שי אגסי (תמונת AVI: לואיז גרין, חדשות)
שי אגסי - מאמין שבתוך עשור מרבית המכוניות החדשות בישראל יהיו חשמליות |תמונת AVI: לואיז גרין, חדשות

האם ישראל עומדת לפני מהפכה חשמלית? סביר להניח שעד לפני כשנתיים הנושא הזה לא הטריד את מחשבותיהם של הרוב המוחלט של נהגי ישראל, אך בשנתיים האחרונות קשה להתעלם משלל הצהרותיה של חברת בטר פלייס, אותה ייסד שי אגסי, בדבר מהפכה בפתח שתעביר את העם בציון לשימוש בכלי רכב חשמליים.

הרבה מילים נזרקו לאוויר, מומחים שונים דאגו להביע את דעתם לכאן ולכאן באשר לסיכוייה של המכונית החשמלית להחליף בשנים הקרובות את הרכב של מר ישראלי ובאשר לרמת השימושיות של המכונית החשמלית בשלב טכנולוגי זה, אבל בבטר פלייס לא הרפו ודאגו להראות לכולם שהם רציניים לגמרי בשלל אירועים מיוחצנים והסכמים ייצוגים שנחתמו.

ועדיין, מומחי תחבורה רבים לא השתכנעו וטענו שבעידן הנוכחי בו אנשים התרגלו למכוניות "התנע וסע" לא רבים ירצו לעבור לכלי רכב בהם יש צורך מתמיד בהקפדה על מצב הטעינה שאורכת שעות ארוכות, במיוחד לנוכח הערכה שעלות השימוש פר קילומטר נסיעה לא צפויה להיות זולה באופן משמעותי מעלות הנסיעה ברכב קונבנציונלי המונע בדלק יקר.

בכל מקרה, כעת, מספר חודשים לפני תחילת השיווק של נביאת החשמל הראשונה, רנו פלואנס Z.E, הגיע הזמן לראות מעשים בשטח שיכשירו את התשתית שתאפשר שימוש יומיומי בכלי רכב שטווח הנסיעה שלו בין טעינות מוגבל בשלב זה ללא יותר מ-160 קילומטרים.

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד, פריז)
רנו פלואנס ZE - החשמלית הראשונה של בטר פלייס תגיע לקראת סוף השנה|צילום: נעם וינד, פריז

בטר פלייס רשמה בתחילת השבוע ניצחון חשוב בעקבות מסמך עקרונות אשר פרסם משרד התשתיות שקובע שטעינת מכוניות משקע חשמל ביתי לא תתאפשר בשלב זה.

החברה התחייבה לאפשר ללקוח, לבד מנקודות טעינה בביתו, במקום עבודתו ובחניונים ורחובות עירוניים מסוימים גם פתרון מהיר שלא מחייב עצירה לטעינה ארוכה.

על פי אותו פתרון ברחבי הארץ יפרסו שלל תחנות בהן בתוך מספר דקות מערכת אוטומטית תחליף את המצבר במצבר טעון.

בתחנות הדלק של "סונול" יתדלקו את מכוניות בטר פלייס בחשמל

רבים היו סקפטיים גם כלפי רעיון זה המחייב הקמת תחנות בפריסה ארצית ואחזקת מלאי מצברים שכל אחד מהם עולה אלפים רבים של דולרים אבל חברת בטר פלייס מספקת כעת תשובה חשובה לאחר שהודיעה היום על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת האנרגיה השנייה בגודלה בישראל – סונול.

במסגרת אותו שיתוף פעולה תוצבנה תחנות להחלפת סוללות בכלי רכב חשמליים במתחמי תחנות הדלק הקיימות.

בימים אלה נמצאות שתי החברות בתהליך בחינה של מתחמי תדלוק מתאימים להקמת תחנות ההחלפה, על פי קריטריונים של ביקוש, תנאי שטח וגודל התחנה. במסגרת שיתוף הפעולה בטר פלייס תישא בעלות הקמת התחנות והפעלתן.

אין תמונה
איור של תחנה אוטומטית להחלפת מצברים

מנכ"ל סונול, ניר גלילי, התבטא בנושא: "אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם בטר פלייס, אשר יאפשר לנהגים להטעין את הרכב החשמלי בתחנות סונול. תחום האנרגיה הוא דינמי, ויכולתנו להתאים עצמנו למציאות המשתנה מהווה מרכיב מהותי באסטרטגיית הפעילות של חברת אנרגיה כמו סונול".

אין תמונה
מנכ"ל בטר פלייס, משה קפלינסקי, מדגים תדלוק חשמלי

מנכ"ל בטר פלייס, משה קפלינסקי, הוסיף: "השנה, המכונית החשמלית צפויה להיכנס לשוק הישראלי, כמו גם לשווקים בינלאומיים נוספים ואנו נמצאים בעיצומו של תהליך מתקדם לפריסת תשתית מתאימה בישראל במסגרת אותו מהלך רחב היקף אנו משתפים פעולה עם גופים במשק אשר הקדימו להבין כי במועד קרוב תהיה דרישה לטעינת כלי רכב חשמליים".

>> מבחן דרכים: רנו פלואנס Z.E החשמלית