פותח מפה 3699 (צילום: עודד קרני)
קשה להאמין, פעם הגענו לכל מקום גם בלי הכוונה לוויינית |צילום: עודד קרני

נכון, כיום לרבים מאיתנו יש סמארטפונים ובאלה ניתן להתקין, לצד אינספור ישומים שונים ומשונים, גם תוכנות ניווט מתקדמות, חלקן אפילו חינמיות ומעודכנות במיוחד.
ובכל זאת, למי שרוצה שהבטריה בטלפון שלו תשרוד עד סוף היום, למי שמרבה לבלות בדרכים ומבקש אך ורק לנווט ולמי שיוצא לטיול מעבר לים ולא רוצה לחזור עם חשבון על גלישה סלולרית בעלות גבוהה ממחיר כרטיס הטיסה, מכשיר ניווט GPS יעודי יכול להיות פתרון פשוט, נוח להפעלה וזול משמעותית. למרות שרבים כבר מיהרו "לקבור אותם", למכשירי הניווט היעודיים (PND) יש עדיין מה להציע.
לכבוד בואם של החופש הגדול ועונת הטיולים בארץ ובחו"ל לקחנו מספר מכשירי ניווט בני הדור האחרון וחזרנו עם מסקנות ותובנות.

NOVOGO Z905 – החבילה טובה, ההשהיה פחות

השם אולי נשמע מוכר ברמה העולמית - אך זהו שם מותג פרטי של היבואנית, חברת בנדא מגנטיק. זהו לכל הדעות מכשיר יפה, רובו צבוע לבן-שנהב בסגנון אייפון (ניתן לרכוש גם בשחור או כחול). למכשיר צג 5 אינצ' – גודל שהוא למעשה הסטנדרט כרגע, והוא גם איכותי וברור. חיכיתי שהמכשיר יצוד אותות לוויינים באתחול ראשוני, אך המשימה הזו התארכה פשוט יותר מדי זמן, עד כדי כך, שהעדפתי להתחיל בנסיעה וללתת לו צ'אנס להתאפס על עצמו בהמשך... כמעט שבע דקות לאחר מכן, נראה אות חיים ובכלל, היו מספר פעמים כאלה, שהמקלט פשוט לקח לו את הזמן – פעולה בהחלט לא רצויה בענף מכשירי הניווט.

המכשיר מגיע עם תוכנת הניווט iGo Primo – תוכנת ניווט ידידותית להפליא, שבמרבית המקרים הצליחה להביא אותי במהירות ובדיוק רב לכל המקומות, כולל בניווט בחו"ל (ערכת חו"ל נרכשת בנפרד). התוכנה נמצאת בשוק מאמצע 2010 ולמעשה ממשיכת דרכה של iGo8 שבה כבר התרגלנו להצגה התלת-ממדית – שלטעמי קצת מיותרת. למרות שהתוכנה קלה לשימוש, היא מאד מתוחכמת בדרך שבה היא לומדת את דפוסי הניווט של המשתמש, ובדרך שבו היא יודעת לחשב אלטרנטיבות. בסוף כל ניווט, ניתן לבחור ב"סיכום נסיעה".
היו כמה פקשושים, שלטענת אנשי iGo נבעו מכמה פרמטרים אליהם לא התייחסתי ולא שיניתי מלכתחילה בהגדרות המובנות, ושאמורות להשפיע על החלטת התוכנה לבחור בדרך כזו או אחרת. נקודות עניין חשובות יש למכביר לאורך מסלולי הניווט, וכדאי לציין, כי היבואנית מצרפת לכל מכשיר את כרטיס ההטבות IGO FUN CLUB – מעין כרטיס מועדון שמקנה הנחות והטבות בקרב נקודות עניין רבות בארץ. לגבי המכשיר, אציין כי במהלך הנסיעה, הרמקול לא מספיק חזק וברור, ויש לי גם טענות על העריסה הקטנה והלא מאד נוחה. אם לא ניווט, תוכלו לבחור בין מסמכים, וידאו, מוזיקה ותמונות.

אין תמונה
בקצב של צב. מטפסים על הרכבת



ממשק המשתמש פשוט ואינטואיטיבי אם כי הלחצנים קטנים ומקשים על השימוש בקובצי מולטימדיה - לא הכי נוח. אמרנו מוזיקה, איכות הסאונד טובה. אפשר לשבח את זמן השימוש המרשים של הסוללה, שעמד לרשותי ללא טעינה, כמעט ארבע שעות. יש לציין, כי המכשיר תומך בעדכוני תנועה (TMC) שזה יתרון משמעותי עבור הנוהג בדרכים ותוכנת iGo Primo מתאימה עצמה נהדר לשירות, אך מחייב רכישת ערכה ואנטנה ייעודיים, בעלות כוללת של כ- 150 שקל נוספים.

