פריוס פלאג-אין (צילום: נעם וינד)
גם הפריוס מתחברת לזרם|צילום: נעם וינד
טויוטה הציגה הבוקר (ג') לכלי התקשורת בישראל את הפריוס פלאג-אין שנמצאת בארץ בהליכי תקינה לקראת תחילת שיווקה בשנה הבאה. בשונה מהפריוס המוכרת, המשלבת בין מנוע בעירה פנימית מונע בנזין למנוע חשמלי הנטען במהלך הנסיעה, כעת בגרסת הפלאג-אין היבריד יצור הכלאיים כולל שכלול נוסף של המערכת – יכולת הטענה בחיבור לרשת החשמל. טעינה כזאת תאפשר לפריוס לתפקד כמכונית חשמלית לכל דבר לטווחים קצרים של עד 24 קילומטרים ולמהירות של עד 100 קמ"ש. כשמערכת ניהול המנוע תזהה שהמצברים שהוטענו מרשת החשמל עומדים להתרוקן או שנדרשת עוצמת מנוע נוספת המכונית תעבור אוטומטית למצב היברידי הדומה לתפקוד הפריוס הרגילה.

הפריוס פלאג-אין תצויד באותה יחידת הנעה המוכרת מהפריוס המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים שמפיק 99 כ"ס למנוע חשמלי שמפיק 82 כ"ס שבפעולה משולבת מפיקים ביחד 136 כ"ס. ההבדל המשמעותי הוא מעבר לשימוש, לראשונה בטויוטה, בסוללות ליתיום במקום סוללות ניקל המשמשות את דגמי ההיבריד של החברה עד כה.

המעבר לסוללות המתקדמות נועד כדי להעניק עוצמה מספקת לנסיעה בכוח המנוע החשמלי בלבד
זאת מבלי להביא לעליה במשקל המכונית או להקטנת נפח חלל תא המטען.

בשל האפשרות של הפריוס פלאג-אין לנסוע גם בכוח חשמלי בלבד היא מציגה שיפור משמעותי לנתון פליטת המזהמים של הדגם הקיים (89 גק"מ) ומצליחה לעשות עוד צעד בדרך לעולם ירוק יותר עם נתון של 59 גק"מ. נתון צריכת הדלק הרשמי, המסתמך על שימוש נרחב במנוע החשמלי, עומד על מספר מרשים ביותר של יותר מ-47 ק"מ לליטר.

לבד משינוי במערך הסוללות והוספת ממשק ניהול טעינה הפריוס פלאג-אין זהה לדגם ההיברידי הנמכר בישראל מאז שנת 2009. גם מבחינה חיצונית אין כל הבדל למעט דלתית "תדלוק" בכנף הקדמית שנוספה ותשמש לחיבור לחשמל.

פריוס פלאג-אין (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

פתרון חשמלי מלא לא בעתיד הקרוב

לטענת רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס יבואנית טויוטה בישראל, בטויוטה לא מאמינים שבשלב זה, בטכנולוגיה הקיימת היום, מכוניות חשמליות לחלוטין יכולות לספק תחליף הולם לתחבורה משפחתית נטולת הגבלות ועל כן בטויוטה בחרו בטכנולוגית הפלאג-אין כפתרון האופטימלי ל- 10-20 השנים הקרובות.

למרות ששיווקה של המכונית בישראל צפוי להתקיים במקביל לתחילת השיווק בעולם במהלך 2012 נראה כי ליבואנית היה חשוב להציג את המכונית לתקשורת כבר כעת כדי להביא לתודעת הציבור הרחב ומקבלי ההחלטות שקיימות אופציות נוספת לתחבורה אישית ידידותית לסביבה לבד מהמכונית החשמלית של בטר פלייס.

סוגיית המיסוי בישראל

אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר הוא מחירה הצפוי של הפריוס פלאג-אין בישראל שייגזר מגובה המס שיקבע לרכב זה על ידי המדינה. ביוניון מוטורס מקווים כי המכונית תיכלל בקטגוריית המכוניות החשמליות ותהנה ממס קניה נמוך בשיעור של 10 אחוזים שיאפשרו לחברה להציע אותה עם תג מחיר של כ-170 אלף שקלים, אבל במידה ויוחלט לסווג אותה כהיברידית שיעור המס כבר יעמוד על 30 אחוזים ומחירה יזנק לכ-200 אלף שקלים.

עוד נושא חשוב שעשוי להשפיע על מידת החדירה וכדאיות הרכישה של הפריוס פלאג-אין הוא החלטת הרגולטור האם לאפשר טעינה של מכוניות חשמליות משקע חשמלי ביתי או רק מרשת חשמל מנוהלת בדומה לשיטת בטר פלייס.

אין תמונה
פאלטרו. כריס מרטין נהנה מכל רגע

בטויוטה מבהירים שאין כל בעיה להטעין את הפריוס מכל שקע ביתי חד פאזי של 10 אמפר ומקווים שהמדינה תאשר זאת. בחיבור לשקע ביתי רגיל טעינה אורכת כשעה וחצי וצורכת חשמל כמו תנור אפיה, מפזר חום או מזגן. עלות הטענה מלאה של הסוללה שמספיקה, כאמור, לנסיעה של 24 קילומטרים במחירי החשמל היום עומדת על 1.7 שקלים בלבד.

אמנם הפריוס פלאג אין לא מצוידת בסוללה המאפשרת שימוש מלא בכוח חשמלי אך לשם השוואה (תיאורטית בלבד) עלות החשמל הנדרשת לטעון את מצברי הפריוס לנסיעה בכוח חשמלי של 20,000 קילומטרים עומדת על כ-1500 שקלים. חבילת הקילומטרים הבסיסית של בטר פלייס (הכוללת גם חבילת שירותי דרך) למרחק זהה תעלה לכם יותר מ-13 אלף שקלים.

>> בטר פלייס חושפת את מחיר העתיד החשמלי

פריוס פלאג-אין (צילום: נעם וינד)
רשות המיסוי תתיחס אליה כחשמלית או היברידית ?|צילום: נעם וינד

 

אין תמונה
פריוס מיני וואן -יגיע לארץ בשנה הבאה עם 7 מקומות ישיבה