בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
בשנים האחרונות למדנו לחשוב שגם המכוניות הקטנות מספקות הגנה פסיבית טובה |צילום: נעם וינד
במשך שנים רבות לא מעט אנשים נרתעו מרכישת מכוניות קטנות מחשש שבמקרה של תאונה חלילה אלו ימעכו בצורה מסוכנת ולא יעניקו לנוסעים הגנה מספקת.

אך בעוד שבעבר היה ברור שככל שיש יותר מטראז' של פח שמגן על הנוסעים, כך הסיכוי שיפגעו יהיה נמוך יותר, בשנים האחרונות המגמה השתנתה ואל מול "מבנה הטנק" של פעם, מוצגים כיום תכנונים המשלבים בין טכנולוגיות אקטיביות ופסיביות, חגורות בטיחות מתקדמות, שלל כריות אויר ואזורים סופגי אנרגיה שאמורים להעניק הגנה טובה לנוסעים גם ללא יותר מדי פח מיותר. 

כך אפילו מכוניות קטנות ממש מצליחות היום להשיג דירוגים יפים של 4 ואפילו 5 כוכבי בטיחות בדירוג מבחני הריסוק של  NCAP האירופאי או מקבליו מעבר לים. 
לפני כשנה וחצי ארגון חברות הביטוח האמריקאי,IIHS, עורר סערה גדולה כשערך מבחן ריסוק מחמיר מסוג חדש המדמה מה קורה במקרה של התנגשות חזיתית בין שני כלי רכב או עצמים דוממים דוגמת עץ או עמוד במקרה שהחפיפה בין השנים עומדת על 25 אחוזים משטח החזית של הרכב ולא 40 אחוזים כפי שנהוג היה לבחון במבחני הבטיחות המקובלים בעולם.

מבחן ריסוק מכוניות קטנות IIHS
מבחן ריסוק מכוניות קטנות IIHS - תוצאות מביכות במקרים של תאונות עם חפיפה חלקית קטנה

המבחנים בוצעו במהירות המקובלת של 64 קמ"ש ולמרות שלכאורה שינוי של 15 אחוזים בשטח הפגיעה לא היה צריך להיות משמעותי במיוחד מבין 11 מכונית משפחתיות פרימיום שנבחנו רק 2 זכו לציונים טובים.

אתמול ב-IIHS פרסמו תאוצות של מבחן דומה שערכו ל-11 מכוניות קטנה והתוצאות, איך נאמר זאת בעדינות, לא מעודדות עבור מי מבינכם שמתניד במכונית קטנה.


שברולט ספארק - היחידה שזכתה בציון עובר

למעשה אף אחת מהמכוניות הנבחנות, שרובן זכו ב-4 או 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP, לא זכתה לציון טוב במבחנים המחמירים החדשים של IIHS ורק אחת המתמודדות, הספארק של שברולט, הצליחה להשיג דירוג עובר מתקבל על הדעת. 4 מכוניות ביניהן מאזדה 2, קיה ריו, טויוטה יאריס ופורד פיאסטה הצליחו לקבל את הציון "גבולי" ואילו 6 מכוניות, שרובן כמו מיצובישי ספייס סטאר, יונדאי i25 אקסנט, פיאט 500 והונדה ג'אז, נמכרות גם בארץ זכו לציון המביך - עלוב.


טויוטה יאריס זוכה לציון גבולי

בב-IIHS מדגישים כי לא מדובר במבחן תיאורטי והוא מדמה מצבים רבים מחיי היום יום של התנגשות בין מכוניות שניסו לחמוק מפגיעה חזיתית על ידי סטייה חדה של ההגה ברגע האחרון ופגיעות של רכבים בעמודים, גדרות הפרדה או עצים בצד הדרך ולטענת אנשי הארגון תאונות מסוג זה מהוות כ-20 אחוזים מסך כל התאונות הקטלניות עם הרוגים בארצות הברית.


מיצובישי ספייס סטאר נכשלת


גם האקסנט של יונדאי מתקשה להרשים

אמנם יש לזכור שגם מכוניות גדולות ויוקרתיות בהרבה זכו בעבר בתוצאות לא מחמיאות במבחן הספציפי הזה אך ההישגים של המכוניות הקטנות מטרידים במיוחד וממחישים כי יתכן שלגודל עדין יש משמעות  במקרה של תאונה ומדגשים את העובדה, על אף שאין עוררין על תרומתם האדירה של מבחני הריסוק הפומביים לשיפור בטיחות כלי הרכב, שעדיין מדובר במבחן בתנאי מעבדה ידועים מראש שיצרני הרכב למדו להתכונן אליהם ולתכנן רכבים שיצטיינו במבחנים אלה ולאו דווקא כאלה שיהיו חזקים ועמידים באמת בפני כל תאונה בחיים האמתיים. סעו בזהירות!

>> הסיפור המלא על מחקרי הבטיחות ומבחני הריסוק, מתאונת הדרכים הראשונה ועד ימינו