אלברט איינשטיין (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
קבלו כמה המצאות גאוניות שאפילו איינשטיין לא חשב עליהן|תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

במשך יותר ממאה שנים תעשיית הרכב בעולם מציעה לנו בערך את אותו מתכון: מכונית עם ארבעה גלגלים ומנוע בעירה פנימית בזבזני. עשור לתוך המילניום השלישי אין מנוס מלציין שהתחבורה בשנות האלפיים, כפי שהצטיירה בסרטי המדע הבדיוני מאמצע המאה הקודמת ממש עוד לא כאן, ואפילו כל הפונקציות המיוחדות שהיו באסטון מרטין של ג'יימס בונד בשנות השישים עוד לא הגיעו לייצור סדרתי.

מצד שני גם במכונית הזולה בישראל, סוזוקי אלטו, שנמכרת במחיר נמוך מ-60 אלף שקלים ניתן למצוא אביזרים ומערכות כמו: מזגן, חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, מחשב דרך, מערכת ABS ומערכת בקרת אחיזה שעד לפני לא יותר מדי שנים ניתן היה למצוא רק במכוניות יוקרה במחירים מטורפים.

המצב הזה של קיבעון מבחינה טכנולוגית ושפע במגזר האביזרים מעמיד את יצרני הרכב במרוץ מתמיד למציאת הגאדג'ט הייחודי הבא שיבדיל את המכונית שלהם מיתר העדר.

אחרי חיישני הרוורס, המגבים שמופעלים אוטומטית כשיורד גשם ובקרת האקלים המפוצלת שהפכו כבר לסטנדרט בלא מעט כלי רכב קבלו כמה חידושים מעניינים ולעיתים גם מעט משונים:

מד גג פתוח

ללא ספק, אחד האביזרים החשובים ביותר שהומצאו בעולם הרכב בשנים האחרונות. קבלו את ה"openometer", אותו אפשר לפגוש במיני קופר קבריולט מודל 2011. מדובר במד קטן הממוקם על הדשבורד, משמאל למד סיבובי המנוע, המד מונה את הזמן בו ניצלת את אחת הפונקציות המרכזיות של הרכב - נסיעה כשהגג פתוח. המד סופר שעות ודקות וניתן לאיפוס או להצגת זמן כולל של נסיעה ללא גג מאז עלה הרכב לכביש.

בב.מ.וו יצרנית מיני מסבירים שהמד נועד "כדי לעזור לשמור על מודעות לראש פתוח", או במלים אחרות, מתכנני האבזר המדהים הזה כנראה נסעו זמן ארוך מדי עם גג פתוח וחטפו, כמו שאומרים אצלנו, "זפטה שמש".

מד גג פתוח במיני קבריולט
חשוב ביותר לדעת כמה זמן היית בלי חלק עליון - מד גג נפתח

פונקציית ג'נטלמן

אין תמונה
בניגוד לתדמית, ב.מ.וו היא מכונית לג'נטלמנים

מהנדסי ב.מ.וו ממשיכים להמציא לנו פטנטים. קבלו את "פונקציית הג'נטלמן". בשנים האחרונות מכוניות ב.מ.וו מצויידות במערכת בקרה מרכזית מתוחכמת (ומסובכת) השולטת באמצעות בורר מצבים אחד על כמעט כל פעולות הרכב. עמוק בתוך התפריטים אפשר לפגוש, בסדרה 7, את הפונקציה הזו, המאפשרת לנהג להזיז את כסאו ולפנות מרחב רגליים ליושבי המושב האחורי, מבלי להסיט את המבט מהדרך. זאת, כך שמענו, התנהגות ג'נטלמנית למופת.

דיסקוטק באוטו

אמנם הפונקציה הזאת היא לא המצאה מקורית, וגרסאות שונות ומשונות שלה נמצאות בשוק האפטר-מרקט כבר שנים וחביבות במיוחד על קהל מסוג מסוים, אבל  כעת יצרן הרכב הקוריאני, קיה, החליט לצייד את המיקרו-וואן הרבוע והמקורי שלו, הסול, בחלק מחבילות האבזור, באבזר הזה כסטנדרט מקורי - מסביב לרמקולים בדלתות קיימת תאורת לד חבויה שמהבהבת בהתאם לקצב ועוצמת המוזיקה הבוקעת מהמערכת, כדי להעניק אווירה שמחה ומלאת רעננות.

