אין תמונה
לא, זו לא מבחנה משיעור ביולוגיה

אחרי שרובנו כבר הספקנו לשכוח את פרשיית דוושת התאוצה הנתקעת במכוניות טויוטה שהסעירה את העולם בראשית 2010, עלו השבוע לרשת שני סרטונים שצולמו במצלמות דשבורד ותיעדו את אחד מתסריטי האימה שמפחידים כל נהג – מכונית המתחילה לפתע להאיץ בעוצמה בפול גז.

בשני הסרטונים שמגיעים אלינו מדרום קוריאה וצולמו, יש לציין, במכוניות שאינן מתוצרת טויוטה, נסיעה שגרתית הופכת לפתע לסצינה מעוררת אימה כשהמכונית מתחילה להאיץ בעוצמה ללא יכולת שליטה. בשני המקרים במשך כעשרים שניות הנהגים מאחורי ההגה מצליחים לנווט את הרכב המאיץ בצורה מרשימה למדי בין המכוניות מסביב תוך כדי מעבר נתיבים מהיר, נסיעה על השוליים וחציית צמתים באור אדום אך ככל שהמהירות עולה השליטה ברכב הופכת לקשה יותר ושני הסרטונים מסתיימים בצורה מפחידה ופתאומית בהתנגשות מאחור במהירות גבוהה ברכב שנסע במהירות איטית יותר.

כמו במקרה המזעזע שגרם בזמנו להתפוצצות פרשיית הדוושה של טויוטה בו נהרגו ב-2009 ארבעה בני משפחה לאחר שדוושת התאוצה נתקעה במכוניתם על כביש מהיר באזור סן דייגו והמכונית התרסקה בסופו של דבר במהירות של מעל ל-200 קמ"ש לא לפני שנוסעי הרכב, ביניהם גם שוטר תנועה, הספיקו להתקשר למוקד החירום ולזעוק לעזרה, גם במקרים אלה שהתרחשו על סיפונן של יונדאי סונטה וב.מ.וו חדישה נראה כי האוחזים בהגה עושו מאמצים רבים להימנע מהתאונה אך משום מה לא נקטו פעולה פשוטה מעין כמוה שהייתה פותרת את הבעיה ברגע ובקלות.


שימו לב: הסרטון הזה תועד במצלמת דשבורד עם GPS ובחלקה העליון של התמונה ניתן לראות את מהירות הרכב בעת התאונה - 117 קמ"ש.

אמנם לא ברור מה גרם במקרים המתועדים בצמד הסרטונים המצורף לדוושת התאוצה להתקע אך תהא הסיבה אשר תהיה – כשל אלקטרוני, כבל מכני שנתפס או אפילו שטיחון נוי שזז ממקומו והצמיד את הדוושה לרצפה – אם פועלים בצורה נכונה קל מאוד לסיים את המצב המפחיד הזה במהירות, בקלות ובבטחה.

כאן ב-mako רכב אנו ממליצים לכם לקרוא את המדריך הקצר בעיון – רצוי פעמיים -  ולדאוג לאפסן את המידע הלא מסובך שבו במקום זמין בתודעה שלכם, הוא בהחלט יכול להציל לכם את החיים.


אימה בכביש המהיר. נהג הב.מ.וו מנסה להתחמק מתאונה אך לבסוף מתנגש ברכב איטי במהירות של מעל ל-100 קמ"ש.

מה עושים אם הרכב מתחיל לפתע להאיץ בעצמו, ללא שליטה:

1. מנוע הרכב מעביר את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת ההילוכים. הפרדה של כוח המנוע מתיבת ההילוכים יפסיק מיידית את תאוצת הרכב ויאפשר עצירה בטוחה. במילים ברורות יותר: ברכב ידני יש ללחוץ על הקלאץ' עד הסוף וברכב אוטומטי פשוט להעביר את ידית ההילוכים למצב ניוטרל,  להשתמש בבלמים ולעצור בזהירות בצד הדרך. לאחר העצירה – לכבות את הרכב.

לאלה מביניכם החוששים שפעולה כזו עלולה לגרום נזק כבד למנוע נציין שבכל מקרה זה עדיף מתאונה אבל גם נרגיע ונסביר שאמנם המנוע יטפס לטורים מקסימליים אך שם הוא יפגוש את מערכת ניתוק ההצתה ולמרות הרעש שישמע המנוע לא יהרס.

2. במידה ומאיזו סיבה בלתי ברורה אין אפשרות לנתק את המנוע מתיבת ההילוכים והמכונית ממשיכה להאיץ, יש לזכור שכל הרכבים מצוידים במערכות בלמים חזקות. פשוט לחצו על דוושת הבלם בנחישות רבה, בחוזקה. על אף עוצמת המנוע הרכב יאט מאוד ואף יגיע למצב עצירה מלאה. במידה וזה לא קורה, כשמגיעים למהירות נמוכה יחסית ובמידה שהרכב מתקשה להגיע למצב עצירה יש לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' למצב כבוי אבל להשאיר את המפתח בסוויץ' כדי למנוע נעילה של ההגה).

שימו לב! עם כיבוי המנוע ההגה יהפוך לקשה וכך גם הלחיצה על דוושת הבלמים אך כשזה נעשה במהירות נמוכה יחסית לא קשה לשלוט ברכב גם במצב זה.

3. במקרה הכי גרוע ובמידה שמסיבה כלשהי לא ניתן לבצע את הפעולות שהסברנו בסעיפים הקודמים אזי אין ברירה אלא לכבות את הרכב (לסובב את המפתח בסוויץ' ולא להוציא אותו!) לא משנה באיזה מהירות הוא מתקדם. אמנם, השליטה ברכב תהיה קשה יותר במיוחד בשל החלשות עוצמת הבלימה שתדרוש הפעלת לחץ מסיבי על דוושת הבלם אך עדיין, כשכוח המנוע לא דוחף קדימה זה בהחלט אפשרי. גם ההגה יהיה קשה יותר אבל ניתן לשליטה. לאחר האטה מסוימת אפשר להעזר גם בבלם היד שאמנם פועל רק על הגלגלים האחוריים אבל בהחלט יכול להאט את הרכב.

חשוב להדגיש! במקרה חירום ברכב כשהכל מתרחש מהר אתם הנהגים חייבים לסמוך על עצמכם – המטרה היא לעצור את הרכב במהירות ואתם חייבים לפעול בזריזות ובנחישות. 

>> 2015: המכוניות יזעיקו בעצמן את כוחות ההצלה במקרה של תאונה