ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול הצעת חוק לפיה כל רכב חדש שימכר בארץ יהיה חייב להיות מצויד במערכת של חיישני רוורס המתריעים על התקרבות לחפצים, מכוניות או אנשים בעת נסיעה לאחור. את הצעת החוק יזמו הח"כים אורי מקלב ומשה גפני מיהדות התורה.
מקלב התייחס להצעת החוק: "החיישן יכול להציל נפשות ולמנוע פגיעה בילדים ובאנשים בנסיעה לאחור. בנוסף, בעזרת המערכת ניתן למנוע נזק לרכוש ולהימנע מפגיעה ברכב או בכל עצם אחר". מקלב הסביר שעלות מערכת שכזאת בשוק האבזרים היא זולה ועלותה מסתכמת בכמה מאות שקלים.
הועדה החליטה להעביר את הנושא לטיפול של שר התחבורה שיקבע את סוגי הרכבים והחיישנים שהצעת החוק תכלול.
ככל הנראה הצעת החוק תאפשר ליבואנים להחליט בעצמם האם להסתפק במערכת המשתמשת בהתרעה קולית בלבד או בכזו המספקת גם חיווי ויזואלי או להעדיף בכלל מצלמת רוורס. כמו כן, היבואנים יכלו לבחור האם להזמין את המערכת מיצרני הרכב או להתקינה בארץ.
אמנם, כמו שיגיד לכם כל נהג ותיק ,במרבית כלי הרכב אפשר להמשיך ולהשתמש בשיטה הטובה והישנה של מבט לאחור והעזרות במראות הרכב, אך אין ספק שכשמתרגלים לחיישנים ולצפצופם הם בהחלט יכולים לחסוך, בהתנהלות עירונית צפופה, ביקורים אצל הפחח, וחשוב מכך - הם יכולים להתריע מפני ילד נמוך או בעל חי הנמצאים בשטח המת מאחורי הרכב.
ממש כמו שישראל הייתה מהמדינות הראשונות שחייבה ב-2010 הימצאותה של מערכת ESP בכל רכב חדש, כך במידה וחוק זה יאושר ישראל שוב תקדים את מרבית המדינות בתקינה בטיחותית להצלת חיי אדם.
אנחנו בmako רכב כמובן בעד כל שדרוג בטיחותי שמוצא את דרכו לכלי הרכב הנעים על כבישי ארצנו הצפופים, אך מצד שני מקווים שהצעת החוק תכלול גם מחירי מקסימום אותם יוכלו היבואנים לגבות בעבור אותה תוספת שהרוכשים יהיו למעשה מחויבים לרכוש לפני קבלת הרכב.
על החשיבות בקביעת מחיר מקסימום ניתן ללמוד מהמחירים הנעים בין 1000-1500 שקלים בממוצע אותם דורשים מרבית היבואנים לתוספת אופציונלית של חיישני רוורס בהתקנה מקומית בזמן שברשתות השיווק וחנויות האביזרים אין בעיה לרכוש ולהתקין חיישנים מאיכות טובה במחירים שבין 300-600 שקלים לכל היותר.
>> בקרוב: מיסוי מופחת לכלי רכב שיצוידו במערכות בטיחות מתקדמות