שי אגסי (צילום: נעם וינד)
שי אגסי|צילום: נעם וינד
בטר פלייס מנסה לשנות כיוון ולפנות לקהל הלקוחות הפרטי עם עסקת חכירה חודשית אטרקטיבית למדי בעלות של 1,990 שקלים בחודש הכוללת חבילת קילומטרים.

לפני מספר ימים הוגה ומייסד בטר פלייס, שי אגסי, התוודה בפוסט שהעלה ברשת החברתית לינקדאין כי כבר לפני לא מעט שנים, כשפגש את נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בכנס, זה האחרון העלה סימני שאלה רבים באשר לסיכויי הצלחת המיזם החשמלי שאגסי הנלהב פרס לפניו והציע לאגסי לכבוש את הלקוח הממוצע בעזרת תג מחיר זול במיוחד או אפילו חלוקת מכוניות חינם והתבססות על הרווח מהתשלום החודשי.

אגסי כנראה חשב אחרת, האמין שהמעבר למכוניות חשמליות, הפחתת זיהום האוויר וצמצום התלות בדלק הערבי יסחפו את ההמונים והמשיך בכל הכוח במיזם היומרני עם כוונות ברורות להעלות מדי שנה עשרות אלפי כלי רכב חשמליים על הכבישים.

בעזרת אישיות כובשת ויכולות רטוריות מדהימות, אגסי הצליח לקדם במלוא הכוח את הפרויקט.

למרות דעתם הספקנית של כמה עיתונאי רכב מקומיים, ביניהם כותב שורות אלו, לפיה מאחר ושימוש בשלב זה במכונית החשמלית מצריך פשרות לא פשוטות על מנת שהפרויקט יצליח יש לייצר תמריץ מממשי ומשמעותי ללקוחות בדמות מחיר רכישה זול במיוחד או עלות שימוש חודשית נמוכה בצורה דרמטית מעלות השימוש המקבילה של רכב מונע בנזין או דיזל, בבטר פלייס חשבו אחרת והאמינו שגם חבילות רכישה ותמחור קרובות לעליות השימוש במשפחומטיות יעשו את העבודה, ובהתאם לכך הצמידו לפלואנס Z.E החשמלית תג מחיר זהה לזה של מאזדה או יונדאי משפחתיות והציגו מספר חבילות מינוי חודשיות הכוללות תשלום מראש על חבילת קילומטרים ללא קשר לשימוש בפועל. 

הפער בין החזון למציאות

אמנם בתחשיב מסובך שכלל את עלויות הביטוח והטיפולים החבילה של בטר פלייס יצאה זולה בכמה מאות שקלים בחישוב שנתי אך בוודאי שסכומים אלו לא יכלו לשמש תמריץ גדול מספיק ללקוחת להעדיף מכונית עם טווח נסיעה של בין 100-170 ק"מ, להסתפק בפריסה חלקית של 38 תחנות החלפה בלבד בכל רחבי הארץ, להיות מחויבים לקנות חבילה של לפחות 20 אלף קילומטרים בשנה ולהתפשר על תא מטען (הסוללה תופסת את רוב השטח) ממש קטן ביחס למכוניות משפחתיות מקבילות. יתרה מזאת, באותה התקופה, הציבור בישראל בדיוק התחיל להשתחרר מהחבילות הדרקוניות בשוק הסלולר וממש לא אהב את הרעיון להיכנס לעסקה כובלת נוספת בה משלמים בכל מקרה מחיר מלא גם אם השימוש בפועל היה מצומצם בהרבה.

זמן קצר אחרי שאולמות המכירה נפתחו בכל תרועה גדולה וכשבבטר פלייס ראו שהלקוחות לא בדיוק מחכים בתור וגם מאות החברות שחתמו על מסמכי הבנה עם כוונה לרכוש מבטר פלייס חשמליות לא באמת ממהרות ליישם בפועל את ההבטחה האמורפית, עשו בחברה חושבים והחליטו לשנות את שיטת התמחור חודשי ובמקום תשלום קבוע מראש על חבילת קילומטרים להנהיג שיטת תשלום במחוזות "pay as you go", אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. הציבור לא ממש השתכנע ורץ לקנות מכוניות חשמליות ובטר פלייס המשיכה לצבור הפסדים שהגיעו לכמעט מיליארד דולרים.