המחיר: החל מ- 675 שקל (נמכר עם מגוון תוכנות כך שהמחיר תלוי בסוג התוכנה)
יתרונות: עיצוב, פשטות תפעול, צג ברור וחד גם באור יום חזק, זמן שימוש טוב בסוללה, תמיכת TMC , כרטיס הטבות IGO FUN CLUB .
חסרונות: קליטת לוויינים איטית, רמקול קצת חלש.

Que NQ600 – מפנק ומלכותי, רק לא מת על שמש!

מי היה מאמין, שאך לפני מספר שנים, עמד גודלו הממוצע של צג במכשירי ניווט על 3.5 אינצ'? העובדה היא שאם תרצו או לא, כיום עולה ועולה גודל הצג, עד לדרגה של טאבלט קטן! לסקירה קיבלנו את ה- NQ600 שהוא מכשיר של מותג Que (מבית ח.י. מחשבים) והוא מצויד בצג איכותי שגודלו 6 אינצ'.

זה לא הכי גדול בז'אנר, אבל זה בהחלט ענקי ומעל הסטנדרט בז'אנר. מה זה נותן? בטיחות בשעת נהיגה, הודות לשטח תצוגה גדול וברור יותר. שטח גדול יותר, אומר גם, היכולת לתת יותר נתונים על הצג, והאפשרות להקיש באצבעות ביתר חופשיות. אז הצג גדול וגם איכותי, אך למרבה הצער, מציע רמת בהירות נמוכה מדי ואינו מתפקד ובלתי קריא בעליל, בשעה שהוא נמצא באזור מוכה שמש – וזה קורה לא אחת במדינתנו הלבנטינית.

אין תמונה
בקצב של צב. מטפסים על הרכבת



המכשיר מעוצב לעילא, נראה יוקרתי ומעט מצועצע. ניתן לבחור בין שחור בנאלי, לכחול נדיר וללבן-פנינה בסגנון אייפון – זה מה שקיבלנו לבדיקה ולא התאכזבנו. ראשית נשבח את קליטת הלוויינים המהירה והטובה. מקלט ה- SIRF 6 פשוט לא אכזב אף פעם, וזה לא דבר של מה בכך.
המכשיר מגיע עם תוכנת הניווט Primo , עליה כתבנו לגבי המכשיר הקודם, ה- NOVOGO. כאמור, תוכנה ידידותית ואין כמעט תלונות לגבי משימות הניווט. מה שממנו התפעלנו הוא הערכה עימה נמכר המכשיר: לא רק נרתיק מהודר, אלא גם כבל AV המאפשר לחבר את המכשיר למקורות חיצוניים שונים, ואפילו למצלמת רוורס! במסגרת הערכה, יש גם מטען ביתי, וזה בהחלט נדיר ביחס למכשירי ניווט אחרים. עוד במפרט: דיבורית בלוטות' שהיא בעיקר גימיק אך לא מאד איכותית בכל הקשור לטיב השמע, ולעומתה נגן מוזיקה מובנה שהפליא באיכותו. בסך הכל מכשיר טוב, רק המחיר שלו – 1400 שקל ומעלה - ירחיק רבים. מלכותי מלכותי, אבל מדוע להגזים?

המחיר: החל מ- 1375 שקל.
יתרונות: צג גדול ביחס למקובל, מכשיר מעוצב לעילא, קליטת לוויינים טובה, ערכה מהודרת ומאובזרת, דיבורית בלוטות'.
חסרונות: צג לא מסתדר טוב עם שמש חזקה, אין תמיכת TMC , מחיר גבוה מדי.

Uniden GPS-5035 - פרימיירה ל-Primo2


הלב של Uniden GPS-5035 הוא תוכנת הניווט מבית iGo, הלא היא Primo2 . שימו לב לספרה 2 , כלומר, המדובר באבולוציה החדשה ביותר של תוכנת Primo הרגילה. כשהמכשיר הגיע אלינו מנציגי באג מחשבים, היבואנית, הוא היה למעשה הראשון והיחיד בארץ שבו הוטמעה התוכנה החדשה. הנ"ל משפרת את Primo . זה אומר, שיש בה גרפיקה מעט משודרגת, אבל בעיקר, שהיא אמורה להיות מדויקת ומהירה יותר.
המפתחים שדרגו את מהירות התגובה ויכולת הבחירה באלטרנטיבות וחישוב המסלולים. ואל תקלו בכך ראש: כשאתם מבקשים מענה לסוגייה ניווטית שעלולה להיות קריטית במהירות גבוהה של נסיעה, כל שבריר שנייה חשוב. תוכנה כזו דורשת גם יכולות עיבוד משובחות ובמקרה הנ"ל נציין לטובה את היונידן הנ"ל, שהתמודד בכבוד עם ביצועי התוכנה. נניח שבמהלך ניווט, סטיתי לפתע מהנתיב המקורי בו הייתי אמור לנסוע.

