הבום הטכנולוגי בתחילת המאה העשרים, ששינה בתוך כמה שנים את דרך החיים ואת אופן התנועה של האנשים על פני הכדור הזה עורר בפני רבים ציפיה לכך שבתוך זמן קצר שלל טכנולוגיות ממחוזות המדע הבדיוני יהפכו לזמינות ויומיומיות ובוודאי שלא יחלוף זמן רב עד שגם השמים והים יהפכו למקומות בהם כלי תחבורה קטנים ואישיים יוכלו לנוע בקלות. חלפו יותר ממאה שנים ואמנם התקדמנו לא מעט, אבל עדיין כלי הרכב שלנו לא מסוגלים לעזוב את הכבישים.
פעם בשנה, בפורים, אנו מרשים לעצמנו לחלום בהקיץ ולדמיין שאנחנו לא פחות מכוכבי על או לפחות דמויות מארץ נהדרת.
גם כלי תחבורה, מסתבר, יכולים להתחפש. במיוחד לפורים קבלו מכוניות שהחליטו להתחפש לכלי טיס, ליאכטות ואפילו לצוללות.
מכונית שהיא גם צוללת
בשנת 2008 בתערוכת ז'נבה הציגה סדנת רינספיד השוויצרית אב טיפוס למכונית מקורית במיוחד המשלבת בין מכונית דו מושבית פתוחה, סירה ו... צוללת.
רינספיד סקובה הוצגה כמכונית תצוגה אך לאחרונה הודיעה הסדנה שהיא מתכוונת להתחיל בקרוב לייצר את יצור הכלאיים המוזר הזה לכל דורש .
במבט ראשון הסקובה נראית כמו מכונית ספורט נאה ודי סטנדרטית, אין עליה שום פריסקופ או גשר פיקוד ולמעשה היא נראית כמעט זהה ללוטוס אליז שעליה היא מבוססת, אבל לצורך ההסבה המקצועית מחיית יבשה ליונק ימי מתחת לפני השטח התרחשו לא מעט שינויים: בשלב ראשון הוצא מהמכונית מנוע הבנזין ובמקומו הושתלו שלושה מנועים חשמליים כשאחד אחראי על ההתקדמות ביבשה והשניים הנותרים על השייט והצלילה מתחת לפני המים.
כשהסקובה עוברת מהיבשה למים יש לה יכולת ציפה ואפשר לשייט איתה בנינוחות מעל פני הים. ברגע שרוצים לרדת מתחת לפני המים פותחים פתחים מיוחדים בדלתות והמים מתחלים למלא חלל במכונית שעמיד במים – כולל במי מלח, עד שהיא מתחילה לשקוע.
כידוע מתחת למים קשה לנשום אבל כשאתם על סיפונה של הסקובה לא צריך למהר לקחת נשימה גדולה ולמלא את הריאות או לסחוב על הגב בלוני חמצן. הדשבורד של המכונית כולל שני וסתי אוויר נשלפים המחוברים למיכל חמצן המותקן ברכב ומאפשר שהות ארוכה מתחת למים בעומק של עד עשרה מטרים.
התנועה מתחת למים נעשית על צמד מדחפים והניווט נעשה על ידי ידי סילוני מים היוצאים משני צדי הרכב.
למרות הנוחות הסקובה היא לא הכלי המתאים לצליחת האוקיינוס במיוחד בשל מהירות תנועה עלובה למדי מתחת למים העומדת על לא יותר מ-3 קמ"ש. מעל פני המים היא קצת יותר מהירה כשבשייט המהירות המרבית עומדת על 6 קמ"ש ובכביש היא מסוגלת להגיע למהירות יותר הגיונית של 120 קמ"ש.
בעידן בו המודעות הסביבתית היא כבר לא דבר שאפשר להתעלם ממנו חשוב חשוב לציין שהמכונית-צוללת של רינספיד אינה מזהמת כלל, לא את האוויר ולא המים.
מכונית שהיא גם בית וגם יאכטה
בארץ הקטנה שלנו הנגמרת אחרי כמה שעות נסיעה ומוקפת במדינות לא ידידותיות במיוחד כמעט ואין קרוונים אבל באירופה, אוסטרליה ובמיוחד בארצות הברית מדובר בתרבות של ממש.
דרך הטיול הזאת צוברת כל העת תאוצה ופופולרית במיוחד בקרב פנסיונרים מבוססים שעוזבים את החיים האפרוריים שחיו במשך עשרות שנים ויוצאים למסעות ארוכי טווח שאורכים חודשים ולעתים אפילו שנים ברחבי אמריקה הגדולה. לא מדובר בטיולים בסגנון קמפינג. הקרוונים המודרניים מציעים, בהתאם לתקציב, נוחות ופאר על פי התאמה אישית וכוללים, לבד ממטבח מאובזר, מיטות מפנקות, סלון אירוח וחדרי אמבטיה ושירותים גם לא מעט לוקסוס לפי רצונו ותקציבו של הלקוח שהופכים אותם למקום מאוד נעים ונוח לחיות בו.
