בערך שניה אחרי שהומצאה המכונית נולד גם ענף עברייני חדש – גניבת מכוניות.
הערך הגבוה של החפץ שמושאר ברשות הכלל, הקלות היחסית שבפריצה ונוחות המילוט הפכו את גניבת המכוניות לאחת מהעבירות הנפוצות בעולם.
כך, אחרי רגע של פחד ומעבר מ"שומר חוק" ל"עבריין", הן מחכות בשלל סוגים, גדלים וצבעים.
עוד בערוץ הרכב של mako
תופעה: מביימים גניבות כדי לקבל כסף מהביטוח
צפו: ככה שוחטים מכונית בפחות מ-10 דקות
ישנם גנבים שגונבים מכונית בשביל סיבוב בשכונה או כדי להגיע למקום כלשהו, אחרים גונבים מכונית כדי להשתמש בה לביצוע עבירות ופשעים אחרים וישנם כאלה שזוהי עבודתם וממש כמו שאנו יוצאים בבוקר למשרד הם יוצאים לגנוב מכונית על פי הזמנה שהם מקבלים מהבוס.
אז מה גונבים? מכוניות יקרות? פופולריות? ספורטיביות? חדישות? או אולי דווקא ישנות? לכאורה, נראה טבעי שההעדפה של העבריינים תיפול תמיד על מה שיותר יקר וחדיש, האמנם כך הדבר?
מה מרגש את הגנבים באמריקה?
השבוע התפרסמו נתונים אמריקאים מעניינים מאוד בדבר העדפותיהם של גנבי הרכב בארץ הדוד סם ב-2013. הממצאים בהחלט מפתיעים מאוד אך עקביים כבר שנים רבות.
כרגיל, כמעט כמו בכל שנה, הונדה זוכה בכבוד המפוקפק עם כ-100 אלף יחידות של אקורד וסיוויק שנגנבו בשנה הקודמת, דבר שמעניק לה את שני המקומות הראשונים ברשימת המכוניות האהובות ביותר על ידי הגנבים באמריקה.
עם זאת, מסתבר שעיקר הגניבות הן דווקא של הגרסאות הישנות יותר משנות ה-90 של מודלים אלה וכך למשל על כל גניבה של הונדה אקורד 2013 נגנבים 30 רכבי אקורד משנת המודל 1996.
המומחים מסבירים שההעדפה של הגנבים לדגמים הישנים נובעת בעיקר מההתקדמות הגדולה של מערכות ההגנה המובנות בכל רכב חדיש שמקשות מאוד על גניבה קלה, אך מציינים גם שמאחר שמכוניות ישנות לרוב לא מבוטחות בביטוח מקיף יש בשוק דרישה לחלפים זמינים במחירים נמוכים, בעיקר בקרב קהלים חלשים מבחינה סוציואקונומית.
בארצות הברית טנדרי פיק-אפ זוכים לפופולריות נרחבת לא רק בקרב שיפוצניקים וחקלאים וגם הגנבים כנראה מעריכים מאוד את השימושיות ואת הישיבה בעמדה השלטת ובמקומות ה-3 וה-4 ברשימת הנגנבים אנחנו פוגשים את הסילברדו של שברולט ואת ה-F150 של פורד עם קצת יותר מ-25 אלף יחידות מכל מודל שהחליפו בעלות בדרך לא חוקית.
במקום החמישי אנחנו פוגשים את הקאמרי של טויוטה, מכונית סדאן משפחתית במימדים אמריקאים שנחשבת לכלי אמין ויעיל שאהוב מאוד על האמריקאים וגם על כ-15 אלף גנבי רכב ברחבי ארצות הברית.
במקום השישי טנדר פיק אפ נוסף, הראם של דודג', עם כ-11 אלף גניבות.
לא מדובר ברכב ממש סקסי ובין היתר הוצמדו לו כינויים מעליבים כמו רכב ל"סוקר מאם", אבל אין ספק שדודג' קרוואן (זהה לקרייזלר גרנד וויאג'ר המוכר במחוזותינו) הוא רכב סופר יעיל לשימושיים משפחתיים. מסתבר שגם כ-11 אלף גנבים חשבו כך ובחרו להצטייד בו בדרך לא חוקית במהלך השנה החולפת.
מי היה מאמין שלמרות כל החיבה לישיבה על הגובה ולרכבי הפנאי האופנתיים הם רק בקושי יצליחו להיכנס לעשיריה הפותחת ברשימת המבוקשים על ידי הגנבים, עם כ-9,200 רכבי גרנד צ'ירוקי במקום ה-8.
המכונית הנמכרת בעולם, הקורולה של טויוטה, מצליחה רק בקושי להתברג בעשיריה הפותחת של אמריקה עם 9,000 גניבות הממקמות אותה במקום התשיעי.
ניסאן אלטימה סדאן, משפחתית במימדים אמריקאים שעשתה לאחרונה עליה לארץ, סוגרת את העשיריה הכללית אך בה בעת נמצאת בראש רשימת המכוניות הדנדשות עם 810 יחידות של אלטימות מודל 2013.
