בשנים האחרונות נראה שכולם מדברים ומנסים למצוא פתרונות מקוריים ויעילים לתחבורה אישית.
הצפיפות ההולכת וגוברת ברחובות הכרך, מחירי הדלק והמודעות הגוברת לזיהום אוויר ולתוצאותיו הקשות גורמים למפתחים לשקוד על דגמים עתידניים ומשוכללים של כלי תחבורה זעירים שינועו בעצמם ויתקשרו אחד עם השני.

בבד בבד, כבר כעת הרבה אנשים החליטו לא להמתין לפיתוחים הגרנדיוזיים ולעבור לשימוש בכלי תחבורה קטנים ולא מזהמים דוגמת אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים, קלנועיות וגם סגוויים מסוגננים.
אבל האם יתכן כי הפתרון האמיתי לתנועה בכרך הוא למעשה אפילו הרבה יותר קטן, פשוט ואישי ולא מצריך כלי תחבורה מסורבלים שצריכים לסחוב ולאחסן?

 

נעלים ממונעות (צילום: האתר הרשמי)
אמצעי תחבורה קטן ואישי |צילום: האתר הרשמי

זה לפחות מה שחושב פיטר טרדווי, מעצב תעשייתי מלוס אנג'לס, שבחמש השנים האחרונות משקיע את מיטב מרצו וזמנו בפיתוח של כלי תחבורה אישי במיוחד.
הכל התחיל כשיום אחד טרדווי יצא לסידורים סמוך לביתו לפני מספר שנים ופשוט לא הצליח למצוא חניה בשום מקום ולכן נאלץ לבטל הכל ולשוב על עקבותיו לביתו.

טרדווי המיואש חשב ונזכר באמצעי תחבורה כמו מכוניות מעופפות, חליפות סילון אישיות ונעליים ממונעות שכיכבו בסרטי מדע בדיוני מלפני עשרות שנים אבל, למרות ההתפתחות הטכנולוגית המדהימה במהלך השנים מאז, עדיין לא הפכו למציאות – והחליט לעשות מעשה.

המעצב המוכשר החליט שעם כל הכבוד למכוניות המעופפות ולאנשי הסילון, נעליים ממונעות הן הן הפתרון הפשוט והזמין ביותר שעליו יש לשקוד. 
אחרי מספר שנים, אלפי שעות עבודה מאומצת ו-30 אבות טיפוס החלום של טרדווי הופך כעת למציאות והחל מפברואר הוא גם יהפוך לנחלת הכלל כשלמעשה כל אחד יוכל לרכוש את הנעלים הממונעות שהמציא שזכו לשם spnKiX בתמורה לקצת יותר מ-2000 שקלים, דרך אתר אינטרנט מיוחד שהקים.


סרטון על תהליך הפיתוח

בדומה לגלגיליות גם את ה-spnKiX מחברים לכל זוג נעליים באמצעות מספר רצועות אך בניגוד לגלגיליות המחייבות מאמץ גופני ומידה הגונה של שיווי משקל בspnKiX כל מה שעל המשתמש לעשות הוא ללחוץ על השלט האלחוטי הקטן ולשלוט על כיוון הנסיעה באמצעות הטיית הגוף לכיוון המבוקש.

בניגוד לגלגליות העושות שימוש בגלגלים קטנים, בspnKiX כל נעל כוללת 2 גלגלים גדולים יחסית וצמד מנועים חשמליים קטנים המניעים כל גלגל בעת תנועה ועוצרים אותו בעת עמידה כדי למנוע התגלגלות לא רצויה. כדי להתמודד עם מקומות בהם קיימות ירידות חדות הנעלים גם מצוידות במעצורי גומי הניתנים לתפעול על ידי המשתמש בדומה למעצורים הקיימים ברולר בליידס.

המהירות המרבית העומדת על כ -15 ק"מ אמנם לא גבוהה במיוחד אבל בהחלט מספקת לתנועה ברחובות הכרך. הטווח המרבי בשלב זה עומד על כ-5-6 קילומטרים בכל טעינה של הסוללות הנשלפות האורכת כשעתיים.

עשר שנים אחרי חשיפתו של הסגוויי שמפתחיו הבטיחו לפני חשיפתו לציבור כי מדובר כלי שישנה את הדרך בה אנו חושבים על תחבורה אישית, יכבוש את המרחב העירוני וישנה סדרי עולם, פיטר טרדווי, ממציא ומפתח ה- spnKiX, קצת פחות יומרני אך מבטיח שמדובר בפתרון תחבורה כיפי ושימושי במחיר סביר.

>> חמישה אמצעי תחבורה אלטרנטיביים לרחובות הכרך