תאונות דרכים גובות מדי שנה את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם ונחשבות לאחת הצרות של העידן המודרני. אבל למרות מספר ההרוגים הבלתי נתפס על כבישי העולם אין מנוס מלציין שבחברה המודרנית הרבה יותר אנשים מסיימים מדי שנה את חייהם מוקדם מהצפוי בשל התקפי לב.
העלייה המשמעותית בתוחלת החיים, הרגלי אכילה קלוקלים, אורח חיים לא בריא והלחץ בעידן המודרני מהווים, לעיתים קרובות, מעמסה גדולה מדי על המשאבה המרכזית שלנו ובעולם הנמצא כל הזמן בתנועה כשאנו מעבירים שעות רבות מאחורי ההגה, התקפי לב או הפרעות קצב במהלך נהיגה הפכו לתופעה שכיחה ביותר.
הבעיה היא שבעוד שבאירוע לב המתרחש בבית, בעבודה או במקום ציבורי הסכנה מתמקדת באירוע הלבבי, כשזה קורה במהלך נהיגה במכונית נוספת גם סכנת ממשית לתאונה.
במקרה כזה שום מכוניות מודרניות עם אחיזה כביש סופר גבוהה, היגוי מדויק, בלמים אולטרא חזקים או שלל מערכות בקרה אלקטרוניות לא יעזרו ולמעשה כשמאחורי ההגה לא נמצא נהג בהכרה שמנסה לשלוט ברכב או לשדר אותות מצוקה התאונה כנראה בלתי נמנעת ומסוכנת ביותר.
בעבר, מרביתם של האוחזים בהגה היו צעירים יחסית, אך היום כשהאוכלוסיה המבוגרת שלנו כבר נולדה לעידן המוטורי רבים ממשיכים לאחוז בהגה גם בגילאים שבעבר נחשבו למופלגים ביותר.
יתרה מזאת בשל התקדמות הרפואה ועליית תוחלת החיים בעוד כעשור רבע מאוכלוסיית העולם תהיה מעל גיל 65 ובשנת 2050 הצפי הוא שמעל לשליש מתושבי הכדור הזה יהיו בגיל מבוגר הנמצא בקבוצת סיכון גבוהה לאירועי לב.
פורד חושבת על הלב שלכם
על אף שזה נשמע עתידני, בבסיסו של הפיתוח שימוש בטכנולוגיה מוכרת וישנה למדידת קצב הלב כשבתוך המשענת והמסעד של מושב הנהג יושתלו אלקטרודות רגישות שידעו לקרוא את נתוני קצב הלב שלנו ממש כמו מכשיר א.ק.ג במרפאה, כשההבדל המשמעותי ביותר הוא שימוש באלקטרודות מיוחדות ורגישות היכולות לקרוא את הנתונים דרך בד הריפוד והבגדים.
בפורד כבר הגיעו לפיתוח אבות טיפוס עליהם נערכים בחברה ניסויים בתנאי אמת ולטענת החברה הכיסא החכם מספק נתונים אמינים ל-95 אחוזים מהאוכלוסייה ב-98 אחוזים מהזמן.
לאחר ההצלחה בפיתוח הראשוני בפורד בוחנים כעת דרכים לאפשר למערכת לא רק להתריע בפני הנהג מפני התקף קרוב אלא גם לדעת לתקשר באופן אוטומטי עם מערכות אחרות כמו הזמנת שירותי חירום ועצירת הרכב בבטחה במקרה שמתרחש התקף לב.
נותר רק לקוות שמערכת החיישנים של פורד תדע לזהות בין הפרעה בקצב הלב בשל בעיה רפואית לבין דופק גבוה והתרגשות בעקבות נהיגה מעלת אדרנלין בכבישים מפותלים.