תוכנית הרכב הבריטית טופ גיר משודרת בכל רחבי העולם ויש לה מאות מילוני צופים אדוקים שלא מחמיצים אף פרק והופכים אותה לתוכנית הרכב הפופולארית בעולם
מעבר להיותה אהובה, כצפוי, על חולי הגה, התוכנית מצליחה גם למשוך צופי טלוויזיה אחרים, לאו דווקא חובבי רכב גדולים, שמתחברים להפקה המושקעת, לצילומים המרהיבים, לאינטראקציה הייחודית בין שלושת המנחים ולתסריט המוקפד.
כעת, יצרנית מכוניות הספורט החשמלית טסלה טוענת שהמבחן שערך המנחה המוביל של התוכנית, ג'רמי קלארקסון, לטסלה רודסטר היה מתוסרט מראש עד לפרט הקטן ביותר ושהמסקנות שלו שקובעות כי מדובר במכונית שאמנם מספקת ביצועים מצוינים אך נכשלת בכל תחום אחר נקבעו עוד בטרם צוות הבוחנים נהג במכונית.
למרות שהפרק שודר לא מכבר בעונה ה-14 של התוכנית טסלה החליטה בשבוע שעבר להגיש תביעה כנגד רשת הטלוויזיה BBC בשל הטעיה צרכנית, הונאה ונזק מצטבר שהמבחן גורם לחברה.
הסוללות נגמרו באמצע המבחן?
סרטון המבחן מתחיל על המסלול, בהפגת ביצועים מרשימה ביותר של החשמלית של טסלה, המבוססת על הלוטוס אליז, אבל אז בשלב מסוים נראה שהמכונית מאטה ונתקעת על המסלול כתוצאה מהתרוקנות המצברים שלה. קלארקסון מסביר שבניגוד להצהרות על יכולת נסיעה של 211 מיילים (330 ק"מ) בטעינה אחת כפי שטוען היצרן, בתנאי המסלול של טופ גיר הטווח האמיתי הוא 55 מיילים (כ-89 ק"מ). למי שלא הבין את מה שקלארקסון אומר באנגלית די פשוטה, בשוט הבא אחר כך רואים מספר אנשים שדוחפים את המכונית להאנגר סמוך ונוצרת התחושה שזה קורה משום שנגמרו למכונית הסוללות. עם זאת, לטענת טסלה, המצברים של המכונית לא היו אפילו קרובים למיצוי במהלך הצילומים ויש ביכולתה להוכיח זאת.
התביעה של טסלה המצביעה על כך שמדובר בתוכנית מתוסרטת מראש ולא במבחן דרכים אמיתי מעוררת עניין רב ולא מעט תגובות לכאן ולכאן בקרב מעריצי התוכנית וכעת, בניגוד לנוהג של טופ גיר שלא להגיב על תלונות נגדה מחוץ לכותלי בית המשפט, החליט מפיק העל של התוכנית, אנדי ווילמן, להגיב לחלק מהטענות.
כך למשל טוען המפיק שלמרות הסאונד שנשמע כמו מנוע חשמלי שהפסיק לפעול ולמרות השוט של האנשים שדוחפים את המכונית להאנגר, קלארקסון מעולם לא טען שהמכונית נתקעה עם מצברים ריקים אלא רק הסביר שעל פי החישובים שלהם בתנאי נהיגה דורשניים כמו במסלול של טופ גיר הסוללות יגמרו כעבור 89 קילומטרים.
טסלה גם טענה שמהסרטון ניתן להבין כי שתי המכוניות שהשתתפו בצילומים התקלקלו כשהראשונה כשלה לחלוטין ובשנייה הבלמים נשברו בעוד שבמציאות המכוניות היו תקינות.
מפיק טופ גיר טוען שבאשר למכונית הראשונה איש לא טען שהיא חדלה לעבוד אבל הוכח שהיא סבלה מירידה בביצועים כתוצאה מהתחממות יתר.
באשר לבעית הבלמים במכונית השנייה, בטסלה טוענים שהבלמים תפקדו אך תקלה מינורית במשאבת הואקום דרשה לחיצה חזקה יותר על דוושת הבלם, בעוד שמפיק טופ גיר טוען שהוכח שהייתה תקלה שהצריכה תיקון וגם אנשי טסלה שהיו בצילומים דרשו לתקן אותה לפני שימשיכו בצילומים.
תסריט כתוב מראש?
באשר לטענת המרכזית של טסלה שלמעשה לא היה מדובר במבחן דרכים אמיתי אלא בהפקה מתוכננת מראש משיב המפיק באריכות ומסביר שבתוכנית כמו טופ גיר מן הסתם הצילומים הם לא דבר ספונטני שמתגלגל בעצמו ביום הצילומים. המפיק הסביר שבמרבית המקרים, כמו גם במקרה זה, צוות התוכנית כבר נהג במכונית לפני הצילומים כדי להכיר אותה ולהתכונן ליום הצילומים.
למרות כל הנאמר הסביר ווילמן שבסופו של דבר התסריט הכתוב הוא רק מסגרת ומה שקורה במציאות ביום הצילומים הוא מה שמגיע בסופו של דבר לצופים.
אמנם כל אדם בר דעת מבין שתוכנית מוקפדת כמו טופ גיר מצריכה הפקה מוקדמת ולא מעט החלטות מראש אך סיפור הפרשה הזאת, כמו גם המסע המתוסרט לחלוטין מראש בארץ הקודש מהעונה הנוכחית, מוריד משהו מחוויית הצפייה, מאמינות המבחנים ומהאתגרים והתחרויות המשונות הנשקפות מהמסך.
מענין יהיה לראות מה יחליט בית המשפט.
המבחן של הטסלה - אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם
>> צפו: הפרק שטופ גיר צילמו בישראל