לפני גריטה. רכב של בטר פלייס (צילום: רויטרס)
רנו תנסה לעשות שימוש בטכנולוגיה שפיתחה בעבור המכוניות החשמליות |צילום: רויטרס
במחצית השנייה של העשור הראשון של המילניום השלישי, על רקע תחזיות פסימיות באשר לעתיד מלאי מאגרי הדלק בעולם, עלייה גוברת במודעות הסביבתית ודרישות הולכות ומחמירות של הרשויות בכל הנוגע לתקני זיהום אוויר, בקונצרן רנו עשו החלטה אסטרטגית אמיצה והחליטו להיערך לבאות, לוותר על שלב הביניים של הצגת רכבים עם הנעת כלאיים היברידית ולהשקיע משאבים רבים בפיתוח ובניית רכבים כל-חשמליים במחיר הגיוני.

בהחלטה מהסוג של "צל"ש או טר"ש", מנכ"ל רנו-ניסאן קרלוס גוהן החליט ללכת על מהלך שהיה אמור להעניק לצמד המותגים שבאחריותו יתרון משמעותי של מספר שנים, זאת מתוך מחשבה שממש כמו שהרכב הראשון ביצור סדרתי, המודל T של פורד, כבש את השוק בראשית המאה העשרים והיברידית הראשונה ביצור המוני, הפריוס של טויוטה, הפכה ללהיט בתחילת המאה ה-21, כך הדגמים החשמליים של החברה יוכלו לתפוס נתח שוק משמעותי ביותר לפני שלאף אחד אחר בתעשיית הרכב יהיה פתרון זמין ומבושל מספיק לייצור ושיווק.

בתחילה, לנוכח איך שהדברים נראו על רקע המשבר הכלכלי ומחירי הדלק המשתוללים ב-2008-09, נראה כי היה במהלך הזה הרבה היגיון, יתרה מכך שי אגסי מייסד חברת "בטר פלייס" הופיע מעל במות בכל רחבי העולם והעניק רוח גבית למהלך של רנו ואף הבטיח לרכוש מאה אלף רכבי פלואנס חשמליים בתוך חמש שנים. התחושה הייתה הייתה שעוד רגע כמעט אף אחד לא ירצה לשים את כספו על מכונית מזהמת עם מנוע בעירה פנימית.

שברולט וולט בישראל (צילום: נעם וינד)
רנו תציג היברידית נטענת ממש בקרוב|צילום: נעם וינד

אבל למרות המשאבים האדירים והמיליארדים שהושקעו בפרויקט, ברנו-ניסאן לא הצליחו להתגבר על כמה משוכות טכנולוגיות משמעותיות ובראשן טווח הנסיעה המאוד מוגבל שבתנאי אמת לא עמד על הרבה יותר מ-100 קילומטרים בין טעינות או החלפת מצברים.

בניסאן-רנו, כמו גם בבטר פלייס, נאלצו ללמוד בדרך הקשה שהמרחק בין פידבק חיובי והזדהות של הציבור עם ערכים של שמירה על הסביבה לבין מעשים במציאות - היה גדול ועל רקע צניחה במחירי הדלק, שיפור משמעותי בנתוני הצריכה והזיהום של רכבים קונבנציונאליים וללא תמריץ כלכלי מספק לעבור לרכבים חשמליים, רק לקוחות מעטים החליטו ללכת על זה ולוותר על הנוחות היומיומית ולהצטייד במכוניות חשמליות.

ברנו נתקעו עם בור תקציבי עצום, רכבים שאף אחד לא רוצה לקנות וטכנולוגיה ללא שימוש ובשקט בשקט החליטו לצמצם את המשאבים למחלקה החשמלית ולהתחיל לחשוב איך ניתן לרתום את הטכנולוגיה והידע שנצברו לטובת רכבים שיהיה להם דורש. בהתאם לכך כעת אנו מתבשרים כי בתערוכת ז'נבה בעוד מספר חודשים רנו תחשוף אב טיפוס למכונית היברידית ראשונה של המותג.

בשלב זה בחברה הצרפתית עוד לא משחררים יותר מדי פרטים אך בראיון המתפרסם בשבועון הרכב הבריטי "אוטו אקספרס" ראש חטיבת המחקר של רנו רמי בסטיאן מגלה כי מדובר בדגם קונספט קרוב לייצור למכונית בסגמנט B בגודל דומה לזה של הקליאו.

בסטיאן חושף כי זו תהיה היברידית נטענת והכוונה היא להגיע לנתון צריכת דלק מרשים ביותר של כ-2 ליטרים למאה קילומטרים.

תערוכת פריז 2012 (צילום: נעם וינד)
תשתמש בפלטפורמה של הזואי החשמלית? |צילום: נעם וינד

בשלב זה לא ברור באיזה יחידה היברידית מדובר והאם השילוב יהיה בין מנוע חשמלי למנוע בנזין או בין מנוע חשמלי למנוע דיזל (כמו שהציגה לראשונה המתחרה מבית –פיג'ו) והאם מדובר בטכנולוגיה בה גם המנוע החשמלי וגם מנוע הבעירה הפנימית יניעו את הגלגלים כמו בפריוס או בכזו בה מנוע הבעירה משמש כגנרטור להטענת מצברים בלבד (כמו בשברולט וולט).

בסטיאן הסכים גם לגלות כי רנו החליטה לא ללכת בדרך של ב.מ.וו שהציגה לאחרונה את ה-i3 העשויה מסיבי פחמן, מאחר שפתרון שכזה היה הופך את ההיברידית החדשה ליקרה בכמה אלפי דולרים ולא רלוונטית לציבור הרחב.

יתרה מזאת לטענת בסטיאן הפחתה במשקל חשובה בעיקר למכוניות בנזין וסולר, אך פחות לכלי רכב חשמליים והיברידים זאת משום שהמשקל העצמי של הרכב תורם לא מעט לצבירת אנרגיה קינטית שמטעינה את המצברים בתהליך הבלימה הרגנרטיבית.

מאחורי הקלעים ניתן לציין שההחלטה של רנו לחזור לאחור עם הזנב בין הרגליים ולהציג היברידית בניגוד להצהרותיה בעבר, נובעת גם מתמריצים כלכליים לרוכשי מכוניות עם הנעת כלאיים שמעניקות מדינות מסוימות באירופה ולאחרונה גם הממשל הסיני שהיו עשויים להשאיר את רנו מאחור בקרב על הלקוחות אל מול יצרנים אירופאים דוגמת פיג'ו ופולקסווגן שמצעים גרסאות היברידיות לחלק לא מבוטל מהדגמים שלהם.  

>> מבחן על כבישי ישראל: רנו פלואנס ZE  

ב.מ.וו i3 חשמלית
ללא שימוש בחומרים מורכבים כמו ב.מ.וו