לעתים כאן במדור הרכב של mako אנחנו מרגישים שאנו חוזרים על עצמנו כמו תקליט שבור, ועל אף כמות הפעמים הלא מבוטלת בה הזהרנו והתרענו שוב ושוב מפני הסכנות הרבות של שימוש במכשיר הטלפון במהלך נהיגה, נראה שאתם לא באמת מפנימים, פועלים בהתאם ופשוט מפסיקים להתעסק בסמארטפון במהלך נהיגה.
נראה שכבר השתמשנו בכל דרך אפשרית כדי להבהיר את הנקודה. הבאנו סיפורים על תאונות איומות שהתרחשו כתוצאה מסמס קטן, ראיינו מומחים ועדיין, על אף שבתיאוריה נראה שכולם הבינו את המסר, מסתבר שברגע שרובכם שומעים צלצול של הודעת טקסט חדשה או שיחה במהלך נהיגה אתם פשוט שוכחים הכל, גם עם אתם עם יקיריכם ברכב וגם בזמן שאתם נוהגים במהירות תלת ספרתית.
עוד ב-mako רכב
אחד מכל 10 מסמסים בנהיגה מעורב בתאונה
בית המשפט קבע: שלילה על שימוש בטלפון הנייד
סימס לחברו אפשר למות מסמס בנהיגה והתרסק
אבל, למרות אחוזי השימוש הקיצוניים של ישראלים בטלפונים ניידים, לא מדובר בבעיה שהיא נחלתו של העם היושב בציון בלבד ולמעשה מדובר במכה עולמית הגובה מדי שנה את חייהם של אלפי אנשים על כבישים בכל קצוות הגלובוס.
בבריטניה לבדה כ-500 אנשים נהרגו או נפצעו קשה בשנה החולפת בתאונות שנגרמו בשל הסחת הדעת בעת שימוש בסלולרי.
במשטרת התנועה של הממלכה המאוחדת סבורים שהמספר בפועל עוד גבוה בהרבה ולאחרונה החליטו במטה הארצי להוציא הנחיות לגורמי אכיפת החוק בשטח לנוהל חדש לפיו יש להחרים את הטלפונים הסלולריים של נהגים המעורבים בתאונות.
המטרה של המהלך הלא שגרתי כפולה כשמצד אחד החרמת הסמארטפון תפעיל לחץ על נהגים לא להשתמש בנייד בעת נהיגה מחשש שהמכשיר היקר יוחרם לזמן בלתי מוגבל ומאידך תאפשר לאנשי החוק לבחון באופן מעמיק האם נעשה או לא נעשה שימוש בטלפון בסמוך למועד התרחשות התאונה, זאת מאחר שבניגוד לשיחות טלפון והודעות SMS הנתינות לזיהוי בזמן ברור, גלישה סלולרית ושימוש באפליקציות דוגמת ווטס אפ, טוויטר ופייסבוק דורשים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר.
במשטרת בריטניה מציינים שלא מדובר באיסוף מידע לצורך שיפור דיוק סטטיסטיקת התאונות ובמידה שיתברר שנהג שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה השתמש בטלפון בעת התאונה הוא יואשם בסעיפי נהיגה מסוכנת וחסרת אחריות שעלולים לשלוח אותו לעד 14 שנות מאסר.
נציגי ארגוני נהגים בממלכה המאוחדת קצת פחות מתלהבים מהמהלך ועל אף שכולם תומכים בפה מלא באכיפה מוגברת של כל מה שנוגע לשימוש בסמארטפונים בעת נהיגה, רבים מהם חוששים שההוראה הזו עלולה להוביל ללהיטות יתר של השוטרים בשטח להחרים טלפונים בכל מקרה של תאונת פגוש קטנה או שפשוף וזה ממש בעייתי גם בשל עצם העובדה שמדובר במכשירים יקרים מאוד וגם מחשש לפגיעה חמורה בפרטיות שתאפשר לשוטרים לחטט בטלפון, בהודעות הטקסט, הדוא"ל ואפילו בגלריית התמונות ובאתרים החברתיים.
"ההרתעה הנוכחית פשוט לא עובדת", הודה בצער מפקד משטרת התנועה בבריטניה. "נהגים רבים מכורים לטלפונים שלהם ופשוט לא יכולים להתאפק כשמגיעה הודעת טקסט או ציוץ. אמנם אלה צעדים מרחיקי לכת אבל אנו זקוקים להם ויחד עם אכיפה אפקטיבית יותר, עונשים חמורים לנהגים שיתפסו מתעסקים בסלולרי בעת נהיגה ומסע הסברה נרחב אולי נצליח למגר את ההתמכרות הזאת שגובה חיים מיותרים של כל כך הרבה אנשים מדי שנה".
גם בישראל, על אף המאמצים הרבים שהמשטרה משקיעה בתחום, המציאות בשטח מוכיחה כי האכיפה לא ממש מרתיעה את האנשים שממשכים לנהוג ולהשתמש בסלולרי ללא הפסקה. האם אחרי שיחרימו להם את הגלקסי או את האייפון החדש כמה פעמים המצב ישתנה?