הם היו עשויים מפלדה שנטתה להחליד, הם היו כבדים, ללא הילוכים ועם מעצורים שבקושי עצרו. הרבה לפני מרכבי האלומיניום, הקוולאר והקרבון וטירוף האופניים שתוקף בשנים האחרונות את ישראל, "אופני הקיבוץ" היו "הדבר" ושימשו בעשורים הראשונים שאחרי קום המדינה ככלי תחבורה מרכזי של לא מעט אנשים.
כעת, בעשור השני של המילניום השלישי, עם חזרתם של האופניים לשימוש ככלי תחבורה יומיומי ולרחובות הכרך, יזהר גפני מקיבוץ ברור חיל לוקח את הרעיון הבסיסי של כלי תחבורה פשוט, זול ואמין של אופני הקיבוץ אל המאה ה-21 וחושף בפני העולם פיתוח מסקרן במיוחד – אופניים מקרטון ממוחזר שעלות היצור שלהם עומדת על בסך הכל כעשרה דולרים.
כן קראתם נכון, אופניים שהשלדה, המזלג והגלגלים שלהם עשויים מקרטון. ולא, לא מדובר באופניים חד פעמיים או כאלה המתפרקים בגשם אלא בכלי תחבורה שימושי, זול במיוחד ועשוי באופן מלא מחומרים ממוחזרים.
"הרעיון עלה לפני מספר שנים. שמעתי על בחור שבנה סירת קנו מקרטון", נזכר יזהר גפני, "וחשבתי לעצמי, בתור חובב אופניים, מדוע בעצם לא לייצר אופניים העשויים מקרטון".
גפני עשה בדיקות מקיפות וגילה לשמחתו כי אין בשוק שום מוצר דומה אבל בה בעת קיבל הרבה מקלחות צוננים מצידם מהנדסים ומומחים שהסבירו לו בפשטות שהדבר הזה בלתי אפשרי לחלוטין וכדאי כי יפסיק לבזבז עליו את הזמן.
גפני המשיך לחלום אבל שמע לעצת המומחים, עד שיום אחד צפה במקרה בתוכנית תיעודית שעקבה אחרי המצאת מטוס הג'מבו ומשפט אחד שאמר ג'ו סוטר, המהנדס הראשי של הפרויקט, תפס אוזנו. אותו מהנדס טען שהניסיון של שנים בפיתוח טכנולוגי לימד אותו שבכל פעם כשכולם אומרים לו שמשהו הוא בלתי אפשרי – ברור לו שהוא בכיוון הנכון.
האמירה הזו הציתה מחדש את ההתלהבות של גפני שהחליט לנסות בעצמו להוכיח לכל המומחים שהם טעו. בזמנו הפנוי, בסדנה של הקיבוץ, החל גפני לחשוב על כל הדרכים להפוך את החלום למציאות כשהמטרה היא לייצר אופניים שימושים, זולים וחזקים מספיק כדי לשאת אדם במשקל של עד 140 קילוגרם.
אבות הטיפוס הראשונים אולי הצליחו לעמוד בכל המשימות אך היו מגושמים מאוד ונראו יותר כמו קופסת משלוחים שהצמידו לה גלגלים מאופניים.
גפני מסביר ומציין שלמרות שהאופניים תפקדו לא רע בגלל המראה שלהם היה קשה לו להלהיב משקיעים פוטנציאלים במיזם. הוא בחר שלא להתייאש והחליט לקחת את הפרויקט צעד נוסף קדימה כשתכנן ויצר מקרטון שלדה שמזכירה בצורתה אופניים קונבנציונליים.
גפני מסביר שמעבר לאתגר שבשימוש בחומר יומיומי שכזה ליצור משהו שמצריך קשיחות מבנית ויכולת תנועה, אופני הקרטון יכולים להפוך לכלי תחבורה אידיאלי לרחובות הכרך. "מעבר למשקל הקל והשימוש בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה, כשעלות היצור של אופניים שכאלה תעמוד על בין 9-12 דולרים ניתן יהיה למכור אותם במחיר נמוך של בין 60-90 דולרים. במחיר כזה אין להם מתחרים וגם אין שום סיבה שגנבים ירצו לגנוב אותם".
בסרטון המרהיב שהכין גיורא קריב ועלה לאחרונה לרשת ניתן לשמוע עוד על חזונו של גפני ולראות אותו הופך למציאות מול המצלמה. גפני מחפש בימים אלה משקיעים שיוכלו לקחת את המיזם ואב הטיפוס אל עבר ייצור סדרתי.