קלנועית של אפיקים
לוח מחוונים דיגיטלי עם שלל מידע

לא פחות משלושים שנה לפני ששי אגסי חלם על בטר פלייס ומכונית חשמלית כאן בישראל, ב-1978, נולדה יוזמה מקורית לתחבורה חשמלית וירוקה.

מדובר ב"קלנועית" שנהגתה על ידי קבוצה של משוגעים לדבר בקיבוץ אפיקים שהחליטו ליצר כלי תחבורה שימושי בעבור הדור המייסד שהתבגר והתקשה לנוע בחופשיות בשבילי הקיבוץ הארוכים.

מאז אמנם לא זרמו מספיק מים בנהר הירדן הסמוך אך הקלנועית התקדמה מאוד מאותו כלי תחבורה בסיסי שיוצר בסדנה של הקיבוץ.

עיצוב מודרני

לכבוד העשור השני של המילניום השלישי, לאחר שנתיים של פיתוח ועיצוב הציגה אתמול החברה את הדור החדש של הקלנועיות BREEZE-S שכולל שלל חידושים ועיצוב מודרני ומושך עין שאף זכה בפרס העיצוב הבינלאומי בתחרות ה - Red Dot הנחשבת ל"אוסקר" של העיצוב וכן בפרס עיצוב תעשייתי ישראלי לשנת 2011.

הדור החדש של הקלנועיות מגיע בצבע כסוף מטאלי בגרסאות של שלושה וארבעה גלגלים ועם אופציות לבחירה בין מושב בודד לזוגי.ומציע גם אבזור עדכני כמו תאורת לד מלאה, לוח פיקוד דיגיטלי המעניק חיווי למהירות, מצב המצברים, טווח הנסיעה, תקלות ועוד. האבזור כולל גם שיכוך זעזועים מלא על ידי מערכת מתקדמת של בולמי זעזועים הלקוחה מעולם האופנועים, אפשרות לכיוון הכידון לגובה ולרוחק, תאי אחסון קדמיים וארגז אחורי, פגושים סופגי אנרגיה למניעת נזק לגוף הכלי במקרה של התנגשות ומציע כאופציה גגון אינטגרלי נאה המעניק הגנה בכל עונות השנה. טווח הנסיעה בין טעינות הוא כ-60 קילומטרים והמהירות המרבית מוגבלת ל-12 קמ"ש בהתאם לתקנות החוק. המחיר הוא החל מ-18.5 אלף שקלים על הכביש.

שרון לבנטר, מנכ"ל אפיקים רכב חשמלי, מסביר שקהל הלקוחות של הקלנועיות בימנו הוא מגוון ולבד ממבוגרים הוא כולל גם נכים, אנשים עם מוגבלויות וגם אנשים צעירים בריאים לחלוטין שמעוניינים להיעזר באפשרות השינוע הנוחה שמציע הכלי. בנוסף, מסביר לבנטר: "בניגוד לעבר, מרבית הלקוחות שלנו היום הם אנשים שמחזיקים ברישיון נהיגה ומצפים לרמת אבזור וסגנון גבוהים".

קלנועית של אפיקים
העיצוב זכה לפרסים בתחרויות בארץ ובחו"ל

יצאנו לתת בגז

ועדיין, בשלב זה, למרות הנוחות הרבה שמציעות הקלנועיות הן מזוהות בעיקר ככלי תחבורה לגיל השלישי או לאנשים עם מוגבלויות ולמרות הפופולריות הגואה של פתרונות תחבורה אלטרנטיביים שלא מצריכים רישיון נהיגה וביטוח כמו קורקינטים או אופניים חשמליים עדיין לא רואים צעירים אופנתיים שבחרו בקלנועית כאמצעי תחבורה עירוני.

בנסיעת התרשמות קצרה הבריז בהחלט מפתיע ומציע זמינות כוח מיידית וטיפוס מהיר למהירות המרבית המטורפת של 12 קמ"ש (כמעט 14 קמ"ש על השעון) גם בעליות ובדרכי עפר. בנוסף הוא מציע נוחות נסיעה באמת מרשימה עם שיכוך טוב מאוד גם בדרכים משובשות. בפניות במצערת מלאה למרות ניסיונות להוציא את הזנב החוצה הוא מרגיש מאוד יציב.
העיצוב ללא ספק מודרני ומציג קפיצת מדרגה אדירה לעומת העבר אבל עדיין לא מגיע לסף הקוליות התל אביבית המתבקשת שיכולה להפוך אותו גם לכלי מגניב לצעירים.

קלנועית של אפיקים (צילום: נעם וינד)
למרות ההנעה האחורית זה לא הכלי המתאים לדריפטים|צילום: נעם וינד

מיוצר בישראל

בחברה גאים לציין כי ה BREEZE-S החדש פותח ומיוצר בישראל. זהו אינו עניין של מה בכך בעידן של מדיניות שוק גלובלי ותחרות פרועה בעיקר של מוצרים מתוצרת סין.

"בעשור האחרון אנחנו לא לבד ובהחלט יש תחרות מצד כלים מתוצרת סין", אומר לבנטר, "אבל למדנו להתייעל ובניגוד ליבואנים ולמותגים שמתחלפים חדשות לבקרים, מי שקונה אצלנו יודע שלמרות שהמחיר שלנו גבוה יותר בכ-15 עד 20 אחוזים יש למוצר אבא, שירות וחלפים לשנים רבות. אפשר לראות את זה בתחום היד שניה בו מעל 90 אחוז מהכלים שיש בשוק הם מתוצרת אפיקים", מתגאה לבנטר.

אגב, יותר מחמישים אחוזים מהיקף היצור מיוצאים לחו"ל למדינות כמו אוסטרליה, ארה"ב, קנדה, נורבגיה, הולנד, גרמניה ואנגליה.

קלנועית של אפיקים
מזוהה בעיקר כאמצעי תחבורה לגיל השלישי

מסע מיוחד של 1350 קילומטרים

באפריל השנה יצא סימון אנג'ל ששירת במשך 22 שנים בצבא הבריטי, נפצע באפגניסטן וסובל מקשיי הליכה למסע מדהים על קלנועית מתוצרת אפיקים מהקצה הצפוני של האי הבריטי ועד לקצה הדרומי, מרחק 1350 קילומטרים, כדי להנציח ולעורר מודעות לנופלים ולפצועים בצבא הוד מלכותה. המסע על גבי הקלנועית ארך 35 ימים וכלל תנאי דרך שונים - עליות, ירידות, דרכי אספלט, שבילי עפר משובשים ולא מעט ימי גשם. לאור הצלחת המסע הבריטי החליטו באפיקים להציע קלנועית מתוצרתה וסיוע לישראלי שירצה לערוך מסע דומה לקידום מטרה ערכית כאן בארץ, מדן ועד אילת.  

 

קלנועית של אפיקים (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

>> צפו: טרקטורים - לא בדיוק מה שחשבתם