בשנת 2013 נגנבו ברחבי ארצות הברית כ-700 אלף כלי רכב ועל אף שזה נשמע כמו מספר מטורף למעשה מדובר בנתון הנמוך ביותר שנרשם מאז שנת 1967 ורחוק רחוק מהשיא של 1.66 מיליון רכבים שנגנבו בארץ הדוד סם בשנת 1991.
העדפותיהם של הגנבים הארצישראלים
תודו שהרשימה שלעיל היא לא בדיוק הרשימה שדמיינתם שתגיע מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. מה קורה כאן בלבנט? ובכן, בצל מטחי הרקטות והלחימה ב"צוק איתן" המשטרה פרסמה לפני מספר שבועות את הנתונים החצי שנתיים של 2014 המצביעים - מי אמר שאין כאן גם חדשות טובות? - על ירידה של כ-20 אחוזים בגניבות הרכב מאז תחילת השנה עם כ-8,000 רכבים שהחליפו בעלות באופן מפתיע, מבלי לבקר בסניף בנק הדואר.
כמו בשנים האחרונות גם במחצית הראשונה של 2014 נראה שכלי הרכב הפופולרים ביותר על הגנבים הארצישראליים הם בכלל אופנועים עם 593 קטנועי סאן יאנג במקום הראשון ו-330 אופנועי קימקו במקום השני.
באופן עקבי גנבי ישראל סובלים מדיליי קל ובעוד שעד לפני מספר שנים מלכת שנות השמונים, סובארו DL , הייתה המבוקשת ביותר על ידי הגנבים ובשנים האחרונות מלכת שנות ה-90 הלנסר של מיצובישי זכתה לביקושים ערים, הרי שכעת לראשונה את הבכורה בקרב המכוניות כובשת מלכת העשור הראשון של המילניום השלישי, מאזדה 3, שנמצאת במקום השלישי (והראשון מבין המכוניות) עם כ-300 יחידות מאז ראשית השנה.
מסתבר שגם אופנת המיני שתוקפת את ישראל לא נעלמה מעיניהם של הגנבים ובמקום הראשון בקרב מכוניות בנות לא יותר משנתיים אנו פוגשים את הפיקנטו הקטנה של קיה.
למה לא לגנוב איזו פורשה או לפחות ב.מ.וו ?
כשהחוק לא מבדיל בין גניבת מכונית ששוויה מאות אלפים למכונית ששוויה אלפים בודדים, קצת קשה להבין מדוע הגנבים לא נותנים לדמיונם להשתולל אלא בוחרים שוב ושוב באותן מכוניות פשוטת ומוכרות, אך כשמתעמקים ונכנסים למוח קרימינלי בכל זאת אפשר למצוא כמה סיבות לבחירות התמוהות.
בראש ובראשונה יש סיבה טריוויאלית – פשוט, הרבה יותר קל לגנוב מכונית ישנה. המכוניות החדשות מצוידות רובן ככולן במפתח המשלב אימובלייזר מובנה. להבדיל מהקודן הטיפשי שמתקינים בארץ אותו כל גנב סוג ז' מנטרל בדקה, איימובלייזר מובנה מונע כל אפשרות להתנעת המכונית ללא מפתח הכולל שבב עם הקוד הספציפי, דבר שמאלץ את הגנבים להגיע עם מנעול מותאם או מחשב ניהול מנוע שהכינו מבעוד מועד. בנוסף, מכוניות חדשות רבות מצוידות במערכות איתור GPS שמחוברות למוקדים המאוישים מסביב לשעון ושולחים סיירים למרדפים.
בל נשכח גם שמכונית משומשת היטב מושכת הרבה פחות תשומת לב והסיכוי שתעוכב במחסומים משטרתיים נמוך.
דבר שני ומשמעותי לא פחות הוא הצורך בחלפים. רוב גניבות הרכב נעשות לצורך שחיטה ופירוק הרכב לחלקי חילוף. הביקוש לחלפים של מכוניות ותיקות גבוה בהרבה מחלפים למכוניות חדשות, בעיקר משום שמרביתן אינן מבוטחות בביטוח מקיף ובמקרה של תאונה עלויות חלפים חדשים גורמות לאי כדאיות התיקון. בנוסף, אין לשכוח את הצורך המתמיד בחלקים להחלפת כאלה שסיימו את חייהם בשל הגיל המופלג וכך, למרות ששווי רכב ותיק כיחידה מורכבת עשוי להיות לא גבוה במיוחד, בחלקים שוויו יקר מפז.
אז מה עושים? איך שומרים על הגלגלים הדי מעפנים שלכם שחשבתם שבוודאי איש אינו חושק בהם?
קודם כול הקפידו לנעול את הרכב תמיד, גם בעצירה לחמש דקות. זכרו, גנב מיומן לא צריך יותר מדקה.
השתדלו לחנות במקומות מוארים ומרכזיים ולא בסמטאות חשוכות והשתמשו באמצעי מיגון במחוזות נוסטלגיים כמו מנעול רב בריח למוט ההילוכים הזכור מהאייטיז. אמנם כל גנב יודע לנטרל הגנה שכזו אבל זה לוקח זמן ולרוב יש להניח שהוא פשוט ימשיך לגרוטאה הבאה.