על אף שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהירות מופרזת מעבר למותר בחוק מהווה גורם שולי לתאונות דרכים, נראה שלאגף התנועה במשטרת ישראל פשוט נמאס מ'הטייסים'- שחורכים את כבישי ישראל במהירות מטורפת ומזלזלים בחוק בצורה בריונית.
לצד מאות אלפי דו"חות על נהיגה במהירות מעל למותר שנרשמו, בשנתיים האחרונות נתפסו על ידי שוטרי משטרת התנועה גם כמה מאות נהגים שנקלטו כשהם נוסעים במהירות גבוהה מאוד (של עד 234 קמ"ש) לא פעם בכבישים בהם המהירות המותרת עומדת על 90 ואפילו 80 קמ"ש.
למרות שחלקם זכו לכותרות מפוצצות בתקשורת, ברוב המקרים כוכבי פורמולת כבישי ישראל זכו, בעזרת עורך דין מיומן, לגזר דין מקל למדי הרחק מאור הזרקורים אשר לרוב הסתכם בשלילת רישיון לתקופה של בין חצי שנה לשנה וקנס של כמה אלפי שקלים. לאחר מכן הם קיבלו את הרישיון בחזרה עלו על ההגה ובמקרים רבים חזרו גם ל'טוס' על הכבישים.
כעת לאחר, בניגוד מוחלט להבטחות של בכירי אגף התנועה, ששנת 2013 הסתיימה בעלייה במספר ההרוגים בכבישים ושתחילת שנת 2014 מסתמנת כקטלנית לא פחות, החליטו באגף התנועה להוריד את הכפפות ולגלות אפס סובלנות לנהגים עבריינים שמזלזלים בצורה בוטה בחוק.
לפני כחודשיים סנ"צ שרית פיליפסון התמנתה לתפקיד ראש מערך התביעות באגף התנועה של המשטרה והחלה להוביל מהפכה בתחום הענישה על נהגים 'טייסים' וכאלה שמוגדרים כ'פצצות מתקתקות' ומסוכנים לציבור. ההנחיה לתובעים באגף התנועה הייתה חד משמעית ומרחיקת לכת: לדרוש עונשי מאסר בפועל ובמידת הצורך גם מעצר עד תום ההליכים נגד נהגים 'טייסים' וכן לבקש פסילת רישיון לשנים רבות.
כך למשל תושב העיירה תל שבע, מחמוד אבו עסא בן 28, שנתפס נוהג במהירות של 202 קמ"ש בכביש צומת גורל- תל שבע (מקום בו מותר לנהוג במהירות של 100 קמ"ש) נדון באחרונה בבית המשפט לתעבורה בבאר שבע לארבעה חודשי מאסר בפועל. אבו עסא טען בפני שוטרי התנועה, כי נהג במהירות בגלל שחזר מביקור אצל אחיו שהיה מאושפז בבית החולים 'ברזילי' באשקלון.
"הייתי עייף מהביקור אז נסעתי במהירות הביתה", הסביר אבו עסא. התובע, עו"ד שי וינר דרש עונש מאסר בפועל. השופט אלון אופיר נעתר לבקשה ובנוסף לעונש מאסר, פסל את רישיון הנהיגה של אבו עסא לשש שנים וקנס אותו ב-1,000 שקל.
למעשה מדובר בעונש עקרוני בבית משפט לתעבורה שכן רק לפני כמה חודשים שופטי בית המשפט העליון גזרו ארבעה חודשי מאסר על תושב דרום הארץ ש'טס' במהירות של 195 קמ"ש במקום 90 קמ"ש.
"נהיגתו במהירות של 195 קמ"ש מלמדת על טרוף הדעת. ישוב הדעת יבוא יש לקוות במהלך ישיבה של ארבעה חודשים מאחורי סורג ובריח. אין זו דרך השגרה להורות על כליאתם של עברייני תעבורה, כשבפועל לא נגרם נזק לרכוש ולא פגיעה לגוף, אבל עלינו להקדים תרופה למכה", נימקו שופטי העליון את גזר הדין.
גורמים בכירים באגף התנועה במשטרה מדגישים, כי זו המדיניות החדשה ובעניין הזה לא יהיו פשרות -"מי ש'יטוס' על הכביש מקומו אחד: בכלא. טייסים יש בשמיים, בכבישים יש חוקים, יש הוראות מהירות והגיע הזמן שהנהגים בישראל יפנימו את זה היטב, שהם עלולים לשבת בכלא גם אם לא גרמו לשום תאונה קטלנית", הסביר בפנינו השבוע גורם בכיר באגף התנועה.
כל הדרכים להתמודד עם המצלמות החדשות ולהישאר עם הרישיון ביד