טנדר
גם בגיל 81 בוב לוץ, מבכירי GM לשעבר ומי שנחשב לילד הנצחי של תעשיית הרכב, לא מתעייף והשבוע בתערוכת דטרויט חשף, במסגרת תפקידו הנוכחי כנשיא חברת VIA מוטורס, רכב חשמלי מאוד מיוחד עם מאריך טווח.

לוץ, שנחשב לאבא של השברולט וולט ומי שבמהלך חייו הספיק לעבוד בעבור שלוש ענקיות הרכב באמריקה ולהיות חתום על מכוניות כמו אופל GT היפהפיה מתחילת שנות השבעים, פורד סיירה שהצעידה את פורד האירופאית קדימה, דודג' וייפר, פלימות' פראולר, PT קרוזר, שברולט קורבט ZR-1 , פונטיאק סולסטיס, שברולט קמארו, קדילאק CTS-V ועוד רבות אחרות, החליט שלא לנוח על זרי הדפנה וגם לאחר שהגיע לגבורות לתרום את המוח הקריאטיבי שלו והאהבה הכנה שלו למכוניות ולנהיגה לפיתוח רכב חשמלי שתואם בול את ההעדפות של האמריקאים.

Chevy Volt (צילום: mako)
הרעיון דומה לזה שבוולט, רק בגדול |צילום: mako
בניגוד לתפיסה של מרבית יצרני הרכב שמאמינים שבשלב טכנולוגי זה מעבר למנועים חשמליים מתאים בעיקר למכוניות קטנות ועירוניות, ב-VIA מאמינים דווקא שהטכנולוגיה החשמלית מתאימה בדיוק לטנדרי פיק-אפ מגודלים.

בהתאם לכך חשפה החברה בדטרויט את ה-VIA X-Truck המבוסס על שברולט סילברדו שעבר עדכון קוסמטי משמעותי שהעניק לו חזות המזכירה רכבים מ"מקס הזועם", אבל החזות האגרסיבית של הפיק-אפ היא רק חלק קטן מהעניין ועיקר השינויים ההופכים את הטנדר הזה למאוד מיוחד נמצאים מתחת למעטפת.

אמנם בחזית של ה-VIA X-Truck יש מנוע בנזין וי 8 לא צנוע בכלל בנפח 5.3 ליטרים, אך הוא אינו מחובר לגלגלים ולמעשה, בדומה לטכנולוגיה שנחשפה לראשונה בוולט, משמשם רק כגנרטור רב עוצמה שמטעין בעת הצורך את מערך סוללות הליתיום המכובד שמספק זרם של 600 וולט לצמד מנועים חשמליים מיוחדים שכל אחד מהם מפיק לא פחות מ-402 כ"ס או במילים אחרות מספקים דחף של 800 כ"ס ומומנט אין סופי לארבעת הגלגלים.

לטענת VIA, כשהמצברים טעונים הפיק אפ החשמלי מסוגל לנוע כ-65 קילומטרים בכוח חשמלי בלבד ורק כאשר הסוללה מתרוקנת למצב של מתחת ל- 20 מצב אחוזים, מנוע הוי 8 מתעורר ומטעין את המצברים כדי לאפשר להמשיך את השימוש עוד ועוד ללא כל מגבלה וצורך לעצור את הרכב ולהמתין שעות לטעינת הסוללות.

טנדר
הטנדר ששונא דלק

ה-VIA X-Truck עדיין לא נבדק על ידי גופים רשמיים כמו EPA אך בחברה טוענים כי נתון צריכת בדלק הממוצע צפוי להיות מעל ל-40 קילומטרים לליטר בנהיגה משולבת בתנאי יומיום.

אמנם בנסיעות ארוכות בהן משלב מסוים הגנרטור למעשה עובד רוב הזמן הנתון פחות מרשים אבל עדיין במומוצע שימוש לאורך זמן מדובר, למרות גודלו, באחד מכלי הרכב החסכוניים באמריקה.

יתרה מזאת, היכולת של הגנרטור לספק עוצמת טעינה משמעותית וזרם גבוה מאפשרת לו בעת הצורך לספק מתח 110 או 220 וולט להפעלת כלי עבודה חשמליים ואף לספק תצרוכת חשמל מלאה למספר בתים.

אחרי ש-VIA התחילה לא מכבר לספק למספר ציי רכב של חברות גדולות טנדרי פיק-אפ העושים שימוש במנוע חשמלי אחד, בקרוב היא צפויה להתחיל בשיווק ה- VIA X-Truck המהפכני שיצויד גם בממשק אייפד מתוחכם שיודע לא רק לספק מידע לנהג, אלא גם יכול לתקשר באופן אוטומטי עם מחלקת השירות כדי לפתור בעיות מרחוק. כמו כן בדטרויט הוצג גם רכב פנאי בגודל מלא המבוסס על השברולט סברבן הענק שעבר אף הוא הסבה לחשמל ומציע, בנוסף לכל הנאמר לעיל, גם פאר רב.

בשלב זה לא פורסם מחיר רשמי ו-VIA בונה בעיקר על ציי רכב שחוכרים ממנה את הכלים אך אין ספק שלטכנולוגיה הייחודית של VIA יש לא מעט יתרונות, מעט מאוד חסרונות וכל סיבה להצליח במידה ותג המחיר יהיה מתקבל על הדעת, או כמו שלוץ הטיב לסכם: "מדובר בכלי רכב עם כוח ועוצמה של מונסטר טראק וצריכת דלק של טויוטה פריוס".

>> הכירו את הלימוזינה החשמלית הראשונה בעולם

טנדר
אל תתנו לפרונט במחוזות מקס הזועם להטעות אתכם