מכוניות חדשות במגרש (צילום: נעם וינד)
רבים מכם נהגו השנה במכונית חדשה|צילום: נעם וינד

בשנת 2010 עלו על כבישי ישראל 216,430 מכוניות חדשות - שיא חדש של כל הזמנים המהווה עליה של כ-11.5 אחוזים אל מול השיא הקודם שנרשם בשנת 2008, וגידול של 25 אחוז לעומת נתוני שנת 2009.

השיא החדש נקבע על רקע אחוזי מיסוי מהגבוהים בעולם הנהוגים בישראל ולמרות המעבר ב 2010 לשיטת חישוב שווי שימוש ליניארית שייקרה את העלות החודשית של אחזקת רכב מהעבודה באופן משמעותי.

מאזדה 3 ודגל אילוסטרציה (צילום: נעם וינד)
מאזדה - לפחות בינתיים, עדיין המכונית של מר ישראלי|צילום: נעם וינד

במקום הראשון, כמו בכל השנים האחרונות, אנחנו פוגשים את מלכת המכירות של ישראל, מאזדה, שסיימה את השנה עם מסירות של 31,819 מכוניות חדשות ועליה צנועה של 325 מכוניות בהשוואה לנתוני השנה שעברה, משמע עליה של אחוז בודד אל מול הזינוק של השוק כולו ב-25 אחוז.

במקום השני, כמו בשנה שעברה, יונדאי, אך היא בניגוד למאזדה שדרכה במקום השנה, הציגה קפיצה משמעותית וניהלה חודש אחר חודש קרב חתול ועכבר על הבכורה היוקרתית. את השנה היא מסכמת כאמור במקום השני עם 30,453 מסירות, זינוק של 50 אחוז שהם מעל עשרת אלפים מכוניות מנתוני 2009 ורק 1366 מכוניות פחות ממאזדה, שבאף אחת מהשנים האחרונות לא חוותה קרב כה צמוד.

אין תמונה
יונדאי - נושפת בעורפה של מאזדה

בהפרש גדול מאחור, במקום השלישי, אנחנו פוגשים את טויוטה, שלמרות שנה שבחברה היפנית היו מעדיפים לשכוח, במרכזה משבר בטיחות חמור שדרדר את התדמית והמכירות של המותג בכל רחבי העולם, בארץ, כך עושה רושם, המשבר לא הותיר בלקוחות רושם רב ומכירות טויוטה עלו השנה ב-20 אחוזים ובסך הכל 22,289 כלי רכב.

אין תמונה
סוזוקי - מתברגת למקום הרביעי

במקום הרביעי אנו פוגשים את סוזוקי שתופסת את מקומה של פורד שהידרדרה למקום השישי, עם עליה שנתית מרשימה ביותר של כ-95 אחוזים ו12,218 כלי רכב.
סוזוקי שהצליחה להציע למכירה את האלטו במחיר תחרותי שאף יבואן לא הצליח להתקרב אליו כמעט כל מהלך השנה, ויחד עם שיווק נכון ותחרותי לגופים מוסדיים הצליחה, למרות ליין דגמים החסר משפחתית אמיתית לקטגורית ה1600, לייצר נתוני מכירות נאים ביותר.

פולקסוווגן גולף גי.טי.אי מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
ימי מכירות מיוחדים ושער יורו נמוך אפשרו לרבים לרכוש פולקסווגן|צילום: נעם וינד

במקום החמישי פולקסווגן, שמחליפה את שברולט, שמסיימת את השנה במקום השביעי. תוצרי מותג פולקסווגן תמיד היו אהודים על הקהל המקומי אך תג מחיר גבוה ונוכחות דלילה בשוק הליסינג גרמו לכך שהיקפי המכירות לא היו גבוהים במיוחד. השנה, היבואן נהנה משער היורו הנמוך ובשילוב מבצעי מכירות נקודתיים הוא רשם עליה מרשימה: 54 אחוזים שהם מסירה של 11,514 כלי רכב של המותג הגרמני.

במקום השישי פורד עם 10,263 וירידה של 11 אחוזים, בעיקר בשל המתנה של הלקוחות לדור החדש של הפורד פוקס שנחשף במהלך השנה.

אין תמונה
קיה - זינוק של 126 אחוזים

במקום השביעי שברולט עם 9734 מסירות וירידה של כ-15 אחוז לעומת 2009. לקראת סוף השנה הרכב עליו מוטל עיקר נטל המכירות, הקרוז, עבר עדכון מפתיע שאמור לתת למותג דחיפה מחודשת לקראת השנה הבאה.

במקום השמיני קיה שהציגה השנה קפיצה מדהימה של 126 אחוזים לאחר שמסרה 9,513 מכוניות.
במקום התשיעי מיצובישי שבשקט יחסי רשמה זינוק מרשים של 70 אחוזים עם 8432 מסירות.
את העשיריה סוגרת הונדה עם 8275 מסירות ועליה מתונה של חמישה אחוזים.  

כמו בעשור האחרון, גם בשנת 2010 עיקר הרכישות הגיעו מצד חברות הליסינג והשוק המוסדי שמזרימים לשוק מדי שנה מעל ל-60 אחוזים מסך כל המכוניות החדשות. רבים הספידו את הליסינג התפעולי בעקבות שינוי שיטת שווי השימוש שיקרה באופן משמעותי את העלות החודשית משמעותית, אך חשוב להבין שבשנת 2010 כמחצית מצי הרכבים של חברות הליסינג הוחלף ולמרות שההחלפה חייבה את מקבלי הרכב לעבור לחוזה חדש לשלוש שנים לפי שווי שימוש יקר משמעותית מבעבר לא נרשמה נטישה המונית וויתור על הנוחות, הראש בהשקט וחשבון הדלק החופשי המגיעים כלולים ברכב עם מדבקה על הכנף.

>> סוגרים שנה: המכוניות שעשו לנו את 2010