אשה עם אופניים (צילום: Peter Kim, Istock)
אופניים הפכו לאמצעי תחבורה יומיומי לתל אביב רבים|צילום: Peter Kim, Istock
תל אביב סובלת מזה שנים ממצוקת תחבורה ובעיית חניה קשות ביותר. כבישי הכרך שמנקז אליו מדי יום מאות אלפי אנשים לא מסוגלים להכיל את היקפי התנועה, אך בניגוד לערים מקבילות בעולם בתל אביב לא מוצע שום פתרון ממשי שכל כך מתבקש לתחבורת המונים. נראה שמרביתנו לא נזכה בחיינו לנסוע ברכבת התחתית או הקלה הכל כך דרושה כאן, שלבד מטקס הנחת אבן פנה לפני אי אלו שנים דבר לא נעשה להקמתה.

כעת משיקה עיריית תל אביב שירות חדש שאמנם לא יפתור את בעיות התחבורה בנתיבי הגישה לעיר אך יציע סוג של פתרון ירוק ומעניין לתחבורה אישית בתוך העיר.   

מדובר בפרויקט 'תל אופן' – שירות השכרת האופניים של העירייה, במסגרתו הופעלו השבוע 20 תחנות השכרת אופניים בשלב הרצה ראשוני. הפרויקט, בדומה לפרויקטים בערים גדולות אחרות בעולם, יציע השכרת אופניים לפי שעה כפתרון תחבורתי ידידותי לסביבה.

בשלב זה דווח על פתיחתן של 20 תחנות להשכרה אך בסיום תקופת ההרצה המערך יעמיד כ-1,500 זוגות אופניים ב-150 תחנות עגינה במקומות מרכזיים ברחבי העיר לשימוש הציבור הרחב שיוכל להצטרף לשירות על ידי רכישת מנויים יומיים, שבועיים או שנתיים.

אין תמונה
עמדת השכרה בתל אביב השבוע

בשלב ההרצה השימוש מתאפשר למי שנרשם למנוי שנתי במוקד הטלפוני המיוחד 6070*. כבר ביום הראשון לפעילות, דיווחה העירייה על 200 אנשים שמיהרו להצטרף לפרויקט.

עלות מנוי שנתי עומדת על 240 שקלים לתושבי העיר ו-280 שקלים לשאר הלקוחות. מנוי שבועי יעלה 60 שקלים ועלותו של מנוי יומי תעמוד על 14 שקלים.

המנויים יוכלו לקחת את האופניים הירוקים מכל אחת מהתחנות ברחבי העיר ולהחזיר אותם בכל תחנה שקרובה למקום חפצם.

העירייה לא מעוניינת שהשוכרים יחזיקו באופניים מעבר לזמן הנדרש להם להגיע ליעד שלהם ועל כן, בנוסף לדמי המנוי, יהיה מדרג תשלומים עולה כשחצי השעה הראשונה של השימוש בכל השכרה תהיה בחינם ובעבור כל זמן מעבר לכך תגבה תשלום נוסף כשחצי השעה השנייה והשלישית תעלנה חמישה שקלים לכל חצי שעה ולאחר מכן התעריף יעלה בהדרגה. החיוב יעשה באמצעות כרטיסי אשראי בהתאם לסוג השירות וזמן השימוש.
תחנות העגינה של האופניים הן ממוחשבות ויעבדו 7 ימים בשבוע 24 שעות ביממה.

בעירייה מאמינים שבעיר שמציעה היום כ-100 קילומטרים של שבילי אופניים ורושמת גידול משמעותי במספר המשתמשים באופניים ככלי תחבורה יומיומי מ-2 אחוזים בשנת 2002 למעל ל-8 אחוזים בכל רחבי העיר ולמעלה מ-15 אחוזים במרכז העיר השנה הפרויקט יתקבל בברכה ויגרום לתושבים רבים לבחור בדרך תחבורה זולה, בריאה וירוקה. 

 

שדרות חן תל אביב (צילום: חדשות 2)
בתל אביב כיום יש מעל למאה קילומטרים של שבילי אופניים|צילום: חדשות 2

>> עוד על הפרויקט

>> חדש בתל אביב: חניות פרטיות להשכרה לפי שעה