נהיגה תחת השפעה היא בעיה חמורה המוכרת במדינות רבות מסביב לעולם עוד מראשית העידן המוטורי, אבל דווקא בישראל, שתושביה בעבר לא נחשבו לצרכני אלכוהול גדולים במיוחד, תופעות של נהיגה בשכרות היו שוליות והיוו גורם זניח בלבד לתאונות.
עם זאת, בשנים האחרונות הישראלים סגרו את הפער מהר ויחד עם הפיכתו של האלכוהול לפופולרי כך גם נהיגה תחת השפעה הפכה לתופעה מטרידה וקטלנית המיוחד.
עוד ב-mako רכב
שתיתם ונהגתם? הענישה תקבע ע"פ כמות האלכוהול
כל על נהיגה בשכרות – מדריך
בעוד שעד לפני לא יותר מדי שנים המשטרה כלל לא הייתה עורכת בדיקות שכרות לנהגים, כיום ניתן לפגוש שוטר עם מכשיר ינשוף בכמעט כל פינת רחוב.
פעולות האכיפה הנמרצות באזורי הבילוי, העונשים הכבדים והקמפיינים התקשורתיים רחבי ההיקף ללא ספק העלו את המודעות לנושא וצמצמו את כמויות השתיה של הנהגים, אולם נראה שהבעיה הגדולה של הנהגים היא שקשה לדעת כמה בדיוק מותר לשתות מבלי להיחשב שיכורים על פי החוק ומהו הגבול בו ניתן לנהוג בבטחה. במצב זה, בהעדרם של גבולות ברורים, רבים מחליטים לעגל פינות ולאחוז בהגה גם תחת השפעה.
כך למשל במחקר שערכה יצרנית הרכב פורד התברר כי 56 אחוזים מהצעירים באירופה בגילאי 17-24 הודו כי הם או חבריהם נהגו במצב של שכרות, ו-66 אחוזים מהנשאלים כלל לא ידעו מהי מגבלת האלכוהול המותרת לנהיגה.
כדי להדגים בצורה מוחשית את הסכנה של נהיגה אחרי צריכת אלכוהול, בפורד החליטו להזמין נהגים צעירים להתנסות ולהבין, כשהם במצב סחי ועירני לחלוטין ללא שום שתיה, איך הם מתפקדים בנהיגה במצב של שכרות.
מבצעי הניסוי מציינים שבעת לבישת "חליפת השכרות" של פורד הצעירים אף התקשו להשלים את המשימות הפשוטות ביותר. הבלימות הפכו ארוכות הרבה יותר, בסלאלום איטי נדרסו עוד ועוד קונוסים ותמרון ברוורס לחניה הפך ללא פחות ממשימה בלתי אפשרית.
>> סקר: צעירים, אלכוהול, נהיגה ומה שביניהם
>> גם אתם יכולים להיות טל מור הבא