וולוו

לצד שלל הסכנות הכרוכות במפגש לא מתוכנן בין מכוניות או בין מכוניות להולכי רגל ומוכרות לכולנו הכביש,  קיימת הסכנה לפגוש גם בעלי חיים. אנחנו חיים בישראל, כאן נפגוש על הכביש בדרך כלל חתולים או כלבים ובאזורים כפריים יותר נמיות, שועלים וחיות שדה אחרות. לעומת זאת, באירופה ובארה"ב הטבע דומיננטי, תאונות עם בעלי חיים הן נפוצות ומאד מפחידות את הנוהגים במכוניות. לדוגמא: בכל שנה, מתרחשות למעלה מ-40 אלף תאונות בשבדיה בלבד, כתוצאה ממפגש לא צפוי בין מכוניות לבעלי חיים והסיכון הגדול ביותר הוא המפגש עם אייל צפון. גם בארה"ב נרשמו נתונים המצביעים על גידול במספר התאונות עם בעלי חיים.

כדי להתמודד עם התאונות הנפוצות והקטלניות לעתים, יזמה וולוו פיתוח מערכת שתדע לזהות ולהתריע מפני הימצאותן של חיות כאלו בסביבת המכונית. המדובר במחקר ופיתוח במסגרת חזון היצרנית השבדית שכל מכוניותיה יהיו בטוחות לגמרי בפני מוות או פציעה חמורה של היושבים בהן, עד לשנת 2020.

וולוו
וולוו נותנת לחיות לחיות

המערכת החדשה מבוססת על מאפייני מערכת לזיהוי הולכי רגל שכבר הוצגה לפני כשנה. היא כוללת שני פריטים עיקריים: חיישן מתקדם ומצלמת אינפרא-אדום שמסוגלת לזהות את מצב התנועה. טכנולוגיית האינפרה-אדום מאפשרת למערכת לזהות בעלי חיים בתנאי ראות קשים בחורף, או בלילה – בזמנים אלו מתרחשות הכי הרבה תאונות עם בעלי חיים. הכביש מנוטר בכל עת ואם המצלמה מזהה בעל חיים ברדיוס מסוים מהמכונית, הנהג מקבל אתרעת צפצוף. במידה ולא הגיב, המכונית מסוגלת לבלום בעצמה. המדובר במהירויות נמוכות יחסית. אם המכונית נוסעת מהר ואין מספיק זמן או יכולת להתחמק מבעל החיים, המערכת תאלץ את המכונית להאט באופן אוטומטי, על מנת להפחית מעוצמת פגיעת החיה וכתוצאה מכך, למנוע פציעות חמורות של הנהג והנוסעים.

אחד האתגרים עימם מתמודדים מהנדסי הפיתוח הוא השאיפה ללמד את המערכת להבדיל בין סוגים שונים של בעלי חיים. ואיך עושים זאת באופן מדעי וגם אותנטי? צוות מדענים של וולוו בילה ערב שלם בספארי, כשהם לומדים לזהות לנטר ולתעד באופן דיגיטלי תנועותיהם ואופי הליכתם של בעלי חיים מסוגים שונים. הידע שהצטבר יסייע לעדכן את המערכת בכדי שתדע לזהות בשלב הראשון, הימצאותם בסביבה של בעלי חיים מסוכנים במיוחד פיזית כמו איילים וצבאים.
המערכת למניעת פגיעה בבעלי חיים נמצאת בפיתוח מזה כשנה ותהיה זמינה במכוניות של וולוו בשנים הקרובות.


וולוו מסבירה על תהליך הפיתוח של המערכת

הידיעה פורסמה לראשונה באתר מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"

לקבלת גיליון במתנה של מגזין "הגה" לחצו כאן

>> אוהבים לראות את חיות הבר מקרוב? דור חדש לדיפנדר יוצג בעוד שנתיים