הקרוונים הגדולים, כמו יאכטות מפוארות, מציעים יכולת לטייל בכל מקום מבלי שיהיה הצורך לארוז מזוודות ולהטלטל בין חדרי מלון.
כמו לכל כלי גם לקרוון יש את המגבלות שלו וממש כמו שטיול ביאכטה מחייב סמיכות לים או לאגם כך גם טיול בקרוונים יכול להתקיים רק על כבישים.
לכאורה זאת לא נראית גזרה שאי אפשר להסתדר איתה אבל חברת טרה-וינד (אין קשר משפחתי, נ.ו) החליטה שאין שום דבר שצריך לעצור את הלקוח בעל הממון בחיפושיו אחר אתרי טבע חדשים ובמציאת המקום המושלם למנוחת לילה וכדי שגם ימים ואגמים לא יהוו מכשול מציעה החברה קרוון פאר אמפיבי!
אמנם זו לא היאכטה להקיף איתה את העולם וגם רצוי שלא יהיו יותר מדי גלים גבוהים אבל מעבר לכך מדובר בשילוב בין קרוון יבשתי ויאכטה ימית לכל דבר הכולל גם מערכת ניווט ימי, הגה כמו של סירה ואפילו מרפסת שיזוף כמתבקש.
מכונית שיכולה לעוף
חברת טרפוג'יה ממסצ'וסטס שבארצות הברית הציגה לאחרונה את ה"טרנזישן", המכונית-מטוס הראשונה שעומדת בכל התקנות והדרישות של הרשויות השונות לשמש כמכונית על הכביש (כולל למשל כריות אוויר ופגוש קדמי) וככלי תעופה בשמיים. הרעיון להשקיע ממון רב כדי להפוך את אותו חלום ישן של מכונית מעופפת למציאות ולהגיע לשלב יצור סדרתי של מטוס-מכונית עלה במוחו של קרל דיטריך, אחד מבעלי החברה, דווקא בשל שינוי חוקתי בחוקי התעופה האמריקאיים המאפשרים כעת לקבל רישיון טייס למטוס קל כבר לאחר 20 שעות טיסה.
השינוי הזה פותח את השמים בפני עוד ועוד אנשים ובעלי החברה מאמינים שה"טרנזישן" יוכל להפוך לכלי שימושי במיוחד בעבור אנשי עסקים המרבים לצאת לפגישות מרוחקות מחוץ למשרד.
אמנם ה"טרנזישן" יכול בהחלט לטוס אך על מנת להמריא הוא זקוק למסלול המראה באורך של 500 מטרים או רצועת כביש מספיק ארוכה ופנויה, מה שמונע ממנו לשמש כפתרון להתחמקות זריזה וספונטנית מפקק תנועה או עומס מתקרב. גם על מנת לנחות המטוס-מכונית הזה צריך מסלול, אבל לבד משתי המגבלות הללו מדובר בכלי שימושי מאוד שמציע את הטוב משני העולמות מבלי לעשות פשרות גדולות מדי בדרך.
בזמן טיסה המנוע, שעושה שימוש בדלק רגיל של מכוניות ולא בדלק תעופתי יקר, מניע את המדחף האחורי שמעניק את יכולת התעופה במהירות של קרוב ל190 קמ"ש.
בזמן נסיעה על הכביש, לאחר שהכנפיים מקופלות על ידי מנגנון אוטומטי בתוך כ-20 שניות, אותו המנוע מניע את הגלגלים האחוריים ומאפשר יכולת תנועה ושימושיות ממש כמו של כל רכב סטנדרטי.
בטרפוג'יה אפילו מדווחים על צריכת דלק סבירה: כ-14 ק"מ לליטר על הקרקע ו-10 ק"מ לליטר באוויר. הטרנזישן מציע גם מרווח טוב לארבעה נוסעים ולמטען.
בחברה מדווחים שכבר בשלב זה, לפני תחילת השיווק הרשמית, התקבלו כמה עשרות הזמנות. אבל, בשלב זה, לא נראה שהכלי המהפכני הזה יהפוך בקרוב ללהיט מכירות היסטרי שישנה את הדרך בה אנשים מגיעים מנקודה א' לנקודה ב', כי מעבר למראה המשונה הוא בעיקר מאוד יקר ועולה כמעט 200 אלף דולר, יותר ממחירם יחד (בארצות הברית) של מכונית מנהלים מפנקת ומטוס קל, כמעט חדש, מסוג ססנה.
>> הגאדג'טים הכי הזויים בעולם הרכב
>> ההודי שטוען שמצא את הדרך לגרום למכונית לעופף
>> כך תקשטו את המכונית שלכם לכבוד פורים
>> mako רכב בפייסבוק - כל החידושים המוטוריים מגיעים לפייסבוק שלכם