שברולט וולט (צילום: רונן טופלברג)
מה המכס יחליט חשמלית או היברידית?|צילום: רונן טופלברג

אחת המכוניות המעניינות ביותר שהושקו בשנים האחרונות עגנה אתמול בנמל אשדוד. לא, אנחנו לא מדברים על עוד פרארי מעוררת חשק שהגיעה לכאן לקראת תחילת השיווק הקרוב אלא על הוולט, החשמלית המתוחכמת, מבית שברולט.

בשלב זה מדובר של שתי מכוניות שהגיעו לישראל לצרכי תקינה ועדיין אין צפי קרוב לתחילת שיווק של המכונית בישראל. אחד הנושאים המרכזיים ביותר סביב שיווקה של הוולט יהיה האופן בו יתייחס אליה המחוקק המקומי, משום שבעוד ג'נרל מוטורס מגדירה אותה כמכונית חשמלית עם מאריך טווח בדמותו של מנוע בנזין המשמש כגנרטור, לא מן הנמנע שהמחוקק שלנו יתייחס אליה כרכב כלאיים היברידי שלא נהנה מאותן הטבות מס להן זוכים כלי רכב חשמליים במסגרת תקנות המיסוי הירוק.

כזכור, בניגוד להצהרות של ג'נרל מוטורס בעת תכנונה של המכונית, כשנחשפה המכונית לעיתונאים בארצות הברית לפני מספר חודשים התברר שהוולט היא לא בדיוק מכונית חשמלית במלוא מובן המילה וגלגליה מסתובבים גם בעזרתו של מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר שהיה אמור לשמש כגנרטור בלבד לטעינת המצברים ללא קישור למערכת ההנעה, מה שלמעשה מקרב אותה למכוניות כמו הטויוטה פריוס ההיברידית בגרסתה הנטענת (פלאג-אין היבריד) ומרחיק אותה ממכוניות חשמליות מלאות דוגמת הרנו פלואנס ZE של בטר פלייס, ששיווקה יחל בארץ בקרוב.

שברולט וולט (צילום: רונן טופלברג)
חשמל בנמל אשדוד, מתי נראה את הוולט על הכבישים של מע"צ ?|צילום: רונן טופלברג

עם זאת, מעבר לסערה הראשונית שהתחוללה בעקבות אותו גילוי והנושאים הרגלוטריים באשר להגדרתה מבחינת מיסוי, אין ספק שבג'נרל מוטורס חשבו, בעת תכנון הוולט, על דרך מקורית לשלב בין הצורך לעבור להנעה חשמלית לבין המגבלות הטכנולוגיות הקיימות בשלב זה.

על פי מחקרים שערכה החברה מרבית האנשים לא נוסעים ביום יותר מ-60 ק"מ על כן מיותר לצייד את המכונית החשמלית בסוללה יקרה, כבדה וגדולה שאין בה צורך של ממש במרבית הימים. אך יחד עם זאת אל מול עיני צוות הפיתוח עמד כל העת גם הצורך לתכנן מכונית שתהיה שימושית ותוכל לשמש ככלי רכב גם לנסיעות ארוכות של מאות קילומטרים ממש כמו מכונית מונעת בבנזין, זאת מבלי שיהיה צורך לעצור למשך זמן רב כל מקסימום 160 ק"מ להטענת המצברים כמו במכוניות כמו הניסאן ליף, או לחפש אחר תחנת החלפת מצברים כדי להחליף סוללה כל מרחק דומה כמו ברנו פלואנס של בטר פלייס.

בוולט למעשה, בזכות הגנרטור, טווח הנסיעה כמעט בלתי מוגבל ובעוד בנסיעות יומיומיות נעשה שימוש רק במנוע החשמלי ובכוח הסוללה ואין צריכת דלק בכלל, בנסיעות ארוכות, כשהסוללה חלשה או במהירויות גבוהות מ-110 קמ"ש מנוע הבנזין נכנס אף הוא לפעולה ועל פי בדיקות של גורמים בלתי תלויים נרשמת צריכת דלק העומדת על ליטר לכל 50 ק"מ של נסיעה.

שתי מכוניות הוולט שהגיעו לארץ יעברו כאן, כאמור, מבחני תקינה רשמיים כמו גם סדרה של ניסויים שיבחנו את התאמתן לאקלים המקומי, אך עם תג מחיר של 41 אלף דולרים לפני מיסים נראה שהמבחן המשמעותי ביותר באשר לשיווקה בעתיד בארץ יהיה ההחלטה של רשויות המס אם להתייחס אליה כמכונית חשמלית הנהנית ממיסוי נמוך בגובה 10 אחוזים או כהיברידית עליה אחוזי המס עומדים כבר על לא פחות מ-45 אחוזים.

שברולט וולט (צילום: רונן טופלברג)
שברולט וולט בישראל - בשלב זה לצורכי תקינה בלבד|צילום: רונן טופלברג

>> בבטר פלייס חושפים את המחיר של המכונית החשמלית וחבילות המינוי