אין תמונה
מלחיץ
אין ספק, זו לא השנה של טויוטה. החברה, שכבשה ב-2008 את התואר - יצרנית המכוניות הגדולה בעולם הייתה שמחה למחוק את השנה הזו מדפי ההיסטוריה שלה, אתמול, למשל, נוספה לצרותיה עוד תביעה ייצוגית חדשה שהוגשה לבית המשפט בלוס אנג'לס, בשונה ממספר תביעות שהוגשו נגד טויוטה השנה, הפעם התביעה לא הגיעה מצדם של בעלי מכוניות טויוטה שהיו חשופים לכשל הבטיחותי החמור בדוושת התאוצה אלא מצידן של קבוצות משקיעים שהשקיעו במה שנראה במשך שנים, כאחת המניות הבטוחות בעולם והפסידו ממון רב לאחר שהמשבר גרם לצניחה במניות טויוטה שהביאה למחיקת 30 מיליארד(!) דולר משווי השוק של החברה.

התובעים, בראשות קרן הפנסיה של מרילנד, מאשימים את טויוטה בהפרת חוקי ניירות הערך בטענה שהחברה ידעה על הבעיה הבטיחותית עוד בשנת 2000 אך בחרה להסתיר את המידע ולא לקרוא למיליוני מכוניות לתיקון מחשש לפגיעה בשמה הטוב, חשש שבדיעבד, בשל ההסתרה, התרסק לחברה בפנים, תרתי משמע.

התאונה שחשפה את הטיוח

במשך שנים נהנו מכוניות טויוטה מתדמית סולידית מוצקה (ומוצדקת למדי) המשלבת אמינות גבוהה, בניה איכותית, שמירה על ערך וניהוג אפרורי חסר דרמות. כל זה השתנה ב-28 לאוגוסט 2009 בשעות הצהריים, עת ששוטר תנועה אמריקאי נסע עם אשתו, בתו וגיסו בלקסוס דנדשה ומפנקת על כביש מס' 125, כביש רחב ובטוח בסמוך לסן דייגו כשלפתע דוושת התאוצה נתקעה במצב לחוץ והמכונית האיצה למהירות של קרוב ל-200 קמ"ש. בשלב זה השוטר, למרות עיסוקו כשוטר תנועה מנוסה, עשה את כל הטעויות האפשריות ובמקום להסיט את ידית ההילוכים למצב ניוטרל ולמעשה להפסיק את העברת הכוח מהמנוע לגלגלים או במקרה הגרוע לבלום בעוצמה (לידיעתכם, במרבית המקרים בלמים חזקים מכוח המנוע), הוא קפא ולא תפקד וברכב נוצרה היסטריה. בתוך כל הבלבול אשת השוטר הספיקה להתקשר למוקד החירום המשטרתי בבקשה לעזרה ושם הוקלטה שיחה מסמרת שיער ולא קצרה עד לסוף הטרגי בו המכונית התרסקה והתפרקה לגורמים בשולי הכביש והביאה למותם של ארבעת נוסעי הרכב.


כתבה על התאונה

בתחילה טענה טויוטה שהתאונה המחרידה התרחשה בעקבות תקלה שולית כביכול, שלמעשה יכולה להתרחש בכל רכב, בה שטיחון הגנה עבה נתפס בדוושת התאוצה. החברה אף זימנה קרוב ל4 מיליון מכוניות לתיקון ולעיגון השטיחונים אך חקירת NHTSA (רשות הבטיחות האמריקאית) החלה לעלות ממצאים אחרים ונמצא קשר ברור בין לא מעט תאונות דומות ברכבי טויוטה שסווגו בעבר כטעויות של נהג.

מיליוני מכוניות זומנו לתיקון

בינואר השנה התבררה התמונה הכוללת: כ- 9 מיליון מכוניות מתוצרת טויוטה ולקסוס צוידו בדוושת תאוצה שסבלה מכשל תכנוני היכול לגרום להתקעותה במצב לחוץ. לחברה לא היה פתרון מיידי לתקלה ויצור ומכירת חלק מהדגמים הופסק ליותר משבוע. בסופו של דבר נמצא פתרון פשוט למדי אך תדמית החברה ספגה מכה בלתי הפיכה, התברר שככל הנראה קרוב ל- 90 משתמשי טויוטה שילמו את מחיר הטיוח בחייהם.

בחודשים שאחרי התאונה נתגלו, בנוסף לתקלה בדוושת התאוצה, עוד מספר כשלים בטיחותיים בחלק מדגמי החברה, דגמים שגם שווקו במחוזותינו.

במהלך שיאו של המשבר טויוטה נאלצה לשלם כנס כספי גדול לממשל האמריקאי ובמטרה לנסות לעצור את הדרדרותה התדמיתית נשיא טויוטה הנוכחי אקיו טויודה, נכדו של מייסד החברה, הרבה להתנצל ולבקש את אמון הלקוחות.

אגב, תביעת הפיצויים של קרובי משפחת ההרוגים בתאונה בסן דייגו שהביאה להתפוצצות המשבר נסגרה מחוץ לכתלי בין המשפט לפני כעשרה ימים בהסדר פיצויים נדיב שפרטיו לא פורסמו.

תקלה בדוושת התאוצה
התיקון בוצע על ידי פחית מתכת קטנה - איך לא חשבו על זה קודם
>> מכוניות סיניות בארץ, אנחנו בעד?