שי אגסי (תמונת AVI: לואיז גרין, חדשות)
אגסי משתף פוסט של זוגתו בקשר לקריסת בטר פלייס|תמונת AVI: לואיז גרין, חדשות
הקריסה של בטר פלייס ופנייתה לבית המשפט בבקשה למנות לה מפרק זמני גררה עמה שלל תגובות מכל עבר. היו כאלה שטענו שמראש הפרויקט הגרנדיוזי הזה סבל מבעיות יסודיות ונידון לכישלון חרוץ ומנגד היו שטענו שאנו מדינה אוכלת יושביה שלא נותנת צ'אנס לפרויקטים פורצי דרך.

את דעתנו המלאה על בטר פלייס וחזון המכונית החשמלית פרסמנו כאן לא פעם בעבר גם בתקופה בה שי אגסי נתפס על ידי רוב הציבור והתקשורת כסוג של משיח שהולך לגמול את העולם מנפט, אבל אין ספק שמאז שפוטר ממשרת המנכ"ל ובמיוחד מאז קריסת החברה בתחילת השבוע כולם מחכים לשמוע את תגובתו של שי אגסי להתרסקות החברה שהקים. עד כה אגסי שמר על שתיקה רועמת אבל כעת הוא מפר אותה לראשונה ומשתף פוסט שכתבה בפייסבוק זוגתו לחיים תמי חוטובלי ומוסיף "לא יכולתי להגיד את זה טוב יותר".

חוטובלי אמנם לא מתייחסת  לקריסת החברה, להתנהלות הבזבזנית של בטר פלייס, לטענת הבסיס באשר לסיכויי ההצלחה ולמודל העסקי של החברה, אך מגיבה בצורה מנומקת ביותר לכמה מהטענות שנשמעו ביחס לחזון ולביצוע של בטר פלייס.

רנו פלואנס ZE (צילום: נעם וינד)
בפוסט נטען "המחיר לא גבוה, בטר פלייס הפסידה על כל מכונית"|צילום: נעם וינד

את הפוסט חוטובלי מעלה בעקבות תגובות שקראה לפוסט של לילך סיגן בנושא. 

"תרשו לי לבלבל אתכם קצת .. בעובדות!" מסירה חוטובלי את הכפפות כבר בפתיחה, "לא אענה לאנשים שיתווכחו איתי על העובדות מבלי להביא סימוכין! ולא מעיתון זה או אחר שקיבל טיפ מיבואן רכב כל שהוא".

ביחס לטענות על המחיר המופרז של הרכב והחבילה שלא העניקו באמת תמריץ לציבור לבחור בחשמלית היא כותבת: "רנו מכרה את הפלואנס לבטר פלייס ביותר כסף מאשר בטר פלייס תמחרה את המכונית לצרכן! זה כמובן כולל סוללה. את ההפסד במכירה בטר פלייס ניסתה לכסות בחוזה החודשי שגם הוא עלה בממוצע בערך $150 לאדם לחודש (וזה כולל עלויות החשמל, והמימון). תפיסת העולם הייתה לכסות עלויות על המכוניות בשנה שנתיים הראשונות (ולא להרוויח) ועם הזמן ככל שהמחירים יורדים, להתחיל להרוויח."

גם ביחס לתלונות שנשמעו על הימצאותו של דגם יחיד שלא מתאים לכולם יש בפוסט תגובה מנומקת "עלות הפיתוח יקרה ביותר, צריך תיאום מושלם בין התשתית למכוניות. לשתי החברות (רנו ובטר פלייס) לא כדאי היה לעבוד בהתחלה עם מספר גדול של שותפים, מכיוון שעלות הפיתוח לכל מודל רכב חדש יקרה ביותר. כמובן שבעתיד היה רצון לסטאנדארטיזציה וספקים נוספים, אבל לא בשנה שנתיים הראשונות".

הבדיקה הראתה חשבון לא קיים (צילום: AP)
תהליך הצבת עמדות הטעינה היה מסורבל|צילום: AP

רבים טענו שבטר פלייס איבדה את אמון הציבור מאחר ששכנעה את הרשויות לאסור טעינה של רכבים חשמליים מרשת חשמל ביתית ולמעשה יצרה לעצמה מונופול בתחום, זוגתו של שי אגסי לא נשארת חייבת וכותבת "לכל לקוח היה עמוד טעינה ביתי שהוא לא שילם עליו אגורה, לא על העמוד ולא על החשמל ממנו. כך גם כשטען את הרכב באלפי העמודים ברחבי הארץ. לקוח יכול היה לקנות כבל פתוח שאיפשר טעינה בכל שקע חשמלי. כל סיפור ה"מונופול טעינה" נוצר כספין של יבואני הרכב שפחדו על המונופולים שלהם (ראה מלחמתם ביבוא המקביל לישראל זה שנים)".

