אין תמונה
מכונית קוריאנית - אמינות במחוזות יפניים ואף מעבר לכך
בעוד שבישראל כבר מספר שנים יונדאי מקדימה באופן ברור את טויוטה בטבלאות המכירות, בעולם טויוטה מחזיקה בבכורה ובפער משמעותי.

יתרה מזאת טויוטה במשך שנים מוקמה במקום הראשון מבחינת היקפי מכירות כלי הרכב בעולם.
נראה היה שהחברה היפנית פיצחה את הנוסחה להצלחה עם הרבה דגמים אפרוריים, כמה דגמים יותר מעניינים ובעיקר מוניטין אמינות וסחירות איתן. במשך שנים נוצר רושם ששום דבר לא צפוי להזיז את החברה היפנית ממקומה בצמרת.

קיה ספורטאז' דור שלישי
האחות קיה - גם לה חלק בהצלחה של הקונצרן הקוריאני

אבל אז פרץ המשבר הכלכלי של 2008 שהביא לצניחה בהיקפי המכירות של מכוניות חדשות בכל רחבי העולם ובמיוחד בשוק הגדול והחשוב ביותר מבחינת טויוטה בארצות הברית, אם זה לא הספיק תאונת דרכים קשה בסוף אוגוסט 2009 בה נהרגו ארבעה בני אדם בשל כשל מכני במכונית מתוצרת הקונצרן פתחה תיבת פנדורה שחשפה שנים של הסתרת מידע וטיוח, טויוטה ספגה נזק תדמתי עצום והייתה אחראית לשורה ארוכה של קריאות לתיקון שכלולו מיליוני מכוניות בכל רחבי העולם. בעקבות כך הנכס המרכזי של החברה תדמית האמינות המוחלטת של מכוניותיה ספג פגיעה אנושה.

מצד שני קונצרן יונדאי-קיה המשיך לצמוח ובעוד שיצרניות רכב עם מורשת של עשרות שנים התרסקו במהלך 2009 בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והמיתון שהגיע בעקבותיו, הצליח הקונצרן הקוריאני אף להגדיל את מכירותיו בלא פחות מ-12 אחוזים ולסיים את השנה במקום החמישי בדירוג העולמי כשרק 40 אלף מכוניות מפרידים בינו לבין פורד, שהמציאה את המכונית הראשונה ביצור המוני, במקום הרביעי.

אין תמונה
למרות המשבר והמוניטן שנפגע, האמינות של טויוטה מצויינת

יונדאי רוצה להיות טויוטה

יונדאי שלא פעם הצהירה שהיא מעוניינת לתפוס את מקומה של טויוטה בצמרת בעזרת אותו מתכון של מכוניות פשוטות ובנויות היטב שפונות למכנה הרחב ביותר של לקוחות יכלה להיות מרוצה. אמנם טויוטה סיימה את 2009 במקום הראשון אך הקפיצה שעשה הקונצרן הקוריאני מהמקום ה11 בתחילת המילניום למקום החמישי בתוך פחות מעשור ללא כל ספק מדהימה, וחשוב לזכור שכל זה קרה עוד לפני שמשבר טויוטה הגיע לשיא חשיפתו בתחילת 2010.

אמנם גם את השנה הקרובה טויוטה תסיים בשוק הגלובלי בדירוג גבוה מזה של יונדאי-קיה אך היצרן הקוריאני יכול לקבל זריקת עידוד ורמז לבאות מנתוני המכירות באירופה בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2010.

אמנם, חשוב לציין שמרבית כלי הרכב הנמכרים ביבשת הישנה הם מתוצרת אירופאית אבל מבין מותגי המזרח, אחרי שנים של שליטה בלתי מעוררת של טויוטה, היוצרות התהפכו ובמקום הראשון אנו פוגשים את קונצרן יונדאי-קיה המסכם תקופה מצוינת עם עליה של 4 אחוזים ומכירה של 521,369 כלי רכב בעשרת החודשים שחלפו, בעוד שטויוטה הידרדרה למקום השני וחוותה, בעיקר בשל השפעותיו של הריקול העצום, צניחה של לא פחות מ 17 אחוזים בהיקפי המכירות שהסתכמו ב 511,754 כלי רכב.

אין תמונה
לנצח את טויוטה בעזרת אותו מתכון שטויוטה המציאה

חשוב לציין, שלא רק הכישלונות של טויוטה הביאו לפריצה של הקונצרן הקוריאני. בשנים האחרונות הצליחו מהנדסי ומעצבי יונדאי וקיה לעשות קפיצת מדרגה משמעותית ולהציג ליין דגמים איכותי מבעבר הקולע גם לטעמו של קהל מערבי המחפש כלי תחבורה יעיל, נטול תקלות או עלויות אחזקה גבוהות.


>> יונדאי הישנה - משומשת על האש: יונדאי אקסנט יד שניה, כדאי?