בעוד שבשנים האחרונות אנו שומעים כל העת על המאמצים הגדולים שיצרני הרכב עושים בתחום הפחתת פליטות המזהמים ועל התקנות המחמירות של הרשויות בכל הנוגע לצורך לצמצם ולהגביל באופן משמעותי את זיהום האוויר הנפלט מכלי התחבורה הפרטיים, נראה שמשום מה לא יותר מדי נעשה ביחס לבחינת היעילות והפליטות של המזהמים הגדולים באמת – מפעלי תעשיה וכלי הרכב הכבדים.
כך למשל, כמעט כלום לא השתנה כבר כמה עשורים במבנה ובתצורה של המשאיות הסמי והפול-טריילר הנעות על הכבישים. לא ברור אם מדובר במגבלות טכניות, כניעה לקבוצות לחץ או עלויות גבוהות, אבל באופן פרדוקסלי דווקא במקום בו כל שינוי באחוזים בודדים בצריכה יכול להביא לחסכון של אלפי ליטרים של סולר שנשרף ומזהם את הסביבה בכל משאית בשנה לא נראה שנעשה מאמץ של ממש ולא צריך להיות מהנדס מדופלם או מומחה אווירודינמיקה כדי להבין שבהחלט יש הרבה מה לעשות בתחום.
זה כנראה גם מה שחשבו בהנהלת וולמארט, הרשת הקימעונאית הגדולה באמריקה. כחברה שמחזיקה מעל 11 אלף סניפים בכל פינה, בעיקר בארץ הדוד סם ובקנדה, וולמארט מפעילה את אחד מציי הרכב המסחרי הגדולים בעולם שמונה, בין היתר, מעל ל-6,000 משאיות ענק שחורשות את אמריקה לאורכה ולרוחבה ומביאות לכל חור את מגוון המוצרים האינסופי שאפשר להשיג בחנויות הרשת.
עוד ב-mako רכב
מיצובישי מציגה: משאית מיוחדת לנשים
צפו: המשאית הגדולה בעולם |
חדש מיפן: מיקרו-משאית וספורטיבית במימדי ננו
לנוכח העדרן של משאיות יעילות באמת בשוק, בוולמארט החליטו לפתח, בשיתוף כמה יצרניות בתחום הרכב הכבד, קונספט למשאית עתידנית שתהיה יעילה יותר מבחינה אווירודינאמית, מצוידת במערכת הנעה מתקדמת ובעלת משקל קל באופן משמעותי.
התוצאה היא WAVE - קונספט למשאית מתקדמת בעלת מבנה ייחודי.
במבט ראשון אפשר לחשוב בטעות שמדובר במשאית שמחצה תחתיה מכונית ספורט, אבל עיצוב הקבינה הלא שגרתי מפחית את ההתנגדות לרוח ואת צריכת הדלק בלא פחות מ-30 אחוזים.
המראה הייחודי לא מסתכם בעיצוב החיצוני ואחרי שפותחים את הדלתות שנפתחות הצידה בצורה חשמלית על מסילה מתגלה קבינה עם פריסה שונה מהנהוג הכוללת עמדת ניהוג במרכז המשאית, חלונות היקפיים המספקים ראות מצוינת לכל הכיוונים ודשבורד ללא מחוונים הכולל שני מסכים עם מספר אפשרויות תצוגה בהתאמה אישית. כמו כן, בהתאם לייעוד למרחקים ארוכים, בקבינה יש גם תא שינה בעיצוב עדכני.
המנוע כולל מערכת היברידית עם סוללה הנטענת על ידי טורבינה חשמלית ומנוע דיזל שיכול לעבוד על סולר, גז טבעי וביו דיזל ובין היתר ישנה גם אופציה לפעולה במצב חשמלי מלא לטווח מוגבל לשימוש במרכזי ערים.
גם בטריילר הנגרר באורך של מעל ל-16 מטרים יש חידושים ומעבר לעיצוב מעוגל בחלקו הקדמי המעניק עוד שטח אחסון ובעיקר תורם ליעילות האווירודינמית ולמניעת מערבולות אוויר, עיקר השינויים בחלק זה מתרכזים בהפחתת משקל הודות לשימוש בדפנות עשויות מתרכובת סיבי פחמן קלת משקל.
בשלב זה, כאמור, מדובר בקונספט, ועל אף שברור שמעבר לצי משאיות מסוג זה יכול לחסוך לוולמארט מיליונים רבים מדי שנה ולצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר הנפלט מהמשאיות שלה, לא בטוח, במידה שלא תגיע דרישה מצד לקוחות נוספים לבד מהצי של וולמארט, שהקונספט יהפוך לדגם סדרתי.
בכל מקרה הוא בהחלט מספק חומר למחשבה על מה שניתן (וצריך) לעשות כדי לצמצם את זיהום האוויר שנפלט על ידי משאיות.
בנוסף, כריס סולטמאייר, סגן נשיא וראש שרותי המערך הלוגיסטי של החברה, מציין כי בקרוב הרשת תקנה מלגזות חשמליות מונעות במערכות תא דלק לשימוש במרכזי ההפצה של וולמארט בארה"ב ובקנדה.