אגב רעננות, במרכז הדשבורד של הסול תמצאו מקום לסאב וופר גדול. כשהוא לא מותקן, החלל העגול הופך למחזיק כוסות עצום שיכול להכיל אפילו קנקל 2 ליטר. ההמלצה שלנו: תותית ורודה וזוהרת שתשתלב היטב עם תאורת המסיבה בחלל הנוסעים.

תאורה לפי מצב הרוח

סיטרואן C4 דור II (צילום: נעם וינד)
תאורה לפי מצב הרוח |צילום: נעם וינד

נשארים באווירת הדיסקוטק, רק בלי אורות מהבהבים. לאחרונה, יצרני רכב מסוימים החליטו לא להחליט עבורכם איזה גוון אתם אוהבים ברקע של לוח המחוונים. סיטרואן, בc4 החדשה, מציעה, בכל רגע נתון, בחירה בין 6 גווני רקע שונים.
ואילו פורד הגדילה לעשות כשבמוסטנג מודל 2011 קיימת אופציה לשחק בכל קשת הצבעים ולבחור מבין מאות גוונים את זה המדויק המתאים למצב הרוח, או הבגדים שלכם.

המבשם האוטומטי

כמו בחורה איטלקייה, גם ל-500 של פיאט יש לא מעט סטייל וסגנון. מה חסר להשלמת ההופעה? ניחוח! בפיאט חשבו גם על זה, ולרשימת האבזור האופציונלי הוסיפו מתקן חשמלי המפזר עננת בושם. האבזר ממוקם בין המושבים הקדמיים בסמוך למחזיק הכוסות ושקע הUSB לחיבור נגנים, מגיע בשני צבעים, שחור או לבן וכולל מילוי בשלושה ניחוחות: "הדרים", "תמצית הלילה" ו"משב רוח רענן". נקווה שבסופה של נסיעה הנוסעים לא יוצאים מהאוטו מדיפים ניחוח של שירותים ציבוריים.

אין תמונה
לפיאט 500 יש הרבה שיק, נקווה שניחוח המבשם לא מזכיר שירותים ציבוריים

חבילת האבזור לחבר הכי טוב

אין תמונה
הונדה, מציתה את הדמיון גם אצל הולכים על ארבע

בעלי החיים, ובמיוחד כלבים, הם לא פעם שותפים לדרך, גם במכונית. למעט רשת המפרידה ביניהם לבין הנוסעים האנושיים במכוניות סטיישן, יצרניות הרכב לא הבינו את הפוטנציאל הגלום בגזרת השוק הפורה הזה, עד שהונדה החליטה להציע לאחרונה, במכונית בעלת העיצוב הייחודי והרבוע האלמנט, חבילת אבזור מיוחדת לרווחת חברו הטוב של האדם. בעבור תוספת של כמעט 1000 דולר, רוכשי הדגם יוכלו לקבל את המכונית עם ריפוד מיוחד לחלל האחורי של המיני-וואן, קערת מים שלא יכולים להשפך, מאוורר לפינת הרביצה של הכלב, רמפה ניידת, כיסויים למושב האחורי עם הדפסי כלבים יחד עם שטיחונים עמידים בדוגמה תואמת. בנוסף, הערכה כוללת עוד כמה צ'ופרים כמו קולר עם תג שמי ולוגו של הונדה, רצועה ואפילו מתקן לשקיות איסוף צרכים.

הונדה אלמנט, הגרסה המזונבת

מערכת לחניה אוטומטית

בעבור לא מעט אנשים (ולא נהיה שוביניסטים ונגיד נשים), החניית מכונית היא משימה מסובכת כמעט כמו פיצוח סודות הגרעין, לא כל שכן כשמדובר באונייה שאורכה יותר מ-5 מטרים, כמו ספינת הדגל של לקסוס, ה-LS.

