוע 3 הצילינדרים החדש של הקונצרן בנפח 1.2 ליטרים שבעזרת חיבור לתיבת הילוכים אוטומטית רציפיה שתוכל לשלב בין פעולת שני המנועים תאפשר השגת נתוני פליטת מזהמים נמוכים במיוחד של 69 גק"מ וצריכת דלק אופטימלית של יותר מ-34 קילומטרים לליטר.

לפי התוכניות הפרויקט הניסיוני אמור להגיע למכוניות מיצור סדרתי לקראת שנת 2016. 

>> מדוע החשמליות לא כובשות את השוק 

סיטרואן על אויר (צילום: אוטו)
תיושם במכוניות בייצור סדרתי ב-2016|צילום: אוטו