גיא תמרי. אלוף הרכיבה נדרס למוות (צילום: חדשות 2)
רוכב האופניים גיא תמרי ז"ל, שנפגע אתמול על ידי מכונית נהוגה בידי נהגת שחזרה ממשמרת לילה|צילום: חדשות 2

תאונת הדרכים בה נהרג אתמול רוכב האופנים גיא תמרי מפגיעת מכונית בה נהגה נהגת שסיימה עבודה במשמרת לילה בנמל התעופה העלתה שוב לכותרות את סוגיית ערנות הנהגים בכבישים שבדרך כלל לא זוכה לעלות לסדר היום הציבורי.

אמנם, בשלב זה לא ברור מעל לכל ספק אם התאונה התרחשה כתוצאה מסטייה לשוליים של הנהגת או שהפגיעה התרחשה כשרוכב האופניים נסע בנתיב כלי הרכב בכביש הבין עירוני, אבל במידה ומאחורי ההגה, באותו רגע גורלי, היה נהג ערני לחלוטין ניתן היה אולי למנוע את התאונה ואת תוצאותיה הקשות.

נהיגה נתפסת אצל רובנו כפעילות שגרתית, כמעט אוטומטית, ומעטים הנהגים שבאמת עוצרים את עצמם מלקחת את הפיקוד על ההגה כשהם עייפים.
מרבית האוחזים בהגה מאמינים שיש בהם מידה מספקת של ערנות כדי לסיים את הנסיעה ולהגיע למנוחה בבית בסיומם של ליל בילויים או משמרת בעבודה.

מרבית הנהגים אכן מצליחים להגיע אל היעד אך נסו להזכר כמה פעמים יצא לכם לנהוג או לנסוע עם מישהו כשרמת הערנות של הנהג הייתה לא בשיאה או אפילו חמור מכך.

בעוד שנושאים כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול ודיבור בסלולרי זוכים להתייחסות נרחבת של גורמי האכיפה והתקשורות בעת האחרונה, נהיגה בעייפות כמעט לא זוכה להתייחסות לבד מהקמפיין הישן "עצור להתרעננות" המקושר עם נהגים מקצועיים האוחזים בהגה במשך שעות ארוכות.

עם זאת, סקר שערכה לאחרונה עמותת "אור ירוק" חושף ממצאים מדאיגים ביותר. מעל ל-80(!) אחוזים הודו שהם נוהגים לעתים כשהם עייפים. יתרה מזאת, רק כמחצית מהנהגים ציינו שהם יעצרו בצד למנוחה במידה וירגישו עייפים מדי בזמן נהיגה, כשבמציאות יש להניח שבמידה ומרחק הנסיעה שנותר לא גדול מרבית הנהגים יחליטו להתאמץ עוד כמה דקות כדי להגיע ליעד. אחוז אחד מהנהגים אף הודה כי נרדם לחלוטין לפחות פעם אחת השנה על ההגה.

14 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי נסעו עם נהג ש"ניקר" על ההגה, שבעה אחוזים ידעו לספר על מקרים בהם הנהג כמעט נרדם וירד מהשוליים ושלושה אחוזים אף ציינו שהאוחז בהגה נרדם על ההגה במהלך נהיגה.

רוכב אופניים נדרס. צילום ארכיון (צילום: חדשות 2)
מה שיכול להתרחש בשניה של ערנות נמוכה |צילום: חדשות 2

מהסקר עולה כי המצב חמור הרבה יותר בקרב הנהגים הצעירים שנוהגים לצאת עד שעות מאוחרות, לעתים אחרי שבוע קשה ונטול שינה בצבא, וקרוב לחמישית מהנשאלים ציינו שבשנה האחרונה "ניקרו" במהלך הנהיגה.

חלק מהנשאלים ציין גם שבמידה והיו מחליטים לעצור למנוחה  במרבית הכבישים אין כמעט מקומות עצירה בצדי הכביש המאפשרים לנהגים עייפים לעצור בבטחה ולהתרענן.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, הגיב על הממצאים: "לצערי, שוב עולה כי נהגים רבים נוסעים תחת עייפות, שמכריעה אותם בסופו של דבר, והיא ה"רוצח השקט" בכבישים. נהיגה במצב של עייפות מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אולם כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותה ועל כן נדרשת אחריות אישית מצד הנהגים".

על כן, בפעם הבאה שאתם עולים על ההגה עייפים, נסו להזכר במקרים בהם ניקרתם לשניה והתעוררתם בבהלה ותבינו שהעייפות חזקה מכל ניסיון להתמודד עימה ואסור לחשוב לרגע שלכם זה לא יקרה.  

>> בכביש נוהגים ולא משתמשים בסלולרי