מכירות פומביות של כלי רכב שהיו בעבר בבעלות אושיות מפורסמות זוכות בשנים לביקושים ערים מתמיד, ולצד רכבים של כוכבים וסלבס גם רכבים ששימשו שרים, ראשי ממשלה, נשיאים ומלכים מעוררים הרבה עניין. נראה שככל שמדובר באישיות יותר בכירה כך גם המחיר המבוקש גבוה הרבה יותר מערכו האמיתי של הרכב ללא הייחוס.
עוד ב-mako רכב
מכוניות היוקרה של ינוקוביץ'
המעמד מחייב? הבנטלי החדשה של וויליאם וקייט
אחרי היגואר XJ של המלכה אליזבת, הרולס-רויס סילבר שאדו של הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ראלס, הפורד F150 של ג'ורג בוש ואפילו הפיג'ו 504 של מחמוד אחמדינג'אד שהוצעו במכירות פומביות, כעת אתם יכולים לשים את היד על עוד פיסת היסטוריה על גלגלים ששירתה בעבר שניים מהאנשים החזקים ביותר בעולם, לפחות בצדו המזרחי.
מדובר בלימוזינת זיל 41052 ששימשה כרכב השרד הרשמי של המנהיג האחרון של ברית המועצות, מיכאל גורבצ'וב ושל נשיא רוסיה הראשון לאחר התפרקות הגוש הקומוניסטי, בוריס ילצין.
התזמון למכירת המכונית ככל הנראה אינו מקרי ובשעה שרוסיה עושה קולות של חזרה לימי המלחמה הקרה תחת הנהגתו של פוטין, נראה שיש מי שרוצים שנזכר בשני המדינאים ששינו את רוסיה ועשו שימוש במכונית; הראשון הנהיג רפורמות כלכליות ופוליטיות שהובילו לפירוק ברית המועצות והשני היה הנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות ברוסיה ומהמתנגדים הגדולים ביותר לקומוניזם.
בחזרה למכונית המיוחסת, מדובר כאמור בלימוזינה מתוצרת יצרן הרכב הרוסי זיל (המפורסם בעיקר במשאיות השטח הספרטניות והקשוחות שלו) ששירתה בצי הרכב הממשלתי בין השנים 1989 עד 2007 במהלכם גמאה רק 30 אלף ק"מ בלבד ונשמרה במצב מצוין. אמנם לא מדובר בלימוזינה במימדי משאית כמו ה-Beast של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אבל עם 633.9 ס"מ בין הפגושים, 208.8 ס"מ בין המראות ו-154 ס"מ לגובה היא גדולה מספיק כדי לבלוט ברחובות מוסקבה ולשדר סמכותיות, גם בימים אלה בהם הכרך הרוסי מלא במכוניות פאר של אוליגרכים רבים.
בחזית הזיל שוכן מנוע מתוצרת מקומית - V8 בנפח 7.7 ליטר שבסיוע צמד קרבורטורים מספק 325 כ"ס העוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבה אוטומטית עם שלושה יחסים שמאפשרים ל-5.5 הטונות לנוע במהירות מרבית של 190 קמ"ש. תא הנוסעים המשוריין ברמת המיגון הגבוהה ביותר בספציפיקציה המזרחית - 12V, מציע מקום לשבעה נוסעים עם ריפודי קטיפה אפורים לנשיא בכורסאות המושב האחורי וריפודי עור שחור לנוסעים מלפנים, אך ללא יותר מדי פינוקים לאישיות החשובה.
מי שירצה לשים את ידו על פיסת ההיסטוריה הזו כדאי שיכין 1.25 מליון יורו (כמעט שישה מיליון שקלים לפני מסים) עבור בית המכירות השוודי James Edition שמציע את המכונית למכירה.