אופניים חשמליים (צילום: רונן טופלברג)
צילום: רונן טופלברג
בעוד שספקות רבים בקשר לעתיד המהפכה החשמלית שהבטיחה "בטר פלייס" מרחפים בתקופה זו באוויר, בשקט שאופייני למנועים חשמליים שדרות הערים בישראל ורחובותיהן מתמלאים בעוד ועוד כלי רכב חשמליים.

לא,לא מדובר ברנו פלואנס  ,Z.Eהמשפחתית עם הסוללה המתחלפת, אלא בכלי תחבורה אישיים ונוחים בדמותם של קורקינטים ואופניים חשמליים המשמשים כתחליף לכלי תחבורה מסורתיים ויקרים משמעותית המצריכים ביטוח, טסט ורישיון 

וכך, בעוד שבשנת 2010 נמכרו בארץ כ-1200 אופניים חשמליים, בשנת 2011 המספר כבר התקרב ל6,000 וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון שלל אופניים רגילים שעברו הסבה בארץ ואופניים שהגיעו באופן חצי פיראטי ולא עומדים בתקנות שהמדינה קבעה לפני כשנתיים וחצי ותואמות את התקן האירופאי.

על פי התקנות, עוצמת מנועי העזר באופניים לא תעלה על 250 וואט, המנוע יופעל באמצעות חיישן דיווש ולא על ידי מצערת והתמיכה החשמלית תפסק במהירות של מעל 25 קמ"ש, אך למרות התקנות הברורות בארץ נמכרים באופן פומבי על ידי עשרות יבואנים קטנים מאות דגמים של אופניים וקורקינטים לא חוקיים, ללא תקינה, ברווח מינימלי ובאין מפריע ולמעשה יוצרים תחרות לא הוגנת אל מול התוצרת שמספר יבואנים שכן מכבדים את החוק משווקים.

למרות המצב הזה, מתוך ראיית העתיד בתחום התחבורה העירונית, ב-UMI יבואנית שברולט בישראל החליטו להכנס גם לתחום האופניים החשמליים והתחילו לייבא לארץ אופניים חשמליים, חוקיים כמובן, של מותג A2B מבית קונצרן Hero ההודי שהוא היצרן הגדול בעולם לאופנועים וקטנועים ואחד מיצרני האופניים הגדולים.

באירוע ההשקה שערכה לכבוד כניסתה לתחום האופניים החשמליים ציין אבי ארוך, מנכ"ל UMI, כי הוא מקווה שהחוק יאכף ויביא להפסקת מכירת האופניים הבלתי חוקיים המסוכנים השולטים כיום בשוק, אך גם במצב הקיים לטענתו מסתמנת מגמה ברורה, לאחר שאנשים רבים הבינו כי מדובר בכלי תחבורה שיכול לשמש פתרון לחלק נכבד מהנסיעות היום יומיות, של מעבר לאופניים חשמליים איכותיים, חוקיים ו"עם אבא" שיכול להיות ערב לתחזוקה, לאחריות ולחלפים.

אופניים חשמליים (צילום: רונן טופלברג)
סביבה תחרותית לא פשוטה מול שלל כלים שלא עומדים בתקן |צילום: רונן טופלברג

מה יגיע לארץ

בשלב ראשון UMI תשווק בארץ 3 דגמים מרכזיים מבית A2B שעומדים בדרישות החוק, עברו תקינה במכון התקנים הישראלי ומצוידים בצג מידע דיגיטלי בו יופיע מצב הטעינה ומהירות הנסיעה, תאורה, סוללת ליתיום מתקדמת ללא זיכרון שמיועדת לעמוד בכ-500 טעינות, אחריות של 10 שנים על השלדה ואחריות של שנה ועד שנתיים על המערכת החשמלית.

הדגם הזול ביותר הוא Edge - אופניים מתקפלים קטנים יחסית שמשקלם 18 קילוגרם ויכולים להכנס בקלות לתיק נשיאה. האופניים כוללים מנוע 250 וואט, סוללת ליתיום 24V המעניקה טווח של 40 קילומטרים ומערכת הילוכים עם 8 הילוכים - יוצע ב-5,900 שקלים.

Ride - אופניים עירוניים קלאסיים בגודל מלא ללא רמה עם שלדה קלה, סבל, 7 הילוכים, מנוע 250 וואט, סוללת ,36V טווח של כ-40 קילומטרים בכוח המנוע החשמלי ותג מחיר של 7,300 שקלים.

אופניים חשמליים (צילום: רונן טופלברג)
דגם הכניסה - החל מ5,900 שקלים|צילום: רונן טופלברג

הדגם הבכיר של מותג A2B שעומד בדרישות התקן וישווק בשלב זה בישראל נקרא Hybrid וגם הוא מציע מימדים מלאים, כאן בשילוב עיצוב מודרני, מנוע 250 וואט עם חיישן מומנט, בלמי דיסק, סוללת36V  וטווח של 70 קילומטרים בין טעינות. מחירו יעמוד על 9,900 שקלים.

מותג A2B אמנם שייך ל"הירו" ההודית ולאירוע ההשקה אף הגיע נוויל מונג'יל, מראשי הקונצרן, אך האופניים עצמם מתוכננים בגרמניה ובשנת 2015 הייצור שלהם אף יעבור לאירופה.

מעבר לחשיבות שב-UMI רואים מזה שנים בשיווק כלי תחבורה אלטרנטיביים דוגמת סגוויי וכעת גם אופניים חשמליים, בחברה מקווים כי תחילת הקשר עם הקונצרן ההודי הענק תסלול את הדרך לתחילת שיווק בישראל של קטנועים חשמליים מתוצרת הקונצרן שנחשב לאחד המובילים בתחום זה בעולם.

>> ההיברידית שעושה שימוש באוויר דחוס

 

אופניים חשמליים (צילום: רונן טופלברג)
נוויל מונג'יל מראשי קונצרן "הירו"הענקי הגיע לבחון מקרוב את השוק הישראלי|צילום: רונן טופלברג