טורבו (צילום: נעם וינד)
מגדש טורבו |צילום: נעם וינד
אם אתם חובבי רכב שאוהבים לפנק את רכבם והתמכרתם לאתרי המכירה המקוונים דוגמת eBay, על שלל המציאות המוטוריות האטרקטיביות שאפשר למצוא בהם, בוודאי יצא לכם כבר להתקל במוצר שנקרא " electric supercharger" או electric turbo"" המבטיח, בתמורה למחיר אטרקטיבי של כמה עשרות דולרים כולל משלוח, להפוך את המנוע העצל של המכונית שלכם לחיית ביצועים נמרצת ומלאת און.

לטענת המוכרים אותו, מדובר במכשיר הנעזר במנוע חשמלי שדוחף אוויר לתוך מערכת היניקה ומזרקי הדלק של המנוע ומביא לשיפור בביצועים בדומה לזה האופייני למנועים הנעזרים במגדש טורבו או במגדש על. 

כזכור, מנועי בעירה פנימית משלבים בפעולתם דלק ואוויר כדי ליצור תערובות יעילה ככל האפשר לשריפה ובעוד שאין בעיה לספק ולהזריק כמה דלק שרוצים למנוע, כמות האוויר שניתן להזרים תלויה למעשה בנפח הקיבולת של הצילינדרים ובשל כך ככל שנפח המנוע גדול יותר כך ניתן להגיע להספק גבוה יותר.

 אבל כבר בשנות ה-30 של המאה ה-20 מהנדסי רכב שונים מצאו דרכים לעבוד על חוקי הפיזיקה ולאפשר אספקת אוויר נוספת בעזרת דחיסתו של אוויר למנוע בלחץ גבוה מזה האטמוספרי.

טורבו
הרעיון הזה מסתובב כבר שנים אך עד כה טענו שהוא בלתי ישים

בבסיס הרעיון טורבינה קטנה שעובדת במהירות גבוהה ביעילות ובתיאום עם המנוע ודוחסת אוויר. מגדש הטורבו מופעל על ידי ניצול גזי הפליטה הנפלטים מפעולת המנוע ואילו מגדש העל מופעל באמצעות רצועה המחוברת לגל הארכובה של המנוע. שתי המערכות בהחלט יעילות אך מסובכות ויקרות למדי ולכאורה הרעיון לדחוף את האוויר למנוע בעזרת טורבינה חשמלית קטנה נשמע יותר מהגיוני, פשוט ויעיל - גם זול.

עם זאת, מומחי רכב מסתייגים מהשיטה ומסבירים שזה לא כל כך פשוט והצורך בדחיסת נפחי אוויר גדולים בתזמון מדויק עם פעולת המנוע לא אפשרית בעזרת מדחסי האוויר החשמליים הללו ולחיזוק עמדתם הם מציינים את העובדה שאף יצרן רכב לא באמת משתמש בטכנולוגיה הזו.

 אז זהו, עכשיו זה משתנה ובעוד שניתן להעריך שהיעילות של אותם מגדשים חשמליים שנמכרים בפרוטות ב-eBay  באמת מוגבלת, אודי חושפת אב טיפוס למנוע כפול מגדשים המשלב, ככל הנראה לראשונה בדגם שאמור להפוך לסדרתי בעולם הרכב, בין מגדש טורבו למגדש חשמלי.

כמו במנועים כפולי מגדשים העושים שימוש בצמד מגדשי טורבו או משלבים בין מגדש טורבו למגדש על, הרעיון במנוע הV6- דיזל הניסיוני של אודי הוא להעניק למנוע רמת דחיסת אוויר אופטימלית בכל טווחי הפעולה ולבטל את תופעת השהיית הטורבו המתרחשת מרגע הלחיצה על דוושת התאוצה ועד לכניסת המגדש לתחום פעולה יעיל ואפקטיבי אשר אופיינית בעיקר למנועים קטני נפח הנעזרים במגדשים גדולים יחסית עם לחץ גדישה גבוה. על פי התכנון של אודי, המגדש החשמלי יעזור לדחוף ולספק למנוע אוויר גם לפני שהטורבו נכנס לפעולה.

המגדש החשמלי, שיותקן אחרי האינטרקולר וממש לפני כניסת האוויר למנוע, יעבוד במלוא העוצמה בטווח הסל"ד הנמוך, במיוחד בעת יציאה של הרכב מהמקום, יעניק דחיסה נוספת לאוויר המגיע מהטורבו ויפסיק לפעול ברגע שמגדש הטורבו, בעל יכולות הדחיסה הגבוהות בהרבה, יגיע לטווח הפעולה האפקטיבי שלו.

 לטענת אודי הטכנולוגיה החדשה מסתמנת כיעילה במיוחד ובניסויים שהחברה ערכה בהם השוותה בין הנוע הדיזל הסדרתי עליו הוא מבוסס לבין אב הטיפוס עם המגדש החשמלי נרשם הבדל דרמטי בביצועים, במיוחד בעת זינוקים מהמקום. 

כך למשל מדווחים באודי כי במבחן בו צמד המכוניות הוזנקו ראש בראש, כבר לאחר 3 שניות המכונית שצוידה במנוע עם המגדש החשמלי הקדימה במרחק השווה לאורכן של 2 מכוניות את המכונית הסדרתית.

>> שובו של הטורבו  

טורבו
באודי מדווחים על שיפור משמעותי בעוצמת המנוע ותגובת הדוושה בסיבובי מנוע נמוכים