בדיוק  בגלל זה בלקסוס שקדו ופיתחו מערכת לחנייה אוטומטית-המערכת העובדת באמצעות מצלמת רוורס, מערכת חיישנים ומחשב בקרה מרכזי מאפשרת לנהג בחירה בין חניה במקביל למדרכה או בניצב למדרכה, מכוונת את הנהג היכן להעמיד את הרכב בנתיב גישה לחניה ומשם לוקחת את הפיקוד ומחנה את הרכב בעצמה, ללא מגע בהגה או בדוושות.
לפחות בתיאוריה זה נשמע די מדהים אבל במציאות, המערכת שאמורה להחליף נהגים לא מוכשרים במיוחד מתקשה להתעלות ולהפגין ביצועי חניה זריזים או מבריקים במיוחד.
ברוב המקרים, גם הגרוע שבנהגים יצליח לסיים את פעולת החניה לפניה, אלא אם כן מדובר בחניה סופר מרווחת שמתאימה לסמי-טריילר, ונהג  שצריך עזרה בחניה שכזאת אולי רצוי שכלל לא יאחוז בהגה.


"תראו, בלי ידיים!"

מי לקח מפתח של חביתוש?

טרנד חדש שתופס תאוצה לאחרונה הוא ציוד רוכשי המכוניות בסטים שונים של מפתחות, שמעבר לפתיחת הרכב והתנעת המנוע, שימוש בכל אחד מהם משפיעי על אופי והתנהגות המכונית. הרעיון הבסיסי מאחורי החידוש הוא שכמו שמפתח פותח דלת או מתניע מנוע רק שימוש במפתח מסוים יוכל להעניק גישה או העדר גישה לפונקציות ולביצועים מסוימים החבויים ברכב. 

כך למשל, אם רכשתם ב-1.7 מיליון דולר את המכונית החזקה בעולם בוגאטי וירון על 1001 סוסיה והגבלת המהירות האלקטרונית שלה שעוצרת את התאוצה ב412 קמ"ש ממש מפריעה לכם, אתם יכולים לרכוש (בתוספת תשלום) מפתח מיוחד ששימוש בו מסיר את ההגבלה האלקטרונית ומשנה את קשיחות המתלים וזווית הכנף האחורית כדי לאפשר להגיע למהירות גבוהה יותר.

אין תמונה
לא לוקחים מפתח למוסטנג בלי רשות של חביתוש

במחיר מעט שפוי יותר בגרסה הספורטיבית, בוס 302, של הפורד מוסטנג, בנוסף למפתח ההתנעה הרגיל, ינתן לרוכשים מפתח נוסף בצבע אדום שאליו מצורפת תווית אזהרה – "לשימוש בימי מסלול בלבד". התנעת הרכב בעזרת אותו מפתח תשנה לא פחות מ-200 פרמטרים במערכת הניהול של המכונית והמנוע ובמקביל לזמינות כוח והספק גבוהים יותר יושפעו גם חדות ההיגוי, הבלימה ועוד שלל מאפיינים שיהפכו את המוסטנג לחיית מסלול של ממש. בסיום ההתחרעות, בפורד ימליצו על חזרה למפתח הסטנדרטי המחזיר את המוסטנג לשפיות עד כמה שניתן להגדיר מכונית עם 444 כ"ס כשפויה.

את המפתח השימושי ביותר לכבישי הארץ אפשר למצוא בחלק מרמות האבזור של הפוקוס החדשה של פורד שתגיע לארץ במהלך השנה הבאה. המפתח האלקטרוני מאפשר ליצור מפתח מיוחד, למשל בעבור הורים הרוצים לוודא שכשהם נותנים את מפתחות הרכב לילדים שלהם הם לא רק אומרים שהם נוסעים בזהירות אלא לא יכולים לנסוע אחרת: כך למשל ניתן לא לאפשר למכונית לעבור מהירות של 130 קמ"ש, במידה שההורה רוצה שהתכשיט יסע גם במהירות נמוכה יותר קיימת אפשרות לתכנת את המהירות הרצויה ואם הנהג מגיע אליה נשמע צליל מעצבן שלא פוסק ולא ניתן לביטול עד שהנהג יורד למהירות נמוכה יותר. בנוסף מערכת ההורים מאפשרת להגביל את עוצמת מערכת השמע עד ל-55 אחוז מהעוצמה המרבית וניתן גם לכוון מצב שכל עוד הנהג לא חגור מערכת השמע לא יכולה להדלק.

 

בטכנולוגיה כמו בטכנולוגיה, המערכת הייחודית של יצרן אחד היום תהיה נחלת הכלל ואבזור סטנדרטי מחר, כך שאל תתפלאו אם בקרוב גם המשפחומטית האפורה שלכם תצויד בלפחות חלק מהגאדג'טים שקראתם עליהם כאן לראשונה.

>> איך הופכים מכונית ליצירה מיוחדת באמת?