חברת BYD הסינית, שמיוצגת בישראל על ידי חברת בת של חברת האחזקות הישראלית IDB, נחשבת, ככל הנראה, למתחרה העתידית הפוטנציאלית הרצינית ביותר של "בטר פלייס" בתחום הרכב החשמלי והחשמלי-נטען בישראל. החברה אמורה להתחיל לשווק שיווק ניסיוני של מכוניות בישראל רק בשנה הבאה, אבל בינתיים כבר מגיעים כמה רמזים עבים לגבי אופייה של התחרות העתידית .
הרמזים מגיעים מהשוק הספרדי, שנבחר על ידי BYD כשדה הניסוי הראשון של החברה באירופה. החודש החלה החברה את שיווק מוגבל בספרד של המשפחתית החשמלית הנטענת שלה, F3DM, שאמורה להיות בעלת חשיבות אסטרטגית גם בשוק הישראלי. המעניין ביותר הוא המחיר לצרכן: 24,195 אירו לצרכן. זהו מחיר שווה ערך, אחרי מע"מ ומס רכב חשמלי בארץ, למחיר של מכונית "קבוצה 4" בסיסית, ובסביבות מחיר של "טויוטה פריוס" תקנית (פלוס מינוס 140-155 אלף שקל).
במחיר הזה מקבלים משפחתית בעיצוב סיני לא-כל-כך-עדכני (עם דמיון עז לדור הקודם של הטויוטה קורולה) אך עם ממדים סבירים – 4.53 מ' אורך, 2.6 מ' בסיס גלגלים – ומערכת הנעה מתקדמת ביותר המזכירה מאוד את המערכת המצויה בשברולט וולט וכוללת שלוש מערכות: מנוע חשמלי רב-עוצמה שמייצר כ-50 קילוואט; מנוע בנזין קומפקטי עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשמש על תקן "מאריך טווח" וטוען את הסוללה החשמלית כאשר זו מתרוקנת ואף מניע את הרכב עצמאית; וסוללת ליתיום מתקדמת, שמותקנת בצורה קבועה.
לפני שאתם מזלזלים במוצר הסיני נזכיר, ש-BYD היא אחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם ומחזיקה במספר פטנטים על סוללות.
בגרסה הספרדית-אירופאית, שהותאמה לתקינת יורו 5, מסוגלת המכונית לנוע על חשמל בלבד, שוב בדומה לוולט, לטווח של 60 קילומטרים ולנוע אוטונומית, ללא צורך בטעינה חיצונית ותוך שימוש במנוע העזר, לטווח של 450 קילומטר. מהירותה המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש והיא שוקלת כ-250 קילו יותר ממשפחתית מקובלת, מה שכנראה יגביל את משקל המטען.
בניגוד למכונית החשמלית רגילה דוגמת הרנו פלואנס Z.E של "בטר פלייס" המכונית של BYD לא זקוקה לתשתית טעינה מיוחדת ויכולה להיטען מכל שקע ביתי. בנוסף המכונית יכולה גם להתחבר לעמדות "טעינה מהירה" תעשייתיות מסוגלות לטעון את רוב הסוללה בתוך פחות מחצי שעה.
>> כמה באמת קרוב העתיד החשמלי?