זירת התאונה, אוגוסט האחרון (צילום: דוברות איחוד הצלה)
4 בני אדם נהרגו בתאונה הקטלנית |צילום: דוברות איחוד הצלה
לאחר שריכזו את כל העדויות והממצאים מהשטח, בוחני אגף התנועה במשטרת ישראל מעריכים כי הסיבה לתאונת הדרכים הקטלנית שאירעה בראשית החודש בכביש 6 וגבתה את חייהם של ארבעה בני אדם היא אי שמירת מרחק והיסח הדעת מצידו של נהג האוטובוס.

"לדעתנו אם נהג האוטובוס היה שומר מרחק כמתבקש בחוק והיה יותר ערני לנעשה על הכביש התאונה הקטלנית הזו כלל לא הייתה מתרחשת", טוען גורם בכיר באגף התנועה של המשטרה.

כזכור, התאונה הקטלנית אירעה ב-4 באוגוסט השנה בחלקו הדרומי של כביש 6 בסמוך למחלף 'שורק'. נהג אוטובוס של חברת 'מטרופולין'  בקו 377' שעשה את דרכו מראשון לציון לבאר שבע לא הבחין במשאית "פול טריילר" שעמדה בשולי הכביש עקב תקלה והתנגש בעוצמה רבה מאוד בנגרר שלה. מעוצמת ההתנגשות נהרגו ארבעה בני אדם, בהם שני חיילים ו-26 בני אדם נוספים נפצעו.

בוחני אגף התנועה במשטרה בפיקודו של סנ"צ נועם בגיינסקי פתחו בחקירת נסיבות התאונה מיד לאחר שהתרחשה וגבו עדויות מנהג המשאית ונהג האוטובוס שבתום חקירתם שוחררו בערבות.

נהג המשאית, סיפר בעדותו, כי היה בדרכו לשפוך את מטען הזבל שהוביל באתר הפסולת 'דודאים' שבנגב אך עקב תקלה מכנית במשאית שגרמה להתחממות המנוע הוא עצר בשולי הכביש ואף טרח להציב משולש אזהרה כדי להתריע מראש את הנהגים שנוסעים בכביש 6 לכיוון דרום באשר למשאית הגדולה החונה בשולי הדרך.

תאונת דרכים קטלנית מחלף שורק (צילום: חדשות 2)
האם נהג האוטובוס היה מרוכז מספיק לנעשה על הכביש?|צילום: חדשות 2

יצוין, כי על פי תקנות התעבורה חל איסור על עצירה בשוליים של כביש 6 מאחר שאין בו מפרצי חנייה אלא אם מדובר בתקלה מכנית שלא מאפשרת את המשך הנסיעה

נהג האוטובוס המיוצג על ידי עו"ד יעקב שקלאר טען מנגד, כי אינו אשם בתאונה, וכי יתכן שנהג המשאית עצר בשולי הכביש אך הנגרר שלו בלט לתוך נתיב הנסיעה והוא לא הספיק להבחין בו מאחר ונסע אחרי כלי רכב כבדים שהסתירו לו את שדה הראייה לפנים. "אני נהגתי לפי כל הכללים, לא ביצעתי שום עבירת תנועה", טען הנהג בעדותו.

אלא, שכאמור במשטרת התנועה טוענים, כי אם נהג האוטובוס היה שומר מרחק והיה מרוכז כל כולו על הכביש והיה ערני התאונה הייתה  נמנעת. ההערכה היה שמשהו הסיח את דעתו של הנהג באותן שניות קריטיות, יתכן שהביט בטלפון הסלולרי שלו או שדעתו הוסחה ממשהו אחר.

הנהג, עבר בדיקת שכרות ובגופו לא נתגלו סימנים לשתיית אלכוהול, אך הבוחנים גבו עדויות מהנוסעים באוטובוס וחלקם טענו, שהנהג לא היה מרוכז על הכביש באותם רגעים.

בימים הקרובים מתכוונים הבוחנים לערוך במקום התאונה שחזור של האירוע בהשתתפות של אוטובוס ומשאית זבל נגררת זהים לאלו שהיו מעורבים בתאונה על מנת לבחון את השתלשלות האירועים שהביאו לתוצאות המצערות, לבדוק את טענות הצדדים המנוגדות, להגיע למסקנה האם הנגרר אכן בלט לנתיב ולראות האם בעת נסיעה לאחר משאית ושמירת מרחק כחוק שדה הראייה של נהג האוטובוס לא אפשר לו לראות את המשאית שעמדה בצד הדרך.

לצורך השחזור בוחני אגף התנועה יסגרו ביום שישי הקרוב (16.8.13)את כביש 6 בקטע הדרומי סמוך למחלף שורק בין 12 ל-14.00 בצהרים.

יתכן שמסקנות השחזור ישנו את התמונה אך בשלב זה, במשטרה לא שוללים מכלל אפשרות שנהג האוטובוס יואשם בארבעה אישומים של גרימת מוות ברשלנות.

>> סכנה: רוב הציבור לא משתמש בחגורות הבטיחות שמותקנות באוטובוסים

השוטרים: החפצים התערבבו באשפה, זירת התאו (צילום: משטרת ישראל)
האם הנגרר של המשאית בלט לנתיב?|צילום: משטרת ישראל