אין תמונה
בקצב של צב. מטפסים על הרכבת



במצב רגיל, תנסה תוכנט הניווט להחזיר אותי "באוזניים" בחזרה כמה שיותר מהר לכביש המהיר. אבל, Primo2 היא חכמה יותר, ממש אמא פולנייה: היא תנסה להבין מה הסיבה לסטייה, ותציע לי בסביבתי הקרובה תחנת דלק, אזור מנוחה, האפשרות להימנע מכביש אגרה וכו'. ממש לפני שהגעתם ליעד, התוכנה כבר דואגת לכם לאיתור מקומות חנייה בסביבתכם הקרובה. המכשיר עצמו שחור ומחוספס, לא שיא היופי או האיכות. קליטת הלוויינם שלו טובה.

המכשיר מצויד בצג-מגע 5 אינצ' ברור שבדרך כלל נותן איכות טובה בכל מתאר. משום-מה, בניגוד למכשירים אחרים שנבדקו, חיבור למחשב באמצעות כבל USB לא בהכרח טוען את המכשיר. ובהקשר הזה אציין, כי הסוללה הפנימית היא בקיבולת נמוכה מאד ביחס למכשירי ניווט, ובוודאי ביחס למכשיר עם צג בגודל שכזה: רק 1300mAh . זה אומר, שנזקקנו לטעינה בתדירות גבוהה יחסית – מזל שעיקר השימוש היה ברכב. גם למכשיר הנ"ל קישוריות בלוטות' שהופכת אותו למעשה לדיבורית ניידת לכל דבר. זה יפה, אך בני שיחנו לא תמיד התרשמו מאיכות הקול (שלי) כך שיפה בהחלט שיש כזה פיצ'ר, רק לא תמיד זה הכי איכותי. בכל מקרה, אם אין לכם דיבורית אחרת, הרי שזכיתם לקבל באותו המכשיר, גם דיבורית.

המחיר: 849 שקל.
יתרונות: צג איכותי, Primo2 שהיא גרסת הניווט העדכנית ביותר של iGo , קליטת לוויינם טובה, דיבורית בלוטות'.
חסרונות: זמן שימוש יחסית קצר ללא טעינה.

איתוראן GPS דגם GPS 5.0XL – מדויק ואיכותי, ומשלב הכוונה אנושית!

אין אדם בישראל, שלא מכיר את השם איתוראן. ננסח זאת אחרת: אין כמעט נהג שלא מכיר חברה זו, שעיקר עיסוקה, מיגון ואיתור רכב. אבל מסתבר, כי בשקט-בשקט, היא גם מפתחת ומשווקת מכשירי ניווט ייעודיים לרכב, ותורמת לכך העובדה, שלפני מספר שנים רכשה את חברת "מפה". למה בשקט: כי את מכשיר הניווט מתוצרתה, הנקרא בפשטות איתוראן GPS (וליתר דיוק, GPS5.0XL ), ניתן לרכוש רק אצל יבואני הרכב, או במרכזי השירות של איתוראן, ולא בשום רשת צרכנית אחרת.

בניגוד למכשירי ניווט אחרים, כאן מוטמעת התוכנה בתוך המכשיר עצמו, ולא על גבי כרטיס זיכרון זעיר שאותו צריך להכניס לשקע ייעודי. אנשי איתוראן גורסים כי זה מהווה יתרון שמונע הוספה או מחיקה לא רצויה של קבצים, דבר ששומר על תקינות המערכת – אני מסכים בהחלט וכמובן, גם נמנעת האפשרות לאבד את כרטיס הזיכרון הזעיר הזה. בטח שמתם לב, כי שלושת המכשירים שהוזכרו, עושים שימוש בתוכנות הניווט מבית iGo – שהן כיום הנפוצות בישראל בשוק מכשירי ה-PND.

אין תמונה
בקצב של צב. מטפסים על הרכבת

באופן כללי, ומבלי להעליב את איתוראן, התוכנה דומה במהותה לזו של iGo. זה אומר, שתראו מבנים חשובים בתלת-ממד, וגם כאן תקבלו סימון נתיבים ושלטי הכוונה. אבל, בכל זאת מחמאות: תוכנת הניווט של איתוראן קלה לשימוש, ( ולמרות שהיא פחות "קוראת מחשבות" ואולי מעט פחות עמוסה באפשרויות), והצליחה להביא אותי לכל מקום בדיוק מופתי, אולי אף יותר מהתוכנות של משפחת iGo – על חשבון זה, שזו תוכנה פשוט קצת נודניקית: הדוברת (או כל קול אחר שתבחרו, כולל קולות מצחיקים) התעקשה לתת לי סדרה של פקודות אינטנסיביות ביותר בזו אחר זו, ובלבד שלא אסטה חלילה מהמסלול, או לא אטעה ואבחר בפנייה הלא נכונה, גם אם על פניו הבחירה בפועל נראית קלה והגיונית. המכשיר עצמו נראה נהדר – כסוף בשילוב שחור, והוא נראה מתכתי ואיכותי ובהחלט לא פלסטיקי.

