טעינה של מכונית חשמלית -שברולט וולט (צילום: נעם וינד)
העתיד ככל הנראה יהיה חשמלי |צילום: נעם וינד

"למרות שכמות המזהמים הנפלטת מצינור האגזוז של כלי רכב מודרני עומדת על פחות מאחוז אחד מכמות המזהמים שהייתה נפלטת מכלי רכב בשנות השבעים, יש לנו כיום משימה ברורה: להוציא את צינור המפלט מחוץ למשוואה של זיהום האוויר. כדי להגיע למטרה הזאת אנו מבינים שבעתיד נזנח את מנועי הבעירה הפנימית ונעבור להנעה חשמלית, או על ידי סוללות נטענות או באמצעות תא דלק", הבהיר סגן נשיא ג'נרל מוטורס למחקר ולפיתוח, ד"ר אלן טאוב, שביקר השבוע בארץ.

לא רבים יודעים זאת, אך ענקית הרכב ג'נרל מוטורס מחזיקה בארץ שלוחה קטנה. לא מדובר במה שאנו מדמיינים כמפעל רכב אלא במרכז טכנולוגי העוסק בפיתוח מערכות שליטה ופיקוד אלקטרוניות שבעוד מספר שנים יש להניח שכולנו נפגוש בכלי הרכב שלנו וישפיעו באופן משמעותי על הדרך בה אנו נעים.

ביקרו של טאוב בארץ אפשר לנו מפגש בלתי אמצעי עם אחד מאנשי הפיתוח הבכירים בעולם הרכב בפתחו של עשור שרבים טוענים שיהיה מהמשמעותיים שידעה תעשיית הרכב במאה השנים האחרונות.

דר אלן טאוב
דר' אלן טאוב - עולם הרכב יעבור שינוי משמעותי בשנים הבאות

- אם אתם מאמינים שהעתיד הוא חשמלי, מדוע הוצאתם את השברולט וולט שהיא לא מכונית חשמלית לגמרי ורבים מכנים אותה כהיברידית מתוחכמת ולא מעבר לכך

"הוולט היא מכונית חשמלית לגמרי המצוידת במאריך טווח בדמותו של מנוע בנזין המשמש כגנרטור שאינו מחובר לגלגלים", מסביר טאוב.

- אבל עדיין במקרים מסוימים עובר כוח ממנוע הבנזין לגלגלים, אנו מקשים

"זה קורה רק במהירויות גבוהות בהן קצב ריקון הסוללה בשימוש בכוח חשמלי בלבד הוא גבוה במיוחד ובמקרים נדירים בהם האנרגיה שנותרה בסוללה אינה מאפשרת תזוזה בקצב רגיל. תראה", מסביר טאוב, "היינו יכולים ללכת על הפתרון הפשוט ולהוציא רכב חשמלי מלא כמו הניסאן ליף אבל מניתוח הרגלי השימוש בכלי רכב ותוך כדי בחינת הטכנולוגיות הקיימות החלטנו שבשלב טכנולוגי הזה הסתמכות על כוח חשמלי בלבד לא באמת אפשרית במיוחד שבעשור הקרוב לא נראה שתושג פריצת דרך משמעותית בטכנולוגיית הסוללות שתאפשר להוזיל באופן משמעותי את המחיר שלהן ולהגדיל את הטווח”.

- אז האם מכוניות חשמליות שלא מציעות אפשרות להארכת טווח ללא עצירה לטעינה ארוכה, כמו הוולט או החשמלית עם החלפת הסוללות של בטר פלייס, הן למעשה לא יותר מתרגיל שיווקי?

"אני לא יודע, אבל ללא ספק אפשרות השימוש בהן מוגבלת. בדקנו ומצאנו שאמנם מרבית האנשים לא נוסעים ביום יותר מ- 60 קילומטרים אבל מאידך נוטים לתדלק את מיכל הדלק של המכוניות שלהם כשמד הדלק מגיע לאזור קו הרבע כשלמעשה למכונית יש דלק שמספיק לבערך 150 קילומטרים של נסיעה. לדעתנו זה נובע מכך שאנשים רואים במכונית שלהם אמצעי ניידות שיכול לקחת אותם בכל רגע נתון לכל מקום. אנו בג'נרל מוטורס מתקשים להאמין שרוכשי המכוניות החשמליות יתרגלו בקלות לכלי תחבורה המציע גם אחרי יציאה מהבית לאחר טעינת לילה במצב מלא טווח נסיעה כה מוגבל שמצריך תכנון מוקדם שפוגם באחד היתרונות המשמעותיים של התחבורה האישית”.

