בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
מכונית אחרי מבדקי ריסוק - פוליש ווקס כבר לא יעזרו כאן |צילום: נעם וינד

לא פעם אנשים שואלים אותי בתור "אחד שמבין" מה דעתי על מכונית זו או אחרת וכמעט תמיד עולה, גבוה בסדר העדיפויות, גם נושא רמת הבטיחות של המכונית המדוברת.
לכאורה, מאז הפיכתם של מבחני הריסוק לנושא גלוי התשובה בסעיף זה צריכה להיות פשוטה מאוד ובהתאם לתוצאות מבחני הריסוק המדרגים כמעט כל מכונית חדשה בשלל פרמטרים מדויקים.

אם בעבר היה ברור שככל שיש יותר מטראז' של פח שמגן על הנוסעים כך הסיכוי שיפגעו יהיה נמוך יותר, היום, מול "מבנה הטנק" של פעם, מוצגים תכנונים המשלבים בין טכנולוגיות אקטיביות ופסיביות, חגורות בטיחות מתקדמות, שלל כריות אויר ואזורים סופגי אנרגיה שאמורים להעניק הגנה טובה לנוסעים גם ללא יותר מדי פח מיותר.

בעבר המסקנות היו ברורות כפי שניתן לראות בסרטון זה משנות ה80'

כך אפילו מכוניות קטנות ממש מצליחות היום להשיג דירוגים יפים של 4 ואפילו 5 כוכבי בטיחות בדירוג מבחני NCAP.
אבל, עם כל הכבוד למבחני הריסוק, שוב ושוב עולה התהיה האם, בניגוד להגיון הבסיסי, יתכן שרכב קטנטן מודרני יעניק את אותה הגנה כמו זו שמעניק למשל רכב שטח מודרני גדול.

משקפים את המציאות?

לאחרונה דיווחנו כאן על מקרה בו משקלה של נהגת שעמד על כ-100 ק"ג, אשר נסעה במכונית קטנה שזכתה לציון גבוה במבחנים עם בובות ניסוי במשקל 75 ק"ג, הוביל לתוצאות קטלניות ולמותה בתאונה קלה יחסית שעל פי הניסויים הייתה אמורה להסתיים בפציעות קלות.

יש הטוענים שהיות שמבחנים אלה מבוצעים ע"י ריסוק מכונית בקיר במהירות לא גבוהה במיוחד של 64 קמ"ש בתנאי מעבדה, בעוד שבחיי היום יום תאונות מתרחשות לרוב בין שתי מכוניות לא זהות בגודלן ובמשקלן, קשה להתייחס למבחנים הללו כתורה מסיני.

בובת ריסוק (צילום: נעם וינד)
אתם רוצים להשתתף בניסוי? |צילום: נעם וינד

כך לדוגמא, במקרה של תאונה חזיתית האנרגיה שתצטרך להתפרק תהיה חיבור של מהירות ומשקל שני כלי הרכב (למשל אם כל אחד מכלי הרכב המעורבים בתאונה נסע במהירות זהה לזו שנבדקת במבחני NCAP - 64 קמ"ש - ואחד שוקל 1000 ק"ג והשני 1500 ק"ג, עוצמת האנרגיה שתתפרק תהיה כמו זו של רכב השוקל 2500 ק"ג ופגע בגוף סטטי במהירות של 128 קמ"ש) ובנוסף חוקי הפיזיקה יגרמו לכך שהרכב הקטן והקל יאט הרבה, ומהר, והרכב הגדול יאט פחות וימשיך בכיוון תנועתו ולכן את רוב אנרגיית התאונה יספגו הרכב הקטן והנוסעים בתוכו.

אז הגודל כן קובע?

אמנם, אין ספק, בניגוד לעבר בו מכוניות קטנות היו לא יותר מקופסאות שימורים קטלניות על גלגלים, המכוניות המודרניות מעניקות כעת לנוסעים סיכוי טוב לשרוד, אבל חשוב לזכור שהדירוג לו הן זוכות מתייחס לרמת הבטיחות ביחס למכוניות מאותה קבוצה.

כדי לפתור סופית את הסוגיה הסבוכה כמה, ברכב מודרני שתוכנן ע"פ כל תקני הבטיחות, הגודל עדיין קובע, לא היה מנוס מלבצע בדיקה בקנה מידה מלא. איגוד חברות הביטוח האמריקאי בשיתוף הIIHS נענה לאתגר והוחלט, כדי למנוע טענות מיותרות, לעמת שתי מכוניות של אותו יצרן, אחת קטנה ואחת מקטגורית המשפחתיות הגדולות. נבחרו שלוש יצרניות רכב: טויוטה, הונדה ומרצדס ונבחרו דגמים שזכו לציון טוב במחני הריסוק הרגילים.

ג'אז מול אקורד בחיבור צורם

 טויוטה יאריס בהתנגשות חזיתית עם אחותה הגדולה הקאמרי
 

מה קורה כשסמארט פוגשת מרצדס סי קלאס

האם המסקנה התבקשת לאחר צפייה בסרטונים היא שרכב גדול תמיד יעניק הגנה עדיפה וכדאי להעדיף רכב כזה, אפילו ישן, על רכב קטן חדיש? בכלל לא בטוח. אבל לעומת זאת, במידה ובמשוואה נציבות שתי מכוניות מודרניות גדולה וקטנה התשובה היא די ברורה ושלא יספרו לכם סיפורים - הגודל בהחלט קובע.

>> דרור פויר ניסה את סימולטור הנהיגה המדמה מצבים קיצוניים בכביש ומאפשר גם לבחון כיצד אלכוהול וסמים משפיעים על תפקודנו מאחורי ההגה