חברת איווקס שמוכרת בעולם הרכב כמי ששיווקה במשך שנים את מערכות ההתרעה לשמירת המרחק והסטייה מנתיב שפיתחה חברת מוביל-איי הישראלית הציגה אתמול (ג') מערכת בטיחות מתחרה.
לאחר שבאופן פרדוקסלי הקשרים בין שתי החברות העוסקות בטכנולוגיה למניעת תאונות הסתיימו בהתנגשות חזיתית קשה החליטה איווקס המשווקת לחפש בעולם מערכות מקבילות אותן תשווק בישראל. בסופו של דבר יצרה החברה קשר עם חברה אמריקאית בשם Safe Drive Systems העוסקת ביצור עזרי בטיחות לרכב כדי שתפתח עבורה מערכת חלופית.
אתמול, בצל צו מניעה שהוציא בית המשפט לבקשת חברת מוביל-איי האוסר על איווקס לעשות שימוש בשם החברה לצרכי שיווק המערכת חדשה, הוצגה המערכת המכונה Radar RD140 בכנס בטיחות בכפר המכביה ברמת גן.
המערכת החדשה, ממש כמו זו של מוביל-איי, מתריעה על אי שמירת מרחק וסטיה מנתיב. ההבדל המשמעותי בין המערכות טמון בעובדה שהמערכת מבית מוביל-איי מבוססת על מצלמה הממוקמת מאחורי המראה על השמשה הקדמית ואילו המערכת שהוצגה אתמול מבוססת על מצלמה וגם על רדאר המותקן בסבכה הקדמית ומאפשר זיהוי כלי רכב, אופנועים ואופניים כבר ממרחק של 140 מטרים ובניגוד למערכת של מוביל-איי יכול לעבוד בכל תנאי מזג האוויר ושעות היום והלילה.
מצד שני, הדור החדש של המערכת מבית מוביל-איי יודע גם לזהות הולכי רגל שהתפרצו לכביש.
בדומה למערכת של מוביל-איי גם המערכת החדשה מבית איווקס יודעת להתריע באמצעות חיווי קולי ותצוגה ויזואלית בצג המכשיר אך לא מסוגלת להתערב ברגע האמת ולקחת את הפיקוד לידיים ולבלום את הרכב, לבטל את הלחיצה על דוושת התאוצה או לשמור על באופן אוטומטי על מרחק מהמכונית שלפנים כמו במכוניות יוקרה המצוידות במערכות בלימה אוטומטית, שמירת מרחק ובקרת שיוט אדפטיבית.
לצערנו, המציאות בעולם המודרני מלאה בהסחות דעת, גם בעת נהיגה. לעתים זאת שיחת טלפון חשובה, לעתים אלה הילדים מאחור ולפעמים נופל לך משהו ואתה מתכופף להרימו. הבעיה היא ששניה של חוסר ריכוז יכולה להיות קטלנית מאוד.
המערכת של אייווקס (כמו גם זו של מוביל-איי) היא סוג של עין שלישית שלא עושה שום דבר לבד מלהסתכל על הדרך, לבדוק מה קורה בכביש ובמקרה הצורך ברגע שהיא מזהה סכנה היא מצפצפת וממקדת את תשומת לב הנהג.
כפי שניתן לראות בסרטונים המערכת בהחלט מטיבה לזהות שלל מצבים מסוכנים אך בניגוד למערכות מובנות שמגיעות ברכבי יוקרה היא לא יודעת לזהות אם הנהג כבר זיהה את הסכנה והסיר את הרגל מדוושת התאוצה או הבלם ובנוסף, בניגוד למערכות המובנות שלוקחות את הפיקוד ברגע הקריטי באמת, מערכות בהתקנה מקומית דורשות תגובה אקטיבית מצידו של הנהג ועל כן לוקחות טווח ביטחון כדי לאפשר מספיק מרחק תגובה. זה כמובן מצוין בתיאוריה אבל במציאות התחבורה הצפופה בישראל עשוי לעיתים לעצבן למדי ולהרבות בצפצופים. הסכנה היא שריבוי התרעות יצור תחושה של זאב-זאב העלולה לגרום לנהג לא להתייחס להתרעה הגורלית ברגע האמת.
בניגוד לחברת מוביל-איי המציעה לרכוש את המכשיר שלה באמצעות רשת מפיצים בעלות חד פעמית לא נמוכה שעומדת על כ-5000 שקלים, חברת איווקס החליטה לשווק את המערכת החדשה שלה בשיטת המנוי החודשי שיעלה בשלב זה 159 שקלים בכל חודש בהתחייבות מראש לשנה.