חלפו כבר כמה שנים מאז שגוגל חשפה ברעש גדול את העובדה שהיא מפתחת טכנולוגיה לרכב ללא נהג. כמי שפחות או יותר שולטת על מקורות המידע במילניום השלישי, גוגל מיהרה להפיץ גם ברשת שלל סרטונים בהם המכונית האוטונומית של החברה נראית נוסעת בכבישים מהירים ואף מצליחה להתמודד עם מסלולי סלאלום ומכשולים מסובכים. מקורבים לפרויקט "הדליפו" גם פרטים שונים על המיזם ובין היתר נודע כי, בניגוד לכל מיני פיתוחים של מערכות לנהיגה אוטונומית שנוסו רק בתנאי מעבדה, המכונית האוטונומית של גוגל כבר צברה מאות אלפי קילומטרים ללא נהג על כבישים ציבורים במדינת קליפורניה.
מאז משהו השתנה. הפרויקט הוריד פרופיל וכבר זמן רב לא שמענו כמעט דבר על המיזם המהפכני שרבים רבים האמינו (או רצו להאמין) שעם גב של גוגל כבר יגיע ב-2014 לכבישי העולם.
יתכן שבגוגל החליטו להתמקד בפיתוחים זמינים ורווחיים יותר, יתכן שעלות הטכנולוגיה הנדרשת לתפעול המערכת עדיין יקרה מדי כדי להפוך לישימה בעולם האמיתי בייצור מסחרי, יתכן כי מדובר בבעיות רגולציה המעכבות את הפרויקט השאפתני וניתן לציין שרק במספר מועט מאוד של מדינות בארצות הברית המחוקק התיר עד כה נסיעה של רכבים ללא נהג על הכבישים.
עוד ב-mako רכב
מובילאי הישראלית חושפת מכונית שנוהגת בעצמה
בקרוב: מכונית מתוצרת גוגל?
בכל מקרה, כעת, אחרי דממת אלחוט שנמשכה מאז 2012, גוגל חושפת פרטים חדשים על הפרויקט בבלוג החברה.
מסתבר שבשנה האחרונה נעשתה עבדה רבה בתחום פיתוח היכולות של הרכב לנווט גם בתוך מרכזי ערים סואנות ולא רק בכבישים פתוחים בהם, על אף מהירות הנסיעה הגבוהה יותר, על המערכת להתמודד עם פחות נתונים ומשתנים בכל רגע נתון.
לטענת גוגל, המערכת האוטונומית של הרכב מסוגלת כעת לנווט את דרכה בבטחה בין רכבים שמגיעים מכל הכיוונים, מכוניות חונות, הולכי רגל, רוכבי אופניים, אוטובוסים, עבודות בכביש ועוד בהתאם למערכת חיישנים רגישה מבעבר, מחשבים חזקים יותר ואלפי אפשרויות, מצבים והוראות פעולה להתמודדות איתם שהוזנו למערכת.
את הצי של רכבי הטויוטה פריוס ששימשו את גוגל לבחינת הטכנולוגיה עד כה ועברו כבר מעל למיליון קילומטרים של נהיגה אוטונומית החליף לאחרונה צי של כשני תריסר רכבי פנאי היברידים של לקסוס מדגם RX450H.
מקורות בגוגל מודים כי המערכת עוד לא מושלמת ובין היתר נותרה עוד עבודה רבה בנושאים כמו תפקוד בתנאי מזג אוויר קשים של גשם, שלג וערפל ופענוח התנהגויות ומחוות אנושיות מוסכמות בין נהגים על הכבישים.
בחברה מוסיפים ומדגישים כי כבר עכשיו מחשבים יכולים לנהוג הרבה יותר טוב מרוב בני האדם ומאחר שהם לא סובלים ממצבי רוח, דעתם אינה מוסחת והם מרכזים כל העת 100 אחוז במלאכת הנהיגה, הם גם יכולים לצמצם באופן משמעותי את מספר הנפגעים בדרכים ולמעשה לאפשר לאנשים להמשיך לעשות את מה שהם הכי אוהבים לעשות ברכב וכיום מסכן את כל הסביבה – להתעסק בסמארטפון.
בשלב זה מקורות לא רשמיים בגוגל מציינים ששנת 2017 היא שנת היעד הנוכחית להשקת גרסה לציבור הרחב של מערכת הנהיגה האוטומטית. עם זאת, אותם מקורות מדווחים כי בשלב ראשון לפחות תידרש כל העת נוכחות של אדם עם רישיון נהיגה בתוקף בעמדת הנהג כדי שזה יוכל לתפוס פיקוד במקרה שמשהו משתבש.