האם עד סוף העשור נזכה סוף סוף לפיתוח שישנה את חיינו? בחברת טרפוג'יה טוענים שכן ומבטיחים להציג את ה- ,TF-Xמכונית מעופפת חדשנית שכל אחד יוכל להשתמש בה בקלות.
עם כל הכבוד לסמארטפון, לאינטרנט המהיר, למסכים הדקים ולפייסבוק, החידושים של ראשית המאה ה-21 לא מתקרבים בחשיבותם להמצאות ולפיתוחים מתחילת המאה העשרים ששינו מן הקצה אל הקצה את הדרך שבה בני האדם חיים על פני הכדור הזה. זו הייתה תקופה של פריצות דרך עצומות בתחומי הרפואה, המחקר, הטכנולוגיה והתחבורה.
המכוניות והמטוסים שנראו לראשונה בשלהי המאה ה-19הפכו לאמינים ולאמצעי תחבורה ששינו את תפיסת המרחק של האנשים.
על רקע תקופה של התחדשות כל כך גדולה זה היה נראה רק טבעי ועניין של זמן עד שההמצאה שתחבר בין המטוס למכונית תופיע ותשנה שוב את עולם התחבורה.
אבל הזמן עבר ולבד מקלאסיקות כמו צ'יטי צ'יטי בנג בנג, חוברות קומיקס וסרטי מדע בדיוני מיושנים מכונית מעופפת לא נראתה באופק.
גם בואו של המילניום השלישי לא הביא עימו שום בשורות בתחום ולבד מכמה דגמים רעיוניים של ממצאים הזויים ואבות טיפוס שנראו יותר כמו מטוס קל עם כנפיים מתקפלות אף יצרן רכב גדול או חברה רצינית לקחו על עצמם להגשים את חזון העתיד.
לפני כמה שנים זה השתנה כשחברה קטנה ממסצ'וסטס שבארצות הברית בשם טרפוג'יה הציגה את ה"טרנזישן" - המכונית המעופפת הראשונה שעומדת בכל התקנות והדרישות של הרשויות השונות ומסוגלת באופן חוקי לשמש כמכונית על הכביש (כולל למשל כריות אוויר ופגוש קדמי) וככלי תעופה בשמיים.
למעשה, החל מלפני כשנה, כל מי ברשותו סכום של 250 אלף דולרים יכול לרכוש את כלי הכלאיים המיוחד הזה ולעשות בו שימוש על הכבישים הציבוריים באמריקה.
העניין הוא שעדיין יש צורך, לבד מהרבה מזומנים ורישיון נהיגה, להחזיק גם ברישיון טייס למטוס קל וגם למצוא מסלול המראה באורך של לפחות 500 מטרים מה שמונע מהמכונית-מטוס לשמש כפתרון להתחמקות זריזה וספונטנית מפקקי תנועה או מעומס מתקרב והאמת היא שגם על מנת לנחות צריך מסלול באורך דומה.
מאחר שקצב ההזמנות לטרנזישן לא בדיוק שבר שיאים, בטרפוג'יה הבינו שיש עוד כמה דברים לשפר ובימים אלה חשפו מהנדסי החברה הדמיית מחשב של הדור הבא של המכונית-מטוס שאמור להפוך למציאות לכל המאוחר, כך על-פי אנשי החברה, בתחילת העשור הבא.
הדור הבא של המכונית המעופפת, שנקרא בשלב זה TF-X, אמור להציע עיצוב ומימדים קצת יותר מתקבלים על הדעת ובעיקר לפתור את רוב הנושאים שהפכו בפועל את הטרנזישן ללא יותר מכלי רעיוני.
ה-TF-X ישלב בין מרכב עשוי סיבי פחמן, מנועים חשמליים שיפעילו רוטרים מתקפלים על הכנפיים הקטנות שיאפשרו המראה ונחיתה אנכיים כמו במסוק, מנוע בעירה פנימית שישמש לתנועה באוויר ועל הקרקע ומערכת של טייס אוטומטי שלמעשה תבצע בעצמה את מרבית הפעולות בזמן השהייה באוויר בדרך אל היעד שיוזן במערכת הניווט המתוחכמת. הטווח באוויר או ביבשה יעמוד על כ-500 קילומטרים ולבד מאביזרי בטיחות קרקעיים כמו כריות אוויר ומערכת ABS, ה-TF-X יהיה מצויד במצנח אוטומטי – על כל צרה שלא תהיה באוויר.
בטרפוג'יה מסבירים שה-TF-X יאפשר גם למי שאינו טייס מיומן ליהנות משלל היתרונות של שילוב בין מטוס למכונית ולטענתם נהג ממוצע לא יצטרך הדרכה של יותר מ-5 שעות כדי לדעת איך להפעיל את המכשירים ולהשתמש ב–TF-X.
בשלב זה, כמובן, עדיין קשה לדעת מה יהיה המחיר של כלי התחבורה המאוד מיוחד הזה אך בטרפוג'יה טוענים שמכיוון שלכלי הזה יש פוטנציאל מספרי גדול בהרבה מלטרנזישן ניתן להעריך שהמחיר לצרכן יוכל להיות נמוך יותר ובחברה מכוונים למחיר במחוזות של רכבי פאר גדולים – משמע בין 100-150 אלף דולרים בארצות הברית.