דווקא בנקודת זמן קריטית מבחינת החברה, ב-money time, היחסים בין מייסד והוגה המיזם שי אגסי ובין מועצמת המנהלים בראשות עידן עופר עלו על שרטון ואגסי פוטר במהלך שערער את האמון הבעייתי ממילא של הציבור במיזם החשמלי.

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
בטר פלייס מציגה תמחור חדש|צילום: נעם וינד

ההצעה החדשה של בטר פלייס

כעת, לאחר גל צמצומים רחב היקף ולאחר שעוד בכירים רבים כולל אוון תורנלי, המנכ"ל שמונה אחרי פיטוריו של אגסי, עזבו את החברה, בבטר פלייס מנסים לעשות רה-ארגון ולהבין בדיוק מה לא עבד וכיצד ניתן להציל את החברה.
לאחר שלפני כחודש מכרה החברה כמה מאות מכוניות לחברת הליסינג אלבר בתנאים אטרקטיביים למדי בבטר פלייס החליטו לפנות ללקוח הפרטי ולהציע לו עסקה מעניינת הכוללת תנאי תשלום מקדמה חד פעמית של 19,900 שקלים ולאחריה תשלומים חודשיים קבועים, בדומה לעסקאות ליסינג, של 1,990 שקלים עבור המכונית אך בשונה מליסינג המחיר החודשי יכלול גם חבילת 'תדלוק' של 1000 ק"מ בכל חודש. 

בשונה מעסקאות ליסינג מקובלות שנפרסות במרבית המקרים ל-3 שנים במקרה זה משך העסקה הוא כפול ועומד על 72 חודשים. עם זאת  ניתן לצאת מהעסקה כבר בחודש ה-36 (לאחר תשלום של 92 אלף שקלים ומבלי לקבל תמורה על מכירת המכונית המשומשת) ולאחר מכן בכל שנה, ובכך להפסיק לשלם את יתרת ההלוואה.

החוזה עם החברה כולל גם סעיפים שאמורים להעניק ללקוח ביטחון במקרה שבטר פלייס תפסיק את פעולתה.

המבצע החדש מתייחס לרכבי רנו פלואנס Z.E.  ברמת גימור Dynamic הגבוהה, הכוללת בכמובן את האוסקר של בטר פלייס (ניווט, מולטימדיה, ניהול טעינה וקשר ישיר למרכז הבקרה), בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם, חיישני רוורס, פנסי ערפל, בקרת שיוט, ריפוד משולב עור, חישוקים קלים ועוד.

במקביל בטר פלייס יוצאת בקמפיין פרסומי חדש אותו יובילו לקוחות שכבר נוסעים ברכבי בטר פלייס שישמשו כפרזנטורים של המכונית החשמלית והשימוש בה. הקמפיין יעלה בעיתונות, באינטרנט, ברשתות החברתיות, בשילוט חצות וברדיו. הקמפיין משלב סרטי עדויות בהם משתתפים לקוחות בטר פלייס בינהם הטניסאי אנדי רם ולקוחות אחרים.

לטענת בטר פלייס, לקוחות החברה הביעו שביעות רצון גבוהה מאוד מבטר פלייס ומהמכונית ו-88% מתוכם אמרו שהיו עושים שוב את אותה בחירה. 
האם המהלך החדש דרמטי מספיק כדי לחלץ את החברה מהמשבר אליו נקלעה? ימים יגידו. 

>> מבחן דרכים רנו פלואנס Z.E על כבישי ישראל

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
רנו פלואנס Z.E|צילום: נעם וינד