הצג – 5 אינצ' – נותן איכות טובה. עם סוללת 1500mAh הצלחתי לסחוט זמן שימוש טוב בהחלט. רוכשי המכשיר מקבלים את שירות "איתוראן BIG " חינם למשך שנה. המדובר בשירות תמיכה אנושי 24 שעות ביממה, שיזמין עבורכם חילוץ או יעדכן על דרכים עמוסות (נו טוב, לפחות תחליף להיעדר תמיכת TMC), שיכוון אתכם לכל מקום בדרכים, למסעדות, ואפילו ינווט במקום המכשיר עצמו, אם אתם בודדים בלילה גשום, ובא לכם להסתמך דווקא על המוקדן/נית בשר ודם...

 המחיר: 999 שקל
 יתרונות: צג איכותי, תוכנת ניווט יעילה ומדויקת שגם מוטמעת במכשיר עצמו, זמן שימוש טוב בסוללה, שירות איתוראן BIG .
חסרונות: אין תמיכת TMC, מפות למדינות נוספות ניתנות לרכישה רק דרך איתוראן, ניתן לרכישה רק אצל יבואני הרכב או במרכזים של איתוראן, מעט יקר מדי.

Qtec G4310  - זול אבל מפתיע

מכשיר הניווט היעודי הזול ביותר שניתן לרכוש בארץ הוא ה- Qtec G4310. הוא נמכר רק בחנויות היבואן בתל אביב וברחובות, אך ניתן להזמינו גם באינטרנט. מחירו 335 שקלים בלבד אך הוא מגיע ללא תוכנת ניווט. מי שברשותו תוכנת ניווט ממכשיר קודם או ממקור אחר (ניתן להתקין כל תוכנת ניווט) יוכל ליהנות יחס מחיר/עלות טוב במיוחד.

גודל המסך 4.3" וקיימים גם דגמים עם מסך גדול יותר ברזולוציית HD העולים 419 שקלים לדגם עם מסך 5" ו-489 לדגם עם מסך 7" ענקי. למרות המחיר הנמוך והמותג העלום, בשימוש המכשיר מתגלה כמפתיע לטובה – הוא מזהה לווינים במהירות יחסית ועם תוכנת ניווט iGo8, עימה בחנו אותו, הוא לא מתבלבל ולא נתקע.

עוצמת הרמקול סבירה והמכשיר כולל גם משדר FM בעזרתו ניתן לשדר את פקודות הניווט, כמו גם מוזיקה מנגן ה-MP3 שמוטמע בו, אל מערכת השמע במכונית. המכשיר מגיע עם חריץ לכרטיסי מיקרו SD ועם זכרון פנימי גדול של לא פחות מ-4GB , המאפשר לאחסן מפות רבות כמו גם סרטונים וקבצי קול.

ממשק ההפעלה שמחוץ לתוכנת הניווט נאה למדי, אם כי תרגום התפריטים לעברית מעט עילג. ה- Qtec G4310 מגיע עם מתקן הצמדה לחלון, יעיל אך עלול להתגלות כמעט קצר מדי למכוניות בהן החלון רחוק מן הנהג/נוסע, וכן עם מטען לרכב. הערכה לא מגיעה עם מטען ביתי לחשמל אך ניתן לחבר כל מטען מיני USB אוניברסלי לטעינת המכשיר. (נעם וינד)

המחיר: 335 שקלים ללא תוכנת ניווט
יתרונות: מחיר, זכרון פנימי גדול, נוחות שימוש, יכול לעבוד עם כל תוכנת ניווט
חסרונות: מגיע ללא תוכנת ניווט, התפריטים המתורגמים מעט עילגים, בעת שימוש ללא חיבור לשקע המצת ברכב הבטריה הפנימית שורדת פחות משעתיים.

מכשירי ניווט - GPS - Qtec G4301
Qtec G4301 - זול אבל לא פשוט

פורסם לראשונה באתר motocar
לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחצו כאן

>> 15 גאדג'טים שאתם חייבים ברכב שלכם

>> אפשר גם בלי – אחינעם וישנגרד קוראת לגברים שרוצים להרשים אותה לוותר על הGPS