חוטובלי גם מלאה בטענות באשר לבירוקרטיה והלכי הרישוי בישראל וטוענת שהצבת כל עמוד טעינה דרשה המון אישורים ועיכבה את הפרויקט, יתרה מזאת היא גם טוענת שנושא הרישוי והאישורים מנע גם הקמת תחנות להחלפת מצברים בצרי תנועה מרכזיים.

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
בעיות של אישורים מנעו הקמת תחנות החלפה בצירי תנועה מרכזיים|צילום: נעם וינד

הכותבת מאשימה בפוסט שלה את המדינה באי הצלחת המיזם ומציינת "מדינת ישראל לא נתנה אגורה אחת בסיוע ל"פרויקט הלאומי" הזה. נהפוך הוא, באופן ישיר ועקיף בטר פלייס שילשה כ-750 מיליון ש"ח מסים לקופת האוצר לאורך חמשת השנים של חייה. 750 למיליון ש"ח במיסוי מיוזמה שלא הכניסה עדיין אגורת רווח אחת".

למרות שהמיסוי על רכבים חשמליים עומד על רק 8 אחוזים בתוספת מע"מ, חוטובלי טוענת כי בפועל הכנסת המדינה ממיסוי על המכונית החשמלית של בטר פלייס הייתה גבוהה יותר מההכנסה על רכב בנזין מקבוצת מיסוי ירוק 3.  כמו כן בפוסט מועלות גם טענות קשות באשר להחלטת הרשויות להעניק למקבלי רכב צמוד מהעבודה הנחה בגובה דמי שווי השימוש למי שברשותו מכונית היברידית אך לא להכיל הטבות כלשהן למי שיצטייד במכונית חשמלית טהורה.

בסוף דבריה חוטובלי מתייחסת גם להשוואה בין הכישלון המהדהד של בטר פלייס להצלחה האדירה לה זוכה בימים אלה יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה "מדובר בחברה המייצרת מכונית שעולה $100,000 לדגם עם הטווח של 350 ק"מ. זה לא קסם, פשוט שמים הרבה בטריות בפנים…בעלות גבוהה. אותה מכונית כשתגיע לישראל לפי מדיניות מיסוי של האוצר היום תעלה קרוב ל-500,000 ש"ח. היום קונים מעט מאד מכוניות במחיר הזה כל שנה בישראל, ולכן זה לא פתרון שרלוונטי ליותר מ-90 אחוזים מציבור קוני הרכבים".

טסלה S
טסלה מודל S -אין מקום להשוואה עם רכב שעולה 100 אלף דולר לפני מיסים

הפוסט גם מתייחס לשוויה של טסלה היום ולחלקה של ממשלת ארצות הברית בהצלחה הזו "אחרי שמכרה 5,000 מכוניות ברבעון האחרון, טסלה שווה כ-10 מיליארד דולרים, עם זאת יש לזכור שהחברה הייתה על סף פשיטת רגל אחרי שהוציאה את הרכב הראשון שלה, אבל אז ממשלת ארה"ב נתנה לה הלוואה של 500 מיליון דולר בכדי לצלוח את המשבר ולהוציא רכב אחר, הרכב השני הצליח וטסלה החזירה את ההלוואה".

חוטובלי מסכמת את דבריה בגילוי נאות "מי שלא רואה, לא מכיר ויטען שלא אמרתי .. אני בת הזוג של שי אגסי. אוהבת וגאה".

ואנחנו אומרים, אגסי לא צריך לשולח את זוגתו להגיב בשמו בפוסט בפייסבוק, וכמי שזכה להרבה פרגון וחיבוק חם מהתקשורת הישראלית בזמן העליה המטאורית שלו, הגיע הזמן שגם התקופות יותר קשות יתייצב בפני המצלמות והמיקרופנים ויספק לכולם את ההסברים באשר לחלום ושברו.

שי אגסי איש עסקים שיזם את המכונית החשמלית (צילום: חדשות 2)
הגיע הזמן שאגסי יתיצב בפני התקשורת וישתמש ביכולותיו הרטוריות המדהימות כדי להסביר את הכישלון של המיזם|צילום: חדשות 2

>> עתיד חשמלי בקרוב? לא בטוח בכלל