למרות העניין הרב שמושכות המכוניות החשמליות בימים אלה טאוב ציין שחטיבת הפיתוח של ג'נרל מוטורס עוסקת גם באתגרים נוספים ומשמעותיים לא פחות הניצבים בפני עולם הרכב בשנים הקרובות:

"לא פחות מ-1.2 מליון אנשים נהרגים בכל שנה בתאונות דרכים ברחבי העולם. בעבר נטו להתייחס לתאונות כחלק ממחיר החיים המודרניים", מציין טאוב, "אבל כעת אחרי שלושה עשורים בהם השקענו בהפיכת מכוניות לבטוחות יותר במקרה של תאונה עכשיו אנחנו מתמקדים בפיתוח טכנולוגיות כדי שכלי רכב לא יתנגשו".

הרעיון לקחת מהנהג את השליטה ברכב ברגע סכנה מקבל בשנים האחרונות עיגון במציאות עם התקדמות הטכנולוגיה, המעבדים המהירים של המחשבים ושלל חיישנים ואמצעי מדידה השאלה היא מתי הטכנולוגיה הזאת תהיה זמינה בכלי רכב עממים ביצור סדרתי.

שברולט וולט (צילום: רונן טופלברג)
שברולט וולט בישראל - הפתרון הנכון לשלב הטכנולוגי בו אנו נמצאים |צילום: רונן טופלברג

- וולוו הציגה לפני זמן יעד שאפתני לאפס הרוגים במכוניות וולוו עד שנת 2020. האם גם ג'נרל מוטורס מוכנה להתחייב על יעד שכזה?

"גם אם וולוו תצליח לעמוד בלוח הזמנים שהציבה לעצמה היא יכולה להיות אחראית רק למניעת התנגשות של מכוניות מתוצרתה בכלי רכב או עצמים אחרים אך עדיין קיימת סכנה גדולה שמכוניות אחרות יתנגשו במכוניות וולוו. שלב הביניים בו ינועו על הכבישים גם מכוניות מתקדמות המצוידות בשלל מערכות חיישנים לזיהוי סכנה וביכולת לתקשר ביניהן וגם מכוניות ללא כל המערכות הללו הוא אתגר משמעותי שלא יאפשר להתקדם עם הטכנולוגיה עד הסוף".

- למה אתה מתכוון?

"אני מתכוון שמכוניות שיהיו מצוידות ביכולת תקשור ביניהן ובשלל מערכות של חיישנים לזיהוי משתנים שעל הכביש למעשה יוכלו לנהוג את עצמן ללא עזרה אנושית. הטכנולוגיה למעשה קיימת. האתגר עליו שוקדת כעת במרץ שלוחת המחקר הישראלית הוא להפוך אותה לזמינה מבחינת מחיר וגודל לשימוש בכלי רכב ביצור המוני".

- אז אנשים למעשה יפסיקו לנהוג?

"אנשים אוהבים לנהוג והפתרון יהיה כזה שיאפשר לנהגים להמשיך לנהוג בעצמם מתי שיחפצו בכך בתנאי שהתנאים יאפשרו זאת. חשוב להבין שעם מיליארד כלי רכב נוסעים ברכבי העולם נכון ל- 2010 וצפי ל- 1.2 מיליארד כלי רכב ב- 2020 ובשילוב מגמת ההתרכזות של תושבי העולם במטרופולינים שצפויה להגיע ל-60 אחוז מאוכלוסיית העולם עד סוף העשור ברור לכל שכדי למנוע את התחזיות שהכבישים יהפכו בעתיד לפקק אחד גדול חייבים יהיו לנקוט מהלכים קיצוניים כמו איסור כניסה של כלי רכב למטרופולינים או מאידך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לכלי הרכב לנסוע בעצמם ולהשתלב בצמתים ובתנועה”.

רחפת השטח של פולקסווגן
גם בעשור השני של המאה ה-21 המכוניות עושות שימוש באותה תצורה כמו המכוניות של ראשית המאה ה-20

- עם כל התוכניות היפות, האם בני הדור שלנו באמת יחוו את כלי רכב החשמליים שלא מתנגשים ונוסעים בעצמם או שכמו שתחזיות מדעני שנות החמישים לכלי רכב מעופפים עד לשנת 2000 התבדו וגם כאן מדובר בעיקר בחלום רחוק ולא כל כל בר מימוש בעתיד הנראה לעין?

"פעם הייתי אומר שזה יכול לקחת 20 שנה כדי להגיע לפתרון האתגרים האלה, אבל אני יודע שאין לנו את הזמן הזה והמהפכה חייבת להתרחש בזמן קצר יותר", מסכם טאוב.


העתיד לפי GM 

>>  המכונית שתסע באמצעות גלי המוח