היום (ג') יגיש חבר הכנסת איתן כבל הצעת חוק האוסרת על חברות ביטוח לשכנע מבוטחים בתמריצים שונים לתקן את רכבם במוסכי הסדר.
לכאורה, בעבור רבים מכם, המשפט האחרון בוודאי נשמע כמו סינית למתקדמים אך מדובר בנושא חשוב ביותר שנוגע לכל מי שרכבו מעורב בתאונה ומתוקן על ידי חברות הביטוח.
על פי המצב הקיים כיום אמנם כל מבוטח זכאי לבחור בעצמו את המוסך בו יתוקן רכבו אך אם יבחר לעשות כך יופתע לגלות כי שיעור ההשתתפות העצמית בעבור תיקון במוסך שלא נמצא בהסדר עם חברת הביטוח עשוי לזנק באלפי שקלים. יתרה מזאת, במקרים רבים לקוחות טוענים כי חברות הביטוח הפעילו עליהם לחץ של ממש כדי שיתקנו את רכבם במוסך ההסדר ובמידה ולא בחרו לעשות זאת לא פעם חברות הביטוח הערימו קשיים ועכבו את החזרי הכסף למבוטחים.
לטענת מומחים בענף, חברות הביטוח לא מעדיפות מוסכים מסוימים רק בשל תנאים ותעריפים נוחים שהם נותנים להם, אלא לעתים מדובר במערכת שלמה שרואה לנגד עיניה רק את טובת חברות הביטוח ומתעלמת מטובתו ובטיחותו של המבוטח, עושה שימוש בחלקים לא מקוריים, מצמצמת את הערכות הנזק, מפחיתה את שיעורי ירידת הערך ולעתים אף עלולה להביא לסיכון ממשי לחיי אדם ולרכוש.
במחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים, ב'פורום התיקון הבטוח' ובמועצה הישראלית לצרכנות התקבלו ומתקבלות מאות תלונות של בעלי רכב בעניין פגיעות צרכניות שנגרמות למבוטחים על ידי חברות הביטוח במוסכי ההסדר שלהן.
על פי הצעת החוק החדשה בפוליסות לביטוח רכב שיעור ההשתתפות העצמית יהיה זהה בכל מוסך בו יבחר המבוטח לתקן את רכבו ועל חברות הביטוח ייאסר להפעיל לחץ מחד או להעניק הטובות מאידך בהתאם למוסך בו יבחר המוטח לתקן את רכבו.
לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "על הצרכן להבין כי אין מתנות חינם בחיים וההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים ברמת תיקונים נמוכה, משום שחברות הביטוח דורשות ממוסכי ההסדר להשתמש בחלפים זולים ולהעניק שומות לקויות לרבות פיצוי מופחת בגין ירידת ערך".