כולם מדברים בשנים האחרונות על מקור אנרגיה חלופי לדלק שמניע את המכוניות שלנו ובין מכוניות חשמליות, הנעה במימן, דלקים אלטרנטיביים מגידולים אורגניים או אשפה תמיד צץ אותו חלום לרתום את השמש כדי להעניק אנרגיה גם לאמצעי התחבורה שלנו.

הרבה אנשים חולמים ומדברים על זה ומדי פעם אנחנו גם שומעים על כלי תחבורה ניסיוני שקבוצת סטודנטים מאיזו אוניברסיטה בנתה ובחנה במסלול ניסוי.

לואיס פאלמר, מורה שוויצרי, החליט שעם כל הכבוד לחלומות ולדגמי המחקר, כדי להראות לכולם שתחבורה באמצעות קרני השמש אפשרית צריך לצאת ממסלולי הניסויים לכבישים הציבוריים. החליט ועשה - פאלמר בנה כלי תחבורה חשמלי ייחודי הנטען על ידי קולטים של קרני השמש.

אין תמונה
היפסטרית שעושה את עצמה ענייה עד שהיא מתקשרת לאמא ואבא שיעבירו לה כסף כדי לסגור את המינוס. לורליי

פאלמר לא הסתפק בכמה נסיעות ברחבי שוויץ או אירופה ויצא עם כלי הרכב היחודי למסע ברחבי העולם במסגרתו הקיף את העולם, ביקר ב-40 מדינות ונסע כ-60,000 קילומטרים מבלי לתדלק אפילו פעם אחת.


ראיון עם פאלמר ופרטים על המסע

פאלמר שמר את המושב שלצדו לראשי מדינות, ל אישים רמי דרג ולסלבריטאים כדי לארח אותם בכלי התחבורה היחודי ולחלוק עימם את החזון הסביבתי.ובשל כך הרכב של פאלמר זכה לכינוי "המונית הסולארית". בין 1,000 הנוסעים במונית היו מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, הנסיך אלברט ממונקו, ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג, מפיק העל ג'יימס קמרון ועוד.


בשבוע הבא פאלמר והמונית מגיעים לישראל כחלק מקמפיין "המסע הסולארי" של עמותת אקולנוע והמועצה לישראל יפה, ולרגל הקרנת סרט המסע של פאלמר בפסטיבל אקולנוע 2011. מטרת המסע הסולארי בישראל היא לעודד את ניצול 280 ימי השמש בארץ לאנרגיה, לתחבורה ולסביבה נקיה יותר.

המסע, יחל ב-1.11 בטקס השקה במועצה לישראל יפה, יעבור בין היתר ביער הכרמל המשתקם, בערי השרון ובירושלים ועוד. בין היתר פאלמר יקח חלק במספר אירועים עם אג'נדה סביבתית כשהשיא יהיה בהופעה סולארית על גג דיזנגוף סנטר בתל אביב, בשיתוף סלבריטאים ואנשי סביבה.

האם תחבורה סולארית היא פתרון אפשרי לגמילה מדלק מזהם? לכאורה פאלמר והמונית שלו מוכיחים שכן אבל חשוב להבהיר שלמרות שהרכב זכה לכינוי "מונית" הוא לא דומה למונית כמו שכולנו מכירים מתוצרת סקודה או מרצדס ואנחנו לא רק מדברים על זה שפאלמר לא מפעיל מונה לנוסעים שלו אלא על כלי תחבורה קטן מימדים עם 3 גלגלים, מקום לשני נוסעים, מהירות מקסימלית של 90 קמ"ש ומשקל עצמי של 500 ק"ג.

יתרה מזאת, כדי לקבל אנרגיה מהשמש המונית צריכה להיעזר בנגרר שעליו פאנלים פוטו-וולטאים בשטח של שישה מטרים רבועים המספקים את החשמל שמניע את הרכב.

למרות גודלם, כמות האנרגיה שהפאנלים מסוגלים לספק ביום ממוצע של שמש מספיקה לטווח של כ-100 קילומטרים, כמובן בהתחשב בכמות האנרגיה שהמנוע החשמלי של המונית הסולארית צורך.

יש לציין שמדובר במנוע קטן באופן משמעותי ממנועים חשמליים של מכוניות חשמליות בגודל מלא כמו ניסאן ליף או רנו פלואנס Z.E שכדי להניע אותן בעזרת השמש, ניתן להניח, יידרש נגרר עם פאנלים פוטו-וולטאים בגודל של סמי טריילר.

אז אמנם ככל הנראה יקח עוד זמן עד שכמו שדוד השמש החליף את החשמל בחימום המים כך גם המכונית הסולארית תכבוש את הכבישים, אך על מסעו ותרומתו למען האנושות, קיבל פאלמר ממזכ"ל האו"ם את תואר גיבור הסביבה.

אין תמונה
היפסטרית שעושה את עצמה ענייה עד שהיא מתקשרת לאמא ואבא שיעבירו לה כסף כדי לסגור את המינוס. לורליי

>> החדשות של אתמול הן הדלק של מחר - תהליך מיוחד יהפוך עיתונים ישנים לדלק