זירת התאונה, אתמול (צילום: hnn.co.il)
זירת התאונה הבוקר, בסך הכל ניסו לתקן תקר בגלגל|צילום: hnn.co.il

התאונה הטרגית הבוקר בסמוך למחלף יבנה, בה בני זוג קיפחו את חייהם לאחר שעצרו בצד הדרך כדי לתקן תקר בגלגל מצטרפת לעוד מקרים רבים מדי בשנים האחרונות בהם נמחצו למוות אנשים שבתזמון אומלל היו בשולי הדרך בדיוק בזמן שאיזה נהג החליט לבקר בהם.

עד לפני לא יותר מדי שנים מכוניות נטו להתקלקל הרבה יותר מהיום ועצירה בשולי הדרך הייתה מקובלת למדי ולא סוג של רולטה רוסית חסרת רחמים. אז מה השתנה? מדוע זה קורה, האם מדובר רק בחוסר מזל? או שמא העומס בכבישים, צריכת אלכוהול מופרזת ובעיקר הסחות דעת כמו העיסוק הבלתי פוסק של האוחזים בהגה בסלולרי הם שהביאו לכך ששולי הכביש הפכו לשדה קטל?

בכל מקרה, תהיה הסיבה אשר תהיה, בראש ובראשונה אין ספק שאם אתם יכולים להימנע מעצירה בשולי כביש מהיר כדאי מאוד שתעשו זאת.

מתי לא לעצור בצד הדרך

כך תוותרו על עצירה בשוליים גם אם הילד מנג'ס שהוא חייב פיפי ולא תעצרו כדי לנהל שיחה חשובה בנייד או מכל סיבה אחרת לא מחויבות המציאות.

אפילו תקלות כמו רעש מוזר מהרכב, נורית חיווי לתקלה ואפילו רכב רותח שחום המנוע שלו הגיע לקו האדום לא מחייבים עצירה מיידית ומאפשרים הפעלת 4 מאותתים מעבר לנתיב הימני ונסיעה איטית עד לתחנת דלק, למחלף הבא או למקום בו השוליים רחבים מספיק.

גם תקלות חמורות יותר כמו תקר חמור, צמיג שיצא ממנו כל האוויר או נורת לחץ שמן שנדלקת (הנורה עם הסימון של מזלף שמן) שלא מאפשרות המשך של יותר מנסיעה קצרה ביותר, לרוב כן מאפשרות לכם להתגלגל ולמצוא מקום בו יש שוליים רחבים מספיק לעצירה.

אם לא מצאתם מקום כזה המשיכו בנסיעה איטית גם במחיר של הרס הצמיג והחישוק או נזק למנוע. אם אין באפשרותכם להמשיך עצרו במקום הרחב ביותר שאתם מצליחים לזהות.

תאונת דרכים (צילום: נעם וינד)
דם על הכביש, עצירה בשולי הדרך הפכה לסוג של רולטה רוסית|צילום: נעם וינד

מה לעשות כשאין שוליים רחבים

למרות שהרכב עצמו מספק הגנה מסוימת אין להמתין לעזרה או לחילוץ בתוך רכב תקוע בצד הדרך ובמקום בו אין שוליים רחבים ובטוחים ועליכם לצאת מהרכב, בזהירות רבה בזמן שיש הפוגה בעומס התנועה.

אם מתאפשר רצוי לא לצאת מהדלתות הנמצאות בסמוך לכביש אלא לעבור בתוך הרכב לצד של השוליים כדי לצאת ממנו.

לאחר שיצאתם מהרכב חשוב ביותר לעבור את גדר ההפרדה ורק לאחר שאתם נמצאים במקום בטוח, כשגדר ההפרדה משמשת לכם כמגן מפני התנועה בכביש, להתקשר ולהזעיק גרר או שירות דרכים.

חשוב להדגיש זאת! כשאין שוליים בטוחים ורחבים מספיק יש להמנע מכל ניסיון לתקן תקר או כל תקלה אחרת.

בכל מקרה גם אם השוליים נראים מספיק רחבים ועצרתם מספיק רחוק משולי הכביש יש ללבוש אפודים זוהרים לפני היציאה מהרכב,  להשאיר את אורות האזהרה עובדים ולוודא שאתם עומדים לפחות במרחק של 2 מטרים משולי הכביש. אם אתם עסוקים בתיקון תקלה  תמיד רצוי שאדם נוסף יסתכל ממקום בטוח על התנועה המתקרבת ויוכל להזהיר במקרה הצורך מרכב מתקרב לשוליים וכן לסמן בצורה בולטת לנהגים על נוכחות של אנשים בשוליים. בשעות הלילה, בכבישים עמוסים או כשהראות לקויה יש לנקוט במשנה זהירות כדי שלא תצטרפו חלילה לסטטיסטיקה הכואבת.

   >> תעזבו את כל העיסוקים האחרים שלכם, אתם אוחזים בהגה? פשוט תנהגו!  

 

תאונת אופניים. ארכיון (צילום: משטרת ישראל)
גם רכיבה על אופניים בשולי כבישים בין עירוניים היא מסוכנת ביותר|צילום